29.12.2011

סקר ועדת המדרוג לאינטרנט: איפה גוגל, פייסבוק, יוטיוב?

וועדת המדרוג לאינטרנט פירסמה את דירוג אתרי האינטרנט בישראל - אך בלי שלושת המובילים: גוגל, פייסבוק ויוטיוב. אתרים אלו לא נכללו במדידה של הועדה. בסקר TIM של TNS טלסקר הם מככבים כל חודש, עם 91%, 72% ו-65% חשיפה. המסקנה: לא לסמוך על אף סקר כשהוא לבדו

אנשי "וואלה" מיהרו להתנפל על נתוני הרייטינג החדשים של ועדת המדרוג לאינטרנט. "אנחנו ראשונים", הם צעקו והתלהבו מעצמם. טוב, אנחנו רגילים לכך שבעולם של וואלה אין גוגל. אבל גם Ynet רצה לספר לחבר'ה: "האתר הגדול בישראל לבני 18 ומעלה".

לא דובים ולא אתרים.

הדו"ח הראשון של ועדת המידרוג לאינטרנט בישראל השמיט את שלושת כוכבי האינטרנט הישראליים: גוגל, פייסבוק ויוטיוב. הישראלים מחפשים מידע, משוחחים עם חברים וצופים בסרטונים - דרך שלושת האתרים הבינלאומיים הגדולים, אך בסקר החדש של ועדת המדרוג, הם פשוט לא קיימים.

נתוני ועדת המדרוג למדידת שיעורי גלישה באינטרנט בישראל - נובמבר 2011

ההבדל טמון בשיטת המדידה: סקר ועדת המדרוג מסתמך על כלי מדידה חודרני המושתל באתרים (קובץ 'קוקי') מטעם חברת גמיוס (Gemius). לעומתו, סקר TIM המתחרה מבצע תיחקור של המשתמשים ("איפה גלשת"). מן הסתם, גוגל, פייסבוק ויוטיוב לא ממש הסכימו שתוכנה ישראלית תמדוד להם את הרייטינג, ולכן אנשי ועדת המדרוג נותרו חסרי-אונים מולם.

ועדת המדרוג לאינטרנט פירסמה את הרשימה שלה, בלי לכלול את "הנעדרים" עם גילוי נאות: אין לנו נתונים לגביהם. הדבר הנכון לעשות הוא להוציא רשימה מתוקנת, הכוללת בראשה את כל האתרים הבינלאומיים המובילים, לצד מידע מלא על הסיבה לפיה אין לועדה אפשרות להוציא את המספרים שלהם.

סקר TIM של חברת TNS טלסקר התפרסם לאחרונה ב-19/12/11, והציג את דירוג האתרים לחודש נובמבר 2011.

כך נראית העשירייה המובילה לפי סקר טים (11/11):

שימו לב לשלושת המובילים - הם נעדרים מסקר ועדת המדרוג לאינטרנט

מכיוון שבדירוג של ועדת המדרוג לאינטרנט "הועלמו" גוגל, פייסבוק ויוטיוב - כל מי שנחשף לסקר הזה עלול לחשוב בטעות ש"וואלה" היא מובילת האינטרנט הישראלי. לא זה המצב: חברת "גוגל ישראל" בע"מ היא הצומת המרכזי של האינטרנט המקומי, בעוד פייסבוק שולטת ביד רמה בכל הזירה החברתית - ואתר YouTube הוא האתר הישראלי המוביל לפרסום סרטונים בעברית, באנגלית ובכל שאר השפות.

"גוגל ישראל" הוא אתר ישראלי, במובן הזה שהוא יושב על דומיין ישראלי, מציג ממשק עברי, מעסיק מהנדסים ישראלים (גם בישראל וגם בחו"ל), ומעורב בצורה עמוקה ביותר בקהילת העסקים הישראלית. גוגל עצמו מכיר היטב את נתוני הרייטינג של האינטרנט הישראלי, כפי שכתבנו כאן על ה"מדיה פלאנר" שלו.

"פייסבוק ישראל" היא אמנם גוף שלא קיים במציאות, אבל ענקית המדיה האמריקנית כבר הספיקה לתרגם לעברית מלאה את הממשק, מפעילה סוכנים (צד ג') בישראל, ועובדת בשיתוף פעולה עם גופים ישראלים רבים. למרבה ההפתעה, פייסבוק אינה מחזיקה בדומיין facebook.co.il אך העניין יסתדר עם הזמן.

"יוטיוב" גם היא לא פתחה חברת-בת בישראל. אבל היא חלק אינטגרלי מתוך תאגיד גוגל, שמיוצג בישראל בצורה מלאה. האתר מתורגם לעברית מלאה, מחזיק בדומיין ישראלי (YouTube.co.il), ומהווה חלק בלתי-נפרד מן הפעילות האינטרנטית של גולשי ישראל.

שיתוף פעולה מינימלי בין חברת TNS טלסקר ובין ועדת המדרוג יאפשר פרסום דו"ח מקיף יותר, מדויק יותר ואמין יותר. הדו"ח הזה יציג את שלושת הגדולים (גוגל-פייסבוק-יוטיוב), ואחריהם את שאר האתרים הישראלים.

בינתיים, הציבור הרחב צריך ללמוד לחיות עם העובדה שהסקר של ועדת המדרוג, לבדו, אינו נותן תמונה אמיתית של האינטרנט בישראל, וזאת במילים עדינות.

איפה ויקיפדיה?
זה המקום לציין כי שני הסקרים, זה של TIM וזה של ועדת המדרוג - אינם כוללים בדירוג שלהם את אחד האתרים החשובים והפופולריים ביותר בישראל: ויקיפדיה (עברית ואנגלית). קרן ויקימדיה ישראל הוציאה הודעה לעיתונות זועמת למדי כבר בפברואר 2008, בה התלוננה העמותה כי מדובר בהטעייה: "לא מובהר לקוראי הסקר כי סקר TIM אינו בודק את הפופולאריות של אתרי האינטרנט, אלא את הפופולאריות של אתרי האינטרנט המסחריים בלבד".

במצב שנוצר, שבו שני הסקרים מתעלמים מ"ויקיפדיה", ושבו אחד הסקרים מרשה לעצמו להתעלם גם מאתרים חשובים אחרים, אין ברירה אלא לפנות למדד אלקסה. במדד זה, "ויקיפדיה" נמצאת במקום ה-6 בישראל, אם מסננים החוצה את "סקינדו", רשת פרסום ישראלית.

כמו כן, לפי מדד אלקסה על האינטרנט הישראלי, אתר איביי (eBay) נמצא במקום 16 בישראל (ולא מופיע בשני הסקרים האחרים), אם מסננים החוצה רשת פרסום ישראלית נוספת בשם "אקספרט אופרס" (expert offers).

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא הבנתי את מהות הטקסט. אם היית קורא את כל הכתבה בגלובס עד הסוף, היית מבין לאן נעלמו גוגל ופייסבוק.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?Fromelement=MainTopic&did=1000710585

חופש החיפוש אמר/ה...

תגובה לאנונימי:
אני בהחלט יודע למה הם נעלמו - אבל ההיעלמות של 3 הגדולים הופכת את הסקר של ועדת המדרוג לחסר-ערך.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012