21.5.2019

משבר גוגל-וואווי: האם מליוני משתמשים יישארו בלי כלום?

דרמה חסרת תקדים בתעשיית הסמארטפונים העולמית: הממשל האמריקני הטיל הגבלות גורפות על היצרנית הסינית וואווי (Huawei). הצעד הביא את גוגל להכריז על ניתוק קשרים. האם זה אומר שמליוני לקוחות וואווי יישארו בלי מנוע חיפוש, בלי מפות ובלי חנות אפליקציות פעילה? בקצרה: בטווח הקצר שום דבר לא ישתנה, אך בטווח הבינוני-ארוך ינותקו הקשרים בין אנדרואיד ובין וואווי



ישראלים שקנו מכשירי וואווי (Huawei) בשנים האחרונות יכולים להירגע, לפחות נכון לעכשיו: הסמארטפונים שלהם ימשיכו לקבל שרותים ועדכונים כרגיל. עם זאת, עתידה של וואווי בישראל בפרט ובמדינות המערב בכלל - נראה כרגע עגום.

עדכון (2/9/19): חברת וואווי משיקה באמצע ספטמבר סמארטפון חדש, "מייט 30", כנראה בלי גישה לחנות האפליקציות של גוגל (Google Play) ובלי האפליקציות הפופולריות ביותר של גוגל: ג'ימייל, כרום, יוטיוב וכו'. גוגל אישרה כי לא תוכל להעניק לוואווי רשיון שימוש במוצריה, עקב החרם האמריקאי. מכיוון שמערכת ההפעלה החדשה של וואווי רחוקה מלהיות תחליף סביר, וואווי תספוג מכה בשווקים מערביים.

בעקבות החלטת ממשל טראמפ לנתק את הקשרים עם היצרנית הסינית הגדולה, הוטלו מגבלות קיצוניות על חברות אמריקניות לעבוד איתה - ובראשן, גוגל. התוצאה המיידית, אם לא יחול שינוי דרמטי: מערכת היחסים המורכבת של וואווי עם מערכת ההפעלה אנדרואיד כנראה תיפגע אנושות תוך חודשים ספורים.

התאריך 19 באוגוסט 2019 נקבע, נכון לעכשיו, בתור המועד האחרון שבו מותר לחברות בארה"ב להמשיך לעבוד כרגיל עם וואווי. אחרי ה-19/8/19 לא תוכל וואווי למכור מוצרים חדשים התומכים באנדרואיד, מוצרי גוגל (חיפוש, כרום, מפות, ג'ימייל, יוטיוב) וכל האפליקציות של חנות גוגל פליי.

וואווי פי-30 פרו: אנדרואיד 9
כפי הנראה, מי שקנה לאחרונה מכשיר-עילית כמו וואווי P30 המתבסס על אנדרואיד 9 "פאי" (Pie), יוכל להמשיך להנות מכל השירותים שמציעה גוגל-אנדרואיד ללקוחותיה ברחבי העולם. עם זאת, לא ברור למשך כמה זמן תוכל וואווי לספק עדכוני אבטחה ותיקוני תוכנה קריטיים תחת ההגבלות האמריקניות.

יצרניות סיניות רבות המוכרות בעיקר לשוק הסיני, יודעות להתמודד היטב גם בלי שירותי גוגל. הן גם אינן תלויות לחלוטין בשירותי החיפוש של גוגל (חלופה: באידו) או במפות גוגל. עם זאת, יצרנית עולמית מובילה כמו וואווי מכרה עשרות מליוני מכשירים במדינות מערביות, ועתה קיים חשש שכל מערך המכירות והתמיכה הבינלאומי שלה יתרסק תוך חודשים ספורים.

שתי המרוויחת הגדולות אצלנו בישראל מן המהלך של הבית הלבן הן כמובן סמסונג וגם שיאומי. היצרנית הדרום-קוריאנית צפויה לנשום לרווחה מדעיכתה של וואווי. גם שיאומי, יצרן סיני שהצליח לחמוק מן ההגבלות האמריקניות עד כה, צפוי לחזק את השפעתו ההדרגתית בישראל בשנים 2019-2020. בשאר העולם, צפויה חברת אפל (Apple) להנות מן הפגיעה בהשפעתה של וואווי.

כדי להתמודד עם המגבלות החדשות, תיאלץ וואווי להשתמש בגרסת הקוד הפתוח של פלטפורמת הפיתוח אנדרואיד (AOSP). עם זאת, בלי גישה חופשית לחנות היישומים של גוגל (פליי סטור), תיאלץ וואווי לפתח ולתמוך בגרסאות ייחודיות של אפליקציות לטלפונים שלה - מאמץ שצפוי לשאוב ממנה סכומי עתק ולהוביל לנטישה מהיר של צרכנים במדינות מתקדמות.

וואווי טוענת כעת כי נערכה מראש למצב כזה, וב-7 השנים האחרונות אף בנתה מערכות חלופיות למקרה של ניתוק מוחלט ממערכות גוגל. אך גם בתרחיש מוצלח במיוחד, ספק רב אם וואווי תצליח להתחרות באפליקציות מובילות, בהן הושקעו מיליארדים של דולרים בפיתוח, שיווק ותחזוקה. גם תת-המותג "הונור" (Honor) ייפגע קשות מן הניתוק מגוגל.

פתרון המשבר טמון בשיחות מו"מ עם הממשל האמריקני והבית הלבן. אם וואווי תצליח להוכיח לאמריקנים שהצליחה "לטהר" את מכשירי מכל רכיבי הריגול והמעקב שהושתלו שם על ידי סוכני הממשל הסיני, ייתכן שוושינגטון תפתח בפני וואווי את הדרך חזרה לשווקי המערב. האינטרס של ארה"ב לשקם את היחסים עם וואווי קשור גם ביצרנית השבבים קוואלקום וגם בדאגה לחברות תוכנה כמו גוגל, המעוניינת לשמור על מעמדה של אנדרואיד כמערכת ההפעלה המובילה בעולם הניידים.

רקע: המשבר הנוכחי של ארה"ב עם וואווי טמון בעובדה שלא מדובר רק ביצרנית טלפונים, אלא גם בקונצרן ענק המקים רשתות דור חמישי (5G) ברחבי העולם. וואווי, כתאגיד, אינו ארגון עצמאי אלא כפוף לדרישות הממשל הסיני. לכן, החשש במערב הוא שאם וואווי תקים את רשתות הסלולר החדשות של רוב מדינות העולם, יוכל הממשל הסיני לפקח על התעבורה ואף לצנזר תכנים באמצעות "דלת אחורית" בתוך החומרה של הדור החמישי. המתח בין ארה"ב לסין, שהפך למלחמת-סחר של ממש, הוא בעיקר על השליטה הגלובלית ברשת כולה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012