18.7.2018

גוגל ספגה קנס תקדימי של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי

גוגל ניצלה לרעה את כוחה בשוק המכשירים הניידים, והכריחה את יצרני הטלפונים להתקין את האפליקציות שלה - ובראשן, מנוע החיפוש - תמורת שימוש במערכת ההפעלה החינמית הפופולרית בעולם - אנדרואיד. הקנס הוא הגבוה ביותר שהטיל האיחוד האירופי בכל הזמנים.

אנדרואיד, פרת המזומנים החולבת של גוגל, שולטת בלמעלה מ-80% משוק המכשירים הניידים העולמי. בהחלטה דרמטית, החליט האיחוד האירופי לקנוס את אלפאבית, חברת-האם של גוגל, בקנס מדהים של חמישה מיליארד דולר (4.34 מיליארד אירו), הגבוה ביותר אי-פעם שניתן באירופה.

טלפונים ניידים המופעלים על ידי מערכת ההפעלה אנדרואיד מגיעים מותקנים עם אפליקציות תוצרת גוגל. החשובה שבהן - מנוע החיפוש. העובדה שגוגל, מונופול בתחומה, כורכת את השימוש באנדרואיד עם התקנה של יישומים בפיתוחה, הובילה את הרגולטור של האיחוד האירופי להחליט כי מדובר בהפרה ברורה של דיני ההגבלים העסקיים.

מפתחי אפליקציות עצמאיים וחברות פיתוח של יישומי מובייל טוענים מזה שנים רבות, כי גוגל נהנית מיתרון בלתי-הוגן בשוק האפליקציות כאשר היא מכריחה יצרני טלפונים להתקין את יישומי גוגל, כתנאי רשמי בהסכם השימוש של אנדרואיד עם היצרנים. הבעיה היא, כמובן, שגוגל היא מונופול בעל כוח כפייה עצום.

כעת, הטענות של מתחרי גוגל הפכו לקביעה רשמית. "גוגל השתמשה באנדרואיד ככלי לקבע את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה. שיטות אלו מנעו מן המתחרים את הזדמנות ליצור חדשנות ולהתחרות בשוק", אמר נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטאגר. "זוהי הפרה חמורה מאוד. זוהי התנהגות בלתי-חוקית ביותר", אמרה וסטאגר.

בתמונה: מרגרט וסטאגר, נציבת התחרות, האיחוד האירופי


האיחוד האירופי הורה לגוגל להפסיק לדרוש מיצרני טלפונים להתקין מראש את הדפדפן כרום, ולהפסיק לדרוש להפוך את מנוע החיפוש של גוגל כברירת-מחדל בכל מכשיר. כמו כן, הורה האיחוד מגוגל להפסיק להציע תשלומים עבור התקנת החיפוש של גוגל בתוך המכשיר.

גוגל כבר הודיעה שתערער על החלטת האיחוד. מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, הגיב ואמר כי "ההחלטה תפגע באיזון של המערכת האקולוגית של אנדרואיד" בכך שהיא תכפה על גוגל לדרוש תשלום מיצרני טלפונים על מערכת ההפעלה שלה. "ההחלטה שניתנה היום דוחה את המודל העסקי התומך באנדרואיד, אשר יצר חופש בחירה גדול יותר לכולם, ולא פחות", נימק פיצ'אי.

ביוני 2017 ספגה גוגל מכה דומה מהאיחוד האירופי, כאשר הוטל עליה קנס ענק של 2.4 מיליארד דולר על קידום שירות הקניות "גוגל שופינג" בתוצאות החיפוש של גוגל, באופן בלתי-הוגן שדחק מתחרים החוצה. אך הקנס הנוכחי גדול מן הקודם פי שתיים, כיוון שהוא נוגע בפעילות הליבה של גוגל: מנוע החיפוש שלה.

להחלטת האיחוד האירופי עלולות להיות השלכות שליליות ביותר על הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש, הפרסום והמובייל. האיחוד נתן לגוגל 90 יום ליישם את ההוראות ו-4 חודשים לתשלום הקנס. גם אם גוגל תערער על ההחלטה ותדחה את ביצוע תשלום הקנס, היא תצטרך לעדכן ולרכך את המודל העסקי שלה. גוגל תיאלץ למצוא דרך כיצד להקל על יצרני טלפונים להשתמש באנדרואיד בלי להתקין מראש את כל האפליקציות של גוגל.

מאז הקמתה, התאמצה גוגל להוכיח כי היא איננה "מרושעת" (Evil) כמו מיקרוסופט. יצרנית התוכנה בניהול ביל גייטס עברה בגלוי על דיני ההגבלים העסקיים כאשר כרכה את הדפדפן שלה במערכת ההפעלה המונופוליסטית שלה. כעת מתברר כי גוגל מתנהלת בשוק המובייל בדיוק כפי שחברת מיקרוסופט התנהלה בשוק המחשבים הנייחים והמשרדיים בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012