19.7.2007

מריסה מאייר מגיעה לישראל להרצאה

[פורסם במקור ב-19/7/07, בבלוג הישן]


מריסה מאייר (Marissa Mayer), סגנית נשיא ב"גוגל" לענייני מוצרי חיפוש וחוויית משתמש, מגיעה לישראל בסוף יולי, להרצאה בתל אביב. מאייר הצטרפה לגוגל ב-1999 בתור המהנדסת הראשונה המשתייכת למין החכם (עובדת מס' 20 בחברה). בין הפרויקטים שאפשר לזקוף לזכותה יש לציין את הלוקליזציה של גוגל ל-100 שפות שונות, ביניהן עברית ("גוגל ישראל", הלכה למעשה).


מריסה מאייר

מאייר (ילידת 1975), בחורה בלונדינית, קטנה, נמרצת, חייכנית ומבריקה, ידועה בתור אחד המרצים הטובים ביותר שיש ל"גוגל" מאז ומעולם. יש לה קצב דיבור של מכונת ירייה, היא אוהבת לדבר הרבה על ה"יוזר אקספיריאנס" בגוגל, מתמחה בבינה מלאכותית, חזקה במתמטיקה וסטטיסטיקה, טובה בניהול פרויקטים מורכבים שחוצים יבשות ומדינות, ומומחית בגיוס כוח אדם מבריק לגוגל מהקולג'ים והאוניברסטיאות הטובות ביותר.

מאייר רגילה לטוס ברחבי העולם ולסחוף אנשים בדיבורים יפים על החזון האוטופי של גוגל בתור מארגן המידע הרשמי והטוב ביותר. היא נוטה לטוס בלילות (כך לא מחמיצים שעות עבודה יקרות מפז), בונה במהירות מצגות מורכבות, ומסוגלת להתראיין כמעט בכל תוכנית טלוויזיה אפשרית, בלי לגמגם ובלי להסס.

מאייר מסוגלת להתאים את רמת ההרצאה שלה לכל קהל: אנשים עממיים שלא יודעים מה זה אלגוריתם, אנשי עסקים עם רקע בשיווק, סטודנטים למדעי המחשב שרוצים לעבוד בגוגל, ואפילו פרופסורים למתמטיקה שיש להם ידע אקדמי עשיר יותר מלמאייר עצמה. היא מעריצה את היכולת של סטיב ג'ובס (מנכ"ל אפל) לתת הרצאות מרתקות לקהלים מגוונים, אבל אין לה את הכריזמה שלו.

מבחינה אנושית, מאייר היא וורקוהוליק מהסוג הגרוע ביותר: ביום טיפוסי היא מתעוררת בשמונה בבוקר, מגיעה לעבודה בתשע, מנהלת סדרת פגישות רצחנית עד הערב, יושבת במשרדה עד 11 בלילה, עושה קצת כושר, הולכת הביתה בחצות, עוברת על דוא"ל והולכת לישון בשלוש לפנות בבוקר. החיים הפרטיים שלה אינם עשירים במיוחד, למרות שהיא יצאה עם לארי פייג' לתקופה קצרה (וזכתה לסיקור מסיבי בעקבות כך).

למי שמתעניין בהרצאה של מאייר בישראל, כדאי לצפות בהרצאה לדוגמה של מאריסה מאייר בסיאטל, מ-23 ביוני 2007. יש סיכוי שההרצאה בת"א תהיה דומה מאוד, אם לא זהה. נושא ההרצאה של מאייר בסיאטל: "להתאים את גוגל לכל משתמש" [Scaling Google for Every User].

הנושא המעניין ביותר בהרצאה של מאייר הוא "כמה תוצאות חיפוש צריך להכניס לכל עמוד?". מסתבר שרוב המשתמשים מעדיפים רק 10 תוצאות חיפוש, מכיוון שמהירות הטעינה של דף כזה טובה בהרבה לעומת דפים עם 20 תוצאות או עם 30 תוצאות. רוב המשתמשים של גוגל מעדיפים לקבל 10 תוצאות במהירות גבוהה על פני 20 תוצאות במהירות בינונית. זאת הסיבה שברירת-המחדל של רוב מנועי החיפוש בעולם היא רק 10 תוצאות, ולא יותר מכך.

שלוש תובנות מעניינות במיוחד יש במחקר הפנימי שהציגה מאייר מ"גוגל":
 א) יש פער בין מה שהמשתמשים אומרים לגבי העדפותיהם, ובין מה שהם עושים בפועל כאשר עונים על הדרישות שלהם במציאות;
ב) המהירות של גוגל היא אחת הסיבות המרכזיות לפופולריות שלו בכל העולם;
ג) אנשים רבים מתקשים לתפקד כאשר מציגים בפניהם יותר מדי אפשרויות בחירה.

עדכון (26/07/07): ההרצאה של מאייר בת"א, כמצופה, היתה זו שהיא נשאה בסיאטל. המצגת עודכנה קצת, כדי לכלול כמה עדכונים ותוספות עם גוון ישראלי.
שתי אכזבות נרשמו:
א) ההרצאה היתה פחות מעניינת ופחות ארוכה מזו של סיאטל;
ב) מאייר לא ממש נתנה זמן לשאלות, מה שהפך את האירוע למונולוג משמים-למדי, כמעט אנמי, מטעם גוגל. ראוי היה לתת לאורחי הכנס להציג כמה שאלות למרצה הבכירה.
לאחר המפגש עם מאייר, אפשר להבין טוב יותר מדוע מסתובבים יותר מדי עיתונאים מתוסכלים בעולם, ומשחררים קללות נמרצות על מנהלי גוגל. הנטייה של אנשי גוגל להימנע מסיטואציות של מענה ישיר על שאלות פתוחות בזמן אמת, היא עדיין תמוהה ביותר. זה לא קשור בהכרח לחופש העיתונות, אלא יותר לנטייה האנושית (והטבעית) לדיאלוג פתוח וחופשי -- להבדיל מהרצאה של "האח הגדול" בפני קהל צייתן ושתקני.
קצת מאכזב שדווקא בתעשיית ההייטק, שבה כולם מחוברים לרשת ויודעים למצוא בה בקלות הרצאות, נאומים,סרטונים, מסמכים וסיכומי כנסים, מגיעה אישיות בכירה כמו מריסה מאייר, וממחזרת מצגת שכל אחד יכול כבר לצפות בה ב"גוגל וידאו". דווקא חלק ה"שאלות ותשובות" לאחר סיום המצגת היה יכול לספק "חוויית משתמש" הרבה יותר מוצלחת. חבל שמאייר, מומחית לחוויית משתמש, טרם הפנימה את הלקח היסודי הזה.

עדכון נוסף (3 אוגוסט 2007): שבוע לאחר ההרצאה, המסתורין נפתר חלקית: היחצ"נים של גוגל בישראל סגרו בלעדיות עם "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". מאייר התראיינה למגזין הפופולרי של מונופול התקשורת הישראלי תחת הכותרת "מיס גוגל" (על משקל "מיס יוניברס", בתחרות מלכת היופי). 

אז זה המצב: מאייר, המייצגת מונופול חיפוש, סגרה עסקה עם מונופול תקשורת -- כדי לשדר תדמית של בלונד נוצץ ומאושר. 

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012