7.9.2007

מחיקת היסטוריית חיפוש לצמיתות



מרבית הגולשים כלל לא יודעים את העובדה הבאה: מנועי חיפוש מסוימים אוספים ואוגרים את כל החיפושים הקודמים שלנו. מנועי חיפוש יודעים היטב מה חיפשנו, מתי עשינו את זה, אילו תוצאות בחרנו ולאילו אתרים אנחנו נוהגים ללכת.

למי שחושב לעצמו "מה איכפת לי אם החיפושים נכנסים לסטטיסטיקה הכללית?", הרי שהסיפור הרבה יותר מורכב מזה, ואף מסוכן לפרטיותם של מליונים: נתוני החיפוש שלנו, במקרים רבים, אינם אנונימיים. לרוע מזלנו, המידע הזה מקושר אל פרופיל אישי של אנשים אמיתיים, באמצעות חשבונות מקוונים להם אנחנו נרשמים כדי לקבל תיבת דוא"ל ענקית בחינם, לוח שנה מקוון, תוכנת מסרים מידיים, בלוג חינם, שירות התראות יעיל, תוכנת סטטיסטיקה לאתר, גישה לפורום או שירותים רבים אחרים בעלי ערך כלכלי עבורנו.

אז איך מוחקים את היסטוריית החיפוש (החיפושים הקודמים שלנו), מגינים על הפרטיות שלנו - ומונעים מכל מיני גופים ממשלתיים, תאגידים וארגונים אחרים לעקוב אחר הפעילות האישית שלנו?

בגוגל קראו לזה בעבר "היסטוריית חיפושים" או "היסטוריית אינטרנט".
באנגלית זה נקרא בעבר Web History, ובעבר זה נקרא Internet History ו/או Search History.
כל מי שיש לו חשבון גוגל, בין אם דרך ג'ימייל או דרך כל שירות גוגלי שדורש הרשמה - למעשה מתחיל לצבור היסטוריה כזאת, שיכולה להגיע לעשרות אלפי פריטים. חשוב לדעת איך להתחמק מהשירות הבעייתי הזה כדי שגוגל לא יידע יותר מדי עלינו.

ב"גוגל", למשל, טוענים כי "היסטוריית האינטרנט מסייעת בקבלת תוצאות חיפוש מותאמות אישית המבוססות על הנושאים שאותם חיפשת", אך שוכחים לציין כי הממשל האמריקני יכול לנצל את השירות הזה כדי לדעת עליכם הכל, ובלי לדווח לכם על החדירה לפרטיותכם (חוק הפטריוט מסמיך גופי ביון אמריקניים לחדור לכל מאגר אפשרי, בלי חובת דיווח, שימוע או יידוע).

מידת התועלת שמפיק הגולש ממסירת היסטוריית החיפושים שלו - מוטלת בספק. לאחר תקופה ארוכה שבה התנסה עורך בלוג זה בשירות ה"חיפוש מותאם אישית" של גוגל, הוא לא מצא יתרון משמעותי כלשהו בצורת חיפוש נטולת-פרטיות זו. לכן חשוב לציין כי אגירת החיפושים הקודמים היא לא רק חדירה מוגזמת לפרטיות הגולש, אלא גם שירות שאינו בהכרח מועיל למשתמש הממוצע, למרות כל הכוונות הטובות של גוגל ודומיה. חשוב לזכור: גוגל אוסף מידע אישי כדי לשפר את מערכת הפרסום שלו, ממנה הוא מרוויח עשרות מיליארדי דולרים.


כך תמחקו את היסטוריית החיפוש שלכם
כל מה שצריך לעשות כדי למחוק את המידע האישי ש"האח הגדול" אוסף עליכם בלי להתבייש הוא להיכנס לדף "הפעילות שלי" (My Activity), להכניס סיסמה אם מתבקשים, ואז להשתמש בתפריט הימני. בחלק העליון ניתן לסנן היסטוריה על פי "חבילות" המסודרות ע"פ ימים ואתרים, או ב"תצוגת פרטים" שהיא ארוכה יותר ומפורטת הרבה יותר. ב-"מחק פעילות לפי" יאפשר לכם להגדיר תקופה ולמחוק. אפשר גם למחוק "כל הזמנים" תחת "מחק לפי תאריך" - ואז ללחוץ "מחק" (בצבע כחול). הכניסו מילת חיפוש כלשהי אל תיבת החיפוש בהיסטוריה כדי להסיר חיפושים ספציפיים. 

