20.8.2007

דן חלוץ ומלחמתו האפשרית במנועי החיפוש

פורסם במקור ב-16/10/2006

בואו נביט רגע ביחד על מודעת הטקסט המתקבלת בחיפוש על "דן חלוץ" במנוע גוגל:

 
אך שימו לב לכתובת האתר המופיעה במודעה: war.criminal.idf.il.
זוהי לא כתובתו האמיתית של אתר היעד.
על פי החוק, למפרסם אסור להטעות את הציבור.
  • עצם העובדה שבמודעה כתוב idf.il (אתר צה"ל) - זו מהווה לכשעצמה הטעייה.
וזאת למה? כי הגולש הממוצע עלול לחשוב שאתר צה"ל דורש מדן חלוץ להתפטר. מעבר להטעייה (עוולה אזרחית - גניבת עין), זו עשויה להיות התחזות - עבירה נוספת על הדין האזרחי.
בואו נניח לרגע בצד את העובדה שהאתר עצמו (המאוכסן על שרת ספידי-נט) קורא לרמטכ"ל להתאבד. המודעה עצמה היא מטעה, ולכן היא פסולה.

זמן רב לאחר פרסום פוסט זה, ובלי קשר אליו, שינתה גוגל את מדיניות הפרסום שלה: לא ניתן לפרסם כתובת אתר ("כתובת לתצוגה") שאינה תואמת את הכתובת האמיתית ("כתובת היעד"). אחרי מספר שנים שבהן גוגל איפשר למפרסמים להציג "אמת אחרת" לציבור, הוא הקשיח את תנאיו ולא איפשר חריגות. ועל כך אנחנו מברכים, בהחלט.

  • האם דן חלוץ יוכל לתבוע את גוגל על פרסום מטעה?
כנראה שלא. הוא יוכל, לכל היותר, לפנות אל משרדי גוגל (בארץ או בחו"ל) ולדרוש מהם להחליף את הכתובת הירוקה, כך שתהיה תואמת לכתובת האמיתית על שרתי ספידי-נט.
  • ומה לגבי תוכן האתר? ("דן חלוץ הוא פושע מלחמה")
לא צריך להיות פרופסור למשפטים כדי להבין שתוכן האתר הוא בעייתי, ועלול אף להוביל לתביעת דיבה נגד מקים האתר. אדם אינו מוגדר 'פושע מלחמה' עד שלא הורשע בבית הדין לפשעי מלחמה. גם גנרל הוא חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו. אבל גוגל יטען שהוא לא אחראי לתוכנם של אתרים שהוא מפרסם אותם. אתם מכירים את המשפט "המערכת אינה אחראית לתוכן המודעות?" - זה קו הגנה מקובל.
אבל הטענה "אני לא אחראי, אני רק מפרסם" היא תמיד בעייתית, במישור הציבורי והעסקי גם יחד. אם האתר האנטי-חלוצי עובר על החוק, או שיש חשד סביר שהוא עובר על החוק, מנוע חיפוש "סביר" אמור לנקוט בכל פעולה אפשרית כדי למנוע הפרה כזאת של חוק. הוא לא בהכרח צריך לפצות את הנפגע (להזרים אלפי דולרים לחשבון הבנק הנאה של חלוץ), אבל צריך לפעול כדי להסיר את המודעה בהקדם. אחרת נוצר מצב שבו גוגל מתעשר על חשבון הנפגע (במקרה הזה, דן חלוץ).
אם דן חלוץ יחליט לפתוח בהליך משפטי נגד מפרסם המודעה ונגד אתר ספידי-נט, גוגל ישראל עלולים להסתבך בפרשה שרק תעשה להם יחסי ציבור רעים. גוגל לא צריכים את הסקנדל הזה על הראש, והוא רק פוגע להם בתדמית המבוססת של "אל תהיו רשעים" (Don't be Evil). זאת סיבה מספיק טובה בשביל להרחיב את צוות גוגל ישראל כדי למנוע אסונות יחצ"נים כדוגמת הקמפיין נגד חלוץ.
  • למה החיפוש על "פדופיליה" מביא את דן חלוץ בתוצאות?
 


זה כבר הזוי לגמרי, אבל למה לקנות את מילת החיפוש "פדופיליה" עבור מודעה נגד דן חלוץ? אם הסיפור היה מגיע לבית המשפט, היתה עולה שאלה תקדימית: האם קניית מילת חיפוש "מתועבת" המקשרת אל שמו של אדם מסוים - היא למעשה דיבה? כל ספק, אין הכוונה ון שמר דן חלוץ הוא פדופיל, ואפילו לכאורה, אלא רק לדווח על כך שמישהו החליט לקנות את המילה הטעונה הזאת, ולפרסם בה מודעה פטית נגד חלוץ. אין ספק שנחצה כאן גבול - השאלה היא איך זה ייגמר.
(עדכון: המודעות נגד דן חלוץ הוסרו מן המערכת של גוגל, בסופו של דבר; צילומי המסך שאספנו נותרו כאן, כעדות לקמפיין מכוער במיוחד)

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012