14.7.2009

דפדפן גוגל כרום יודע מה עשיתם באינטרנט

יש הרבה סיבות טובות למה לא להשתמש בדפדפן "גוגל כרום", אבל אם פרטיות בעבודה ובבית היא נושא חשוב עבורכם, אין ספק ש"כרום" עלול לגרום לכם נזק בלתי-הפיך.

גוגל כרום מתעקש לתעד את כל היסטוריית החיפוש והגלישה שלכם, ולא מאפשר להגדיר מראש מצב שבו היסטוריית הגלישה לא תתועד בקפדנות, דקה אחרי דקה. הבעיה העיקרית היא, ש"כרום" מציג את היסטוריית הגלישה בצורה שמאוד מקלה על משתמש חיצוני לבצע בה חיפושים לפי מילות מפתח, לעיין בה לפי ימים, ואפילו לזהות חיפושים ספציפיים בגוגל.

במילים אחרות, גוגל הפך את היסטוריית החיפוש והגלישה האישית שלכם, למאגר נתונים נגיש מאוד. בעזרת מאגר זה אפשר לחטט בעבר שלכם, כמו מנוע חיפוש היסטורי פרטי. ספק רב אם זה מה שאתם רוצים.

כך זה נראה אם תקלידו קונטרול+H במהלך גלישה ב"כרום",
או תקלידו בשדה הכתובת את הביטוי הבא:
chrome://history

בתמונה: היסטוריית גלישה בדפדפן גוגל כרום
הדפדפן מתעד כל חיפוש וכל אתר, ומאפשר חיפוש פנימי במידע


מחיקת היסטוריית גלישה: זה אפשרי, אבל רק בדיעבד. לוחצים על אייקון ה"מברג" (Tools), בוחרים "אפשרויות" (Options), בוחרים את סימניית "דברים אישיים" (Personal Stuff), ותחת הכותרת "נתוני גלישה" לוחצים על כפתור "נקה נתוני גלישה...". קופץ חלון ובו האופציות הבאות:
  • הסר היסטוריית גלישה
  • הסר את היסטוריית ההורדות
  • רוקן את הקבצים השמורים
  • מחק קבצי cookie
  • הסר ססמאות שמורות
  • הסר נתוני טופס שמורים
ניתן לבחור טווח תאריכים "הכל" מתוך תיבת הבחירה (אופציות נוספות: אתמול, השבוע האחרון או ארבעת השבועות האחרונים). בסוף לוחצים "הסר נתוני גלישה" וזה אמור למחוק את הכל. אבל רק בדיעבד. אי אפשר לנטרל את כל העסק מראש, וגוגל ימשיך לאסוף את הנתונים ללא הפרעה.

ארכיון ההורדות של גוגל כרום (בכתובת הדפדפן המקומית: chrome://downloads), מאפשר מחיקה של כל ההורדות בפעולה אחת קצרה ("נקה הכל"), אבל גם הוא אינו מאפשר אי-שמירה מראש של הורדות. גם כאן יש פגיעה רצינית בפרטיות של הגולש: כל קובץ שהוריד זמין לעיון היסטורי, מחולק לפי ימים וניתן לאיתור מהיר.

אצל המתחרים יש פרטיות

שני הדפדפנים המתחרים (אקספלורר, פיירפוקס) מאפשרים לכל משתמש להגדיר אם הוא בכלל רוצה שהדפדפן ישמור את היסטוריית הגלישה שלו. בשניהם ניתן להגדיר "אפס ימים" (אף פעם) לשמירת היסטוריית גלישה. חברת מיקרוסופט וגם ארגון מוזילה מבינים כיום מדוע זה חשוב למחוק היסטוריית גלישה לצמיתות.

דפדפן "כרום" של גוגל רגיש הרבה פחות לפרטיות המשתמשים שלו. הוא מכריח את המשתמש למחוק ידנית את הנתונים בסוף כל יום, או לעבור יום-יום במדור ההיסטוריה ולמחוק אותם אחד-אחד - משימה מעייפת וטורדנית, שאף אחד לא מסוגל להתמודד איתה. לא רק שזה לא נוח, אלא שזה לא מונע את התיעוד בזמן-אמת.


גלישה בסתר? לא מעשי

גם שימוש במצב "אינקוגניטו" (Incognito Mode), שתורגם לעברית כ"גלישה בסתר", לא עוזר: הוא אמנם לא מתעד את הגלישה והחיפושים, אבל צריך לזכור להשתמש בו כל פעם שפותחים לשונית חדשה: זה קשה מאוד, כמעט בלתי אפשרי למעשה.