מחיקה לפי נושאים או לפי מוצר

ניקוי היסטוריית החיפושים של גוגל בצעד אחד מהיר
פעולה פשוטה ובריאה לכל מי שמעריך פרטיות, אפילו באינטרנט

תחת "פעילויות נוספות ב-Google" ניתן למחוק גם "היסטוריית מיקומים", מאגר נתונים המחובר ל"גוגל מפות" ומתבסס על מידע מבוסס-מיקום שמגיע מה-GPS שלכם בטלפון הנייד. תתפלאו לגלות ב"קו הזמן" שלכם את התנועה שלכם ברחבי המדינה, ואולי גם בחו"ל. גוגל ינסה לדעת איפה אתם גרים והיכן אתם עובדים. ייתכן שגם מסרתם את המידע הזה לאחרונה, מרצונכם החופשי.

באופציה "בחירת פעילויות" תוכלו לנהל את איסוף המידע של גוגל באופן כללי. הברירה הראשונה היא "פעילות אינטרנט ואפליקציות", ושם ניתן לכבות את המתג מצד שמאל (on-off). אם הוא כבוי, המתג יהיה בצבע אפור. יש לשים לב שהאופציה "כלול את היסטוריית הגלישה ב-Chrome ופעילות מאתרים ומאפליקציות המשתמשים בשירותי Google" אינה מסומנת, אם אתם רוצים לשמור על פרטיות מירבית.

תחת "מידע מהמכשיר" (עדיין במדור "בחירת פעילויות") תוכלו למנוע מגוגל את הפריבילגיה לבצע "אחסון אנשי הקשר, היומנים, האפליקציות ונתונים נוספים של המכשיר". גם כאן יש מתג מצד שמאל, וכאשר הוא מכובה - צבעו אפור.

באופן דומה ניתן לכבות את המתג של "פעילות קול ואודיו" (שמירת ההקלטות הקוליות שלך בזמן ביצוע חיפושים קוליים בגוגל, למשל, או כשאתם אומרים "אוקיי גוגל" ומבצעים פקודה קולית מסוימת). לחובבי יוטיוב וצופי סרטונים אובססיביים (במיוחד ילדים ונוער) חשוב לבדוק אם אתם רוצים לאחסן את "היסטוריית החיפושים ב-YouTube" - במיוחד מי שרוצה למחוק חיפושים אחרי סרטים למבוגרים בלבד וכו'.


פעילות אינטרנט ואפליקציות - פעילות החיפושים באפליקציות ובדפדפנים



שימו לב למה ש"גוגל" עצמו כתב על השירות הזה: "באילו אתרים אתה מבקר לעתים מזומנות? כמה חיפושים ביצעת בין השעה 10 בבוקר לבין השעה 2 אחה"צ? היסטוריית האינטרנט תיידע אותך לגבי פרטים אלה". עצם העובדה ששירות מקוון מסוגל לקשור בין זהותו של אדם ובין הפעולות האינטימיות ביותר שהוא עושה ברשת, יוצרת פירצה ענקית לכל הגופים הזדוניים בעולם: האקרים, סוכנים ממשלתיים, גופי פרסום, ספאמרים, גונבי-זהויות וכו'. זהו אחד הנושאים המטרידים שאנחנו מעדיפים לא לחשוב עליו כלל.


