20.3.2019

קנס שלישי לגוגל באיחוד האירופי: תשלם 1.49 מיליארד אירו

הפעם על הכוונת של הנציבות האירופית להגבלים עסקיים: תוכנית הפרסום "אדסנס" ורשת שותפי החיפוש של גוגל. לפי הנציבות, "גוגל השתמשה לרעה בדומיננטיות שלה כדי למנוע מאתרים להשתמש בתוכניות פרסום אחרות".

קנס אדיר של כמעט מיליארד וחצי אירו הוטל היום על ענקית החיפוש. מרגרט וסטאגר, נציבת האיחוד לענייני תחרות והגבלים עסקיים, הסבירה כי הקנס הוטל לאחר בדיקת למעלה מ-200 חוזים של גוגל עם בעלי אתרים המשתתפים בתוכנית "אדסנס" (AdSense).

על פי הנציבות, סעיפים מסוימים בחוזים של גוגל עם "השותפים" שלהם פוגעים בתחרות ומונעים משחקנים חדשים להיכנס לענף. כך חסמה ענקית החיפוש כניסת יריבים לתחום הפרסום במנועי חיפוש. מאז 2006 הכניסה גוגל סעיפי בלעדיות, וה-2009 החליפה אותם לסעיפים שהכריחו את השותפים לתת לגוגל את המיקומים הטובים ביותר בדפים, כולל דרישת מינימום לכניסה לתוכנית.

בנוסף, דרשה גוגל משותפיה לקבל את אישורה להצגת מודעות מתחרות, תוך התערבות במאפיינים טכניים כמו גודל, צבע וגופנים. כתוצאה מכך, הסבירה וסטאגר, התחזקה גוגל עוד יותר, על חשבון מתחרותיה.


הגבלות תוכנית אדסנס של גוגל שומרות על הדומינניות שלה בתחום הפרסום בחיפוש (הנציבות האירופאית)


מכיוון שההפרות של גוגל נמשכו כ-10 שנים, ונעצרו למעשה רק ב-2016 כאשר הנציבות פנתה לגוגל בדרישה להפסיקן - הקנס משקף את הזמן הרב שבו נפגעה התחרות בענף. לפי הנציבות, הקנס משקף רק 1.29% מכלל המחזור הכספי של גוגל ב-2018. גוגל הגיבה לקנס בכך שהודתה כי כבר פעלה לתקן את החוזים בהתאם לדרישת הנציבות.

זהו הקנס האירופאי השלישי שהוטל על גוגל מטעם הנציבות של האיחוד האירופי (EU). הקנס הגדול ביותר, על סך 4.34 מיליארד אירו (כ-5 מיליארד דולר), ניתן ביולי 2018 בהקשר למערכת ההפעלה "אנדרואיד"; קנס זה נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה של ההגבלים העסקיים. הקנס הראשון בסדרה ניתן ביוני 2017, בסכום של 2.42 מיליארד אירו ועסק בהפרות הגבלים עסקיים סביב שירות "גוגל שופינג".

הסכום הכולל של שלושת קנסות האיחוד האירופי עד כה עומד על 8.25 מיליארד אירו (9.37 מיליארד דולר). ב-2011 חטפה גוגל קנס של חצי מיליארד דולר עקב פרסום בתי מרקחת בקנדה.

הקנס השלישי צפוי לפגוע בתוצאותיה הכספיות של גוגל לרבעון הראשון של 2019, המתפרסמות בדרך כלל בשבוע האחרון של חודש אפריל. ברבעון האחרון של 2018 הרוויחה גוגל כ-9 מיליארד דולר. לפיכך, קנס אירופאי של 1.49 מיליארד אירו (1.69 מיליארד דולר) יוביל לירידה של כ-18% ברווח הרבעוני הנקי של חברת האחזקות "אלפאבית".

מעבר לפגיעה הרבעונית, הקפידה נציבת האיחוד להזכיר כי הקנס פותח פתח לתביעות נזיקין מצד חברות שנפגעו מצעדיה של גוגל. רשתות פרסום מתחרות יוכלו לתבוע את גוגל על סמך הפסיקה הנוכחית.

מבין החברות המתחרות הצפויות להפיק תועלת מן הקנס האירופאי: אמזון, ייליקס, צ'יטיקה, פופקאש, אינפולינקס, אדסטרה, פופאדס, רבקונטנט, פרופלראדס וכמובן מדיה-נט (יאהו + בינג).

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012