23.8.2007

מתי כבר יגיע יאהו לישראל

פורסם במקור ב-25/10/2006

הסבלנות הולכת ופוקעת.
גוגל ישראל כבר כאן, כמנוע חיפוש עברי חי ונושם, מאז 2001.
מיקרוסופט ישראל כבר כאן עוד קודם, והחיפוש העברי (מימין לשמאל) הופיע ב-2003.
אבל יאהו - איפה יאהו ישראל? למה הכתובת Yahoo.co.il לא מובילה למנוע חיפוש בעברית?

אף אחד כבר לא מצפה באמת מיאהו לתרגם את כל הפורטל שלהם לעברית, אבל ההגיון הבריא אומר שמנוע החיפוש שלהם לא דורש "תרגום" אלא, לכל היותר, כמה התאמות קלות כדי שיהיה אפשר להשתמש בו בצורה נורמלית, מימין לשמאל, עם תפריט וכפתורים מתורגמים.

גם בתחום הפרסום יש בעיות חמורות לחבר'ה של יאהו. הרי גוגל אדוורדז ידע לשרת ישראלים עוד ב-2003, ואף הספיק להיות מתורגם לעברית. כולם יודעים שמיקרוסופט הגיבה לאט עם פרסום לפי קליקים (PPC), ולכן הם עדיין נאבקים עם פיתוח והרחבת מערכת ה"אדסנטר" שלהם במנועי החיפוש.

אבל יאהו - החברה שקנתה את חלוצת התחום, אוברצ'ור? איפה היא?

הנה המדינות שניתן לפרסם בהן היום דרך יאהו (דהיינו, הרשת של אוברצ'ור):
אוסטרליה (כמובן, הם מדברים אנגלית)
אוסטריה (האוסטרים הם לב האיחוד האירופי)
ברזיל (אי אפשר להתעלם מגודל האוכלוסיה)
קנדה (רק באיזור הצרפתי שלה - קוויבק וכו')
ארה"ב (כמובן)
סין (האמא והאבא של השווקים המתעוררים)
דנמרק (מדינה משגשגת)
פינלנד (על נוקיה שמעתם?)
צרפת (אי אפשר להתעלם)
גרמניה (מדינה היפר-מתועשת)
הונג קונג (אימפריה)
איטליה (אירופה הקלאסית)
יפן (מליונרים)
קוריאה (נמר אסיאתי נוסף)
הולנד (שוב מערב אירופה)

דנמרק? פינלנד? טאיוון? נורבגיה? אז למה לא ישראל?
למה זה לוקח כל כך הרבה זמן לפתח מערכת PPC בעברית?

אם יאהו לא רוצה להתחרות בגוגל, אז בסדר. אבל כולם כבר מזמן הבינו שהמאבק התלת גושי בין מיקרוסופט, גוגל ויאהו שואב אליו את כל הכסף הגדול באינטרנט האמריקני. אז אין מספיק כסף כדי לעשות לוקליזציה של מנגנון הפרסום הרווחי והצומח ביותר ברשת כיום?

זה גם מאכזב לגלות שבישראל עדיין אין תחרות אמיתית בתחום ה-PPC.

רוב הכסף נזרק על גוגל, עד כדי כך שרוב המפרסמים הישראלים מתייחסים לפרסום במנועי חיפוש כאל "פרסום בגוגל" בלבד. השוק צריך להתבגר מעבר ל"כן, אנחנו בגוגל".

עוד יותר עצוב לראות כיצד המותג המכובד אוברצ'ור (Overture.com), שפעם היה מזוהה עם חדשנות ועם רווחיות, הלך והתפוגג אל תוך המגה-מותג המכונה יאהו, תחת השם המסורבל והמשעמם "יאהו סרץ' מרקטינג". הקיצור שלו (YSM) נשמע כמו שם של מניה, מחלה או באז-וורד זמני ביותר.

אם יש מתכנת ישראלי אחד שעובד ביאהו, שם הרחק ב'פירסט אבניו' מס' 701, בעיר סאנידייל, קליפורניה, גש בבקשה לאחד הבוסים שלך במחלקת החיפוש ודרוש מהם להציב את ישראל בראש סולם העדיפויות של אגף השיווק במנועי החיפוש.

באמת שכבר חיכינו מספיק.
העם דורש יאהו ישראל, העם יקבל יאהו ישראל.

המערכת הטובה והישנה של אוברצ'ור, דהיינו יאהו, היא היחידה בשוק שבאמת מסוגלת להתחרות בזו של גוגל, וזו עובדה. בשנתיים האחרונות החלה המערכת של גוגל להוביל בגדול על זו של יאהו, בעיקר מאז ההנפקה וגיוס העובדים ההמוני למחלקת פיתוח המוצר של 'אדוורדז'. אבל קהילת המפרסמים למדה שאלו שני התותחים הגדולים ביותר בענף.

אם הואקום בדומיין yahoo.co.il לא יתמלא במהלך 2007, גוגל ישאב את כל תקציבי הפרסום בתיאבון בלתי-נשלט של מונופול מפלצתי. לא יהיו חלופות רציניות, לא תהיה תחרות משוכללת, ולגוגל לא יהיה תמריץ אמיתי להשקיע עוד כספים כדי להתחרות ביאהו גם כאן.

כולנו כבר למדנו על בשרנו מה קורה כאשר מונופול נכנס לאינטרנט: אנחנו מקבלים מנוע חיפוש שפשוט לא עובד, כמו למשל זה של 144 מטעם בזק, מונופול עתיק-יומין. מאגר מספרי הטלפון של בזק מקפיד שלא להתעדכן באינטרנט - והסיבה ברורה: הוא בחינם.

בהנהלה של בזק יש כנראה כמה אנשים שבאמת מאמינים שזה טוב לדפוק את הצרכנים באינטרנט כדי לעשות כמה גרושים מהצד עם 144 במוקד טלפוני - ובתשלום מופקע. לא, זה לא טוב למותג שלכם - זה רק מעודד אותי להיכנס לאתר של 'הוט' ולהזמין קו טלפון ביתי.

בעלי אתרים לא יכולים להסתמך עוד רק על גוגל ישראל כאפיק פרסום מקומי בעברית עבור מחפשים ישראליים. נכון, יש לנו את וואלה - אבל הוא עדיין לא פר-קליק וגם לא ברור מתי הוא יעלה עם הגרסה החדשה שלו. השירותים הפרימיטיביים הקיימים במשרדי וואלה, 'נענע' וב-MSN ישראל לא מדגדגים את קצה-קצהו של הפוטנציאל בתחום. רוב החיפושים הממוקדים-באמת לא מציעים מודעות רלוונטיות בכל הפורטלים הילידיים שלנו.

אז במקום להתעסק בזוטות כמו לפתוח בלוג עבור מחלקת השיווק במנועי החיפוש שלהם, הגיע הזמן להרחיב את המותג של יאהו אל מדינות אחרות מלבד נורבגיה ודנמרק.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012