מחיקת היסטוריית חיפוש באתר יוטיוב (YouTube)

יוטיוב, אתר הסרטונים הגדול בעולם אוסף ושומר את כל החיפושים והצפיות שלנו, בתור ברירת מחדל. מרבית משתמשי יוטיוב כלל אינם מודעים לכך שכל צפיה נשמרת וכל חיפוש מתועד. כדאי מאוד לכם לבדוק היטב את היסטוריית החיפוש שלכם ביוטיוב, ולהעיף משם כל חיפוש מביך, שנוי במחלוקת או אינטימי מדי. 
ניתן גם ללחוץ על "נקה על כל היסטוריית החיפושים" כדי להנות מראש שקט, וגם לבחור לאחר מכן ב"השהה היסטוריית חיפוש" כדי למנוע שמירת לחיפושים עתידיים.
לא פחות חשוב - לעבור על היסטוריית הצפייה שלכם ביוטיוב, לסנן ולמחוק כל מה שאתם לא רוצים שיישמר או ישמש צדדים שלישיים. ניתן גם ללחוץ על "השהה היסטוריית צפייה" כדי להפסיק את השמירה מכאן ואילך, לנקות את כל היסטוריית הצפייה ולבצע חיפושים במאגר היסטוריית הצפייה כדי לאתר חיפושים מסוג מסוים.


חיפוש וגלישה באופן פרטי

גוגל מאפשר לשמור על אנונימיות זמנית בעזרת "חלון גלישה בסתר" (אינקוגניטו). 
קיצור דרך שימושי לפתיחת חלונית שכזו הוא קונטרול+שיפט+אן (Ctrl+Shift+N).
ברגע שהחלונית תופעל, יופעל רקע אפור כהה עם הודעה בעלת הכותרת: "עברת למצב גלישה בסתר". תראו גם תמונה של חוקר פרטי עם משקפת. 



גם במצב "גלישה בסתר", גוגל מזכירים לכל גולש שהוא איננו רואה ובלתי-נראה: "המעבר למצב גלישה בסתר לא מסתיר את הגלישה שלך מהמעסיק, מספק האינטרנט או מהאתרים שאליהם אתה נכנס".
גוגל מסבירים את השירות כך: "אם ברצונך לגלוש באינטרנט מבלי לשמור חיפושים קודמים ופעילויות שביצעת, תוכל להשתמש במצב הגלישה הפרטית של הדפדפן". בפשטות, "חיפושים שאתה מבצע, אתרים שבהם אתה מבקר וקבצים שאתה מוריד, אינם מתועדים בהיסטוריית הגלישה ובהיסטוריית ההורדות שלך".
גם קבצי "קוקי" (Cookie) נמחקים לאחר סגירת הלשונית הפרטית. גוגל מציינים שיש לצאת מחשבון ה"גוגל" שלכם בזמן גלישה פרטית. כמובן שזה מאוד לא נוח, אך כך עושים זאת.




גוגל כרום - מחיקת חיפושים מהדפדפן שלכם

יש להיכנס ל"הגדרות" בדפדפן גוגל כרום (Google Chrome) כדי לנקות נתוני גלישה.
בדפדפן שלכם זה נראה כך:
chrome://settings/clearBrowserData

תקפוץ לכם חלונית "נקה נתוני גלישה", שם ברירת המחדל היא "מחק את הפריטים מהשעה האחרונה".
זו לא אופציה מוצלחת במיוחד - מחיקה של שעת-נתונים אחת אינה שווה הרבה. לכן יש להיכנס אל החלונית ולבחור "משחר ההיסטוריה" ואז ללחוץ על הכפתור האפור למטה "נקה נתוני גלישה" - זה נשמע מפחיד אבל זה מה שרוב האנשים רוצים. אם אתם חוששים למחוק הכל, האופציה השנייה היא "מ-4 השבועות האחרונים" וזה לא מספיק. כך זה נראה:


ניקוי נתוני גלישה - הגדרות דפדפן גוגל כרום

כאשר אתם מנקים נתוני גלישה, שימו לב שניתן לסמן קטגוריות פריטים רבות למחיקה. 
למשל, "תמונות וקבצים בזכרון השמור" יכול להכיל לעתים מאות מגה-בייט של קבצים ותמונות שונות. אם תסירו אותן, תפנו לעצמכם קצת די הרבה מקום על הדיסק הקשיח. לעומת זאת, יש אנשים שמסמנים את האופציה "סיסמאות" ואז מגלים שהם לא זוכרים את הסיסמאות לאתרים והאפליקציות המקוונות שלהם - אז זהירות לפני שמסמנים את כל האופציות בחלונית ניקוי נתוני הגלישה, כן?