אם עובד בחברה כלשהי משתמש ב"כרום" לצרכי עבודה שוטפת, הבוס שלו יוכל לדעת כל מה שהעובד חיפש, ומעבר לכך - הבוס יוכל לדעת באילו אתרים מבקר העובד שלו. אם העובד מחפש מידע על מחלה מסוימת, הבוס שלו יכול לנצל זאת לרעה. אם העובדת מחפשת מידע על הריון ולידה, הבוס יוכל לדעת שהיא מתכננת להיכנס להריון ולפטר אותה. אם העובד נכנס לאתר חיפוש עבודה, הבוס יוכל לדעת שהעובד רוצה לעזוב.

החיטוט המטריד בהרגלי החיפוש והגלישה של המשתמש יכול להתבצע בצורה קלה מאוד, מפורטת ומדויקת, לפי תאריכים ותוך הכללת מונח החיפוש המדויק בכותרת כל פריט. כל מה שהבוס צריך לעשות זה להיכנס למחשב של העובד, להפעיל את כרום, להקליד קונטרול+H או להקליד בתיבת הכתובת את הביטוי chrome://history ומאותו הרגע הוא נחשף לכל החיפושים והסודות, שלא לדבר על כל אתר שהגולש היה בו.

כך הופך "גוגל כרום" לסוכן ריגול יעיל של מעסיקים, שותפים למשרד, בני זוג חשדניים וכל מי שמעוניין במידע רגיש על הרגלי הגלישה והחיפוש של משתמשים. והכי גרוע: ל"גוגל" יש גישה חופשית לכל המידע האישי הזה, מה שהופך אותה לסוכנות ביון תאגידית בעלת כוח שלא יתואר.


חשופים כל הזמן
ההבדל בין היסטוריית החיפושים והגלישה של "כרום" ובין היסטוריית האינטרנט של גוגל הוא פשוט: ב'כרום' כולם חשופים כל הזמן. בגוגל, צריך להיות מחובר לחשבון גוגל כדי לחשוף פרטים, ותמיד אפשר למנוע מצב של תיעוד היסטוריית אינטרנט, שזה המצב המועדף מבחינת כל האוכלוסיה, כמעט בלי יוצאים מן הכלל.

גוגל מפרסמת את "כרום" בתור דפדפן שאחד משלושת יתרונותיו הבולטים הוא "גלישה פרטית", לכאורה: "פתח חלון גלישה בסתר כשאינך מעוניין לשמור את היסטוריית הגלישה שלך", כותבים בגוגל כדי לשכנע את המשתמשים להוריד את המתחרה של אקספלורר ופיירפוקס. אך הניסוח האמיתי של הפרסומת היה צריך להיות: "פתח חלון גלישה בסתר כשאינך מעוניין שחברת גוגל בקליפורניה תדע הכל, אבל פשוט הכל, על מה שאתה מחפש ועושה באינטרנט".

לסיכום, אם מנהלי פרויקט "גוגל כרום" רוצים לתת תחושת ביטחון לגולשים, הם חייבים לאפשר ניטרול של היסטוריית הגלישה. מיקרוסופט למדה את זה בדרך הקשה (תביעות-ענק), ומוזילה למדה את זה בדרך הקלה (לא להתנהג כמו מיקרוסופט). מנהלי "גוגל כרום" חייבים לסתום את הפירצה הזאת בהקדם האפשרי, אחרת גוגל תהיה חשופה לתביעות-ענק על פגיעה חמורה בפרטיות הגולשים.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא קיימת אפשרות לשנות הגדרות ברירת המחדל. אבל ניתן למחוק את ההיסטוריה לפני שיוצאים.

אנונימי אמר/ה...

הייתי אומר שבחלק ניכר מהארגונים כל מה שהארגון צריך כדי לעקוב אחרי היסטורית הגלישה זה לבדוק את הלוגים של הפרוקסי. לא תלוי בדפדפן.

Blogger אמר/ה...

מה שכתבת על כרום הוא נכון.
יחד עם זאת שים לב שיש אפשרות לגלישה בסתר. שמונעת את בעיות הפרטיות כלפי גוף שלישי. (אני כמעט משוכנע שגוגל עצמם רושמים לאן אתה גולש).

אנונימי אמר/ה...

הפעלת משתמש אנונימי כברירת מחדל:
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-start-google-chrome-in-incognito-mode-by-default/
לא כ"כ מסובך...

Rottman אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012