טיפ שימושי: חיפוש מהיר בהיסטוריית הגלישה של כרום אפשרי באמצעות קיצור הדרך קונטרול+H.
בעמוד זה, המכונה פשוט "היסטוריה" ניתן לסמן דפים מסוימים שאותם ברצונכם למחוק. הפריטים מסודרים לפי דקות, שעות וימים.


באתר "לייב.קום" (live.com), מנוע החיפוש המשודרג של מיקרוסופט, יש אפשרות להיכנס אל המערכת (לוג-אין) כדי לקבל תוצאות חיפוש מותאמות-אישית, בעיקר לפי מיקום גיאוגרפי. מיקרוסופט נשענים על הזהות שלכם ב"חלונות" (Windows Live ID), מה שנקרא בעבר "פספורט" (Passport).
זוכרים את שם המשתמש והסיסמה שלכם במסנג'ר חלונות? יש לכם תיבת דואר אלקטרוני של הוטמייל? זו "תעודת הזהות" המיקרוסופטית שלכם. בקיצור, לא חייבים לעשות לוג-אין למנוע החיפוש, ומומלץ לצאת אם אתם כבר בפנים (האופציה "שכח אותי" מופיעה שם בדף, אבל ממש בקטן - אל תחמיצו).



טולברים (Toolbars) - היסטוריית חיפוש
סוכני המידע המתוחכמים והאובססיביים ביותר הם ה"טולברים" החביבים שאותם התקינו מליוני משתמשים ברחבי העולם, ובעיקר גוגל טולבר (Google Toolbar), יאהו טולבר (Yahoo Toolbar) והחקיינים הרבים שהצטרפו אליהם בהמשך, ושחלקם הם רוגלות לכל דבר ועניין.
כדי למחוק היסטוריית חיפוש של "בר החיפוש" הנבחר שלכם (יאהו, גוגל ודומיהם), יש להיכנס בדפדפן אקספלורר אל "כלים" > "אפשרויות אינטרנט" > "תוכן (Content)" > "השלמה אוטומטית (AutoComplete) - הגדרות/אפשרויות" > הסירו את הסימון של "Forms" (טפסים). זה נוגע בעיקר ל"השלמה אוטומטית" של חיפושים.


מחיקת היסטוריית חיפושים בדפדפן אקספלורר
באמצעות ביטול השלמה אוטומטית של טפסים ברשת



מומלץ להסיר מן המחשב לחלוטין את ה"גוגל טולבר", בעיקר מכיוון שהוא משמש פירצה נוחה ל"גוגל" לדעת בדיוק מתי חיפשתם, לאיזו כתובת הלכתם וכמה זמן נשארתם בכל אתר ו/או עמוד ברשת. אם אתם מוכרחים לבצע חיפוש היישר מתוך הדפדפן, או צריכים נתונים שהטולבר מספק, כדאי להשתמש בחלופות חודרניות-פחות.

"יאהו טולבר" (Yahoo Toolbar) מכיל בתוכו אופציה של "סרץ' היסטורי" (Search History), שמרבית המשתמשים שלו אינם יודעים עליה כלל. בעמוד העזרה של יאהו יש מידע ברור למדי על שיטת ההסרה:
1) "הגדרות";
2) "טולבר אופשנז";
3) להסיר את הסימון באופצייה "רממבר ריסנט סרצ'ז" (Remember Recent Searches).
אם זה נשמע קצת מסובך (הסרת סימון אינה דבר פשוט כמו כפתור "מחק היסטוריה", למשל) - זה כנראה בכוונה. יאהו טורחים עוד קודם לתת לכם שתי אופציות שאינן עוזרות ממש (הסרה של כל הפריטים הנוכחיים, והסרה של כל הפריטים ברגע סגירת הדפדפן), כדי למנוע מכם לנטרל את היישום החודרני הזה. בפיירפוקס, מעשה שטן, עוד לא ניתן עדיין לנטרל את היסטוריית האינטרנט של יאהו טולבר: עוד סיבה להסיר את התוכנה הזאת לחלוטין.

כדי למחוק היסטוריית חיפושים בסרגל הכלים של מיקרוסופט, המכונה MSN סרץ' טולבר (היה פעם מותג כזה, אבל היום הוא כבר נקרא לייב טולבר), לוחצים על הלוגו של MSN או לייב.קום בטולבר עצמו, ואז בוחרים "מחק היסטוריית חיפוש" (Clear Search History). יש גם עמוד עזרה באתר של אם-אס-אן.


מחיקת היסטוריית חיפוש - דפדפנים נוספים
כדי למחוק היסטוריית נתונים בדפדפן אקספלורר (IE), יש לבחור "כלים" > "אפשרויות אינטרנט" > "כללי" > "היסטוריית גלישה/דפדוף" > "הגדרות" > (למטה) מספר ימים: בחרו "0" (אפס).
מומלץ גם למחוק את כל ה"Temporary Internet Files" (קבצי אינטרנט זמניים), תחת: "כלים" > "אפשרויות אינטרנט..." > "כללי" > "היסטוריית דפדוף/גלישה" - "מחיקה..." > "מחק קבצים" (הראשון מלמעלה).

מוזילה פיירפוקס: מחיקת היסטוריית החיפוש בדפדפן שועל-אש, כפי שהזכיר לנו הגולש תומר כהן בתגובה שלו, היא קלה ביותר:
א) לוחצים בפיירפוקס עצמו על קונטרול+שיפט+דיליט
ב) קופץ מסך קטן שנקרא "ניקוי נתונים אישיים"
ג) מסמנים את "טפסים שמורים והיסטוריית חיפוש"
ד) בוחרים את הכפתור "נקה נתונים אישיים כעת..."
כך אתם מסודרים בפיירפוקס, אבל רק עד הפעם הבאה שתרצו לבצע מחיקה נוספת. הדפדפן לא מפסיק לאגור נתונים אישיים עד להודעה חדשה, במצב ברירת מחדל.
כדי להגדיר לשועל הבוער שלכם שאינם מעוניינים לשמור שום היסטוריית חיפוש אף פעם, תצטרכו לעשות שלוש פעולות דרך התפריט הראשי:
"כלים" > "אפשרויות" > לשונית "פרטיות" >
1) תחת "היסטוריה" הסירו את הסימון מעל "זכור את מה שאני מכניס בטפסים ותיבת החיפוש"
2) תחת "נתונים אישיים", סמנו את "תמיד נקה את הנתונים האישיים שלי כאשר אני סוגר את פיירפוקס"
3) עדיין תחת "נתונים אישיים": לחיצה על "הגדרות..." > וסימון "מידע טופס שמור".

גוגל כרום: ראו למעלה.

דפדפנים כמו "אוואנט" (Avant) לא שומרים היסטוריית חיפוש ואינטרנט. בעמוד הבית הרשמי של דפדפן אוואנט הם מתגאים בשמירה על פרטיות: "הדפדפן מוחק את כל עקבות הגלישה - כתובות מוקלדות, השלמה אוטומטית, קוקיז, היסטוריה, קבצי אינטרנט זמניים ועוד".


מחיקת היסטוריית חיפוש - טאבלטים
אפליקציית החיפוש של גוגל, עם אייקון תכלת ועליו האות g, מאפשרת לעשות זאת דרך ההגדרות שלה. בוחרים 'פרטיות והגדרות' ואז 'נהל את היסטוריית אתרים'. ניתן גם לכבות או להדליק את היסטוריית האתרים דרך מסך ההגדרות, אך חשוב לזכור כי כיבוי איננו מהווה תחליף למחיקה. קישור לדוגמה: https://accounts.google.com/Login?continue=https://history.google.com/history/edit&hl=iw&service=hist&ltmpl=gh



למה בכלל למחוק היסטוריית חיפוש?
  • כי הגולש לא חייב לספק מידע על החיפושים שלו לאף אחד
  • כי חברה מסחרית כמו גוגל לא יכולה לחטט בתוך המוח שלנו
  • כי הנחת היסוד של רוב הגולשים היא, שהחיפושים שלהם ברשת אינם מידע פומבי.
  • כי אי אפשר לדעת מי ינצל את המידע האישי על החיפושים שלנו למטרות זדוניות.
  • כי האינטרנט כיום (2011) הוא מקום הרבה פחות חופשי ממה שהיה פעם (שנות ה-90).
  • כי סוכנויות ממשל, רשויות ביון וריגול, ומחלקות ריגול תאגידי - מתוחכמות יותר מבעבר.
  • כי מנועי חיפוש אוגרים המון מידע אישי רגיש על גולשים - לעתים בלי להבין כלל את הסכנות הכרוכות בכך, לעתים מתוך כוונות טובות, מתוך תמימות (נאיביות) ולעתים מתוך היתממות.
  • כי לפי "חוק הפטריוט" האמריקני, כל "ספק-אינטרנט" מחוייב לספק מידע לממשל בכל עת, בלי לדווח על כך לאף אחד ובלי לבקש רשות מאף אחד; ישראל היא חברה טובה של ארה"ב, לטוב ולרע.
  • כי גופים כמו ה-FBI, ה-CIA, ה-NSA, ה"מוסד" הישראלי, ה-MI6 הבריטי - כולם מחטטים ללא הפסקה במחשבים אישיים של אזרחים בכל העולם, לעתים למטרות שאינן ראויות ואינן מועילות לאף אחד מלבדן ("בואו נבדוק מה חושבים מתנגדי המשטר, רק כי אנחנו מסוגלים")
  • כיוון שערך חופש החיפוש הוא קריטי לחיינו, אם אנחנו מאמינים בדמוקרטיה, חירות ושוויון
  • כי אם אפשר להיזהר - אז למה לא להיזהר?

פורסם במקור ב-14/6/07
עודכן לאחרונה ב-2011

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אחלה מדריך !

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה
אתה פשוט כל כך צודק
הרשת כבר לא אנונימית כפי שאמורה להיות

אנונימי אמר/ה...

מעניין מה אתה עושה שאתה כ"כ פוחד. ונניח שאתה עושה את הגרוע מכל- ורואה סרטי פורנוגרפיה, אז מה? יש חוק שאוסר את זה?
שנית, וכי אינך סבור שיש בכך תועלת למוסדות הביון בעולם למצוא מיני פושעים שאינם נכללים בהגדרה המיתממת שלך משהו - שנקראת "יצר הסקרנות האנושי". זה צדו האחר של המטבע...והיית צריך לציין אותו כדי שלאתראה רחפן.
אבל בעיקרון, בודאי שהאינטרנט הוא לא הארכיון של אף אחד, ואני(לשם דוגמא כמובן) איני חפץ להסכים לדבר הזה, כלומר: אני רוצה להרגיש חופשי בלתי עקבות אחרי למרות שאני איני עושה דברים אסורים. המשל שיסביר את זה הכי טוב: אזרח רגיל שומר חוק הולך אחריו שוטר לכל מקום, וכי אם הוא יאמר לו מדוע הינך הולך אחרי וכי זו הוכחה שהאזרח רוצה לפשוע? בודאי שלא.
בכך אני מקוה שהשלמתי את הכתבה היפה שלך.

אנונימי אמר/ה...

זה עוזר רק כלפי חוץ. בפועל גם אם מחקת את היסטוריית החיפוש שלך גוגל עדיין שומרת אותה בשרתים בלי ליידע את הגולשים על כך. גם המידע בGMAIL נשמר אצלם גם אם לכאורה מחקת את כל הדואר בחשבון.

אנונימי אמר/ה...

אתה ממש גדול
עזרת לי מאוד אין לך מושג כד כמה
תמיד מחקתי הסטורית גלישה רגילה וחשבתי שזה מספיק עד שפתחת לי את העיניים
כל הכבוד לך
שנה טובה

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012