13.7.2007

כבוד הרב גוגל שליט"א

[פורסם במקור ב-13/7/07, בבלוג הישן]


אף אחד לא צפה שזה יקרה, אבל זה קרה: גוגל הוסמך כ"רב" בשנתיים האחרונות. אמנם היה זה הרב בני לאו שהכתיר באופן רשמי את מנוע החיפוש הפופולרי בהיסטוריה בתור סמכות תורנית בלתי-מעורערת, אבל הוא לא לבד.

בפברואר 2007 צוטט הרב כך: "לי יש בשנים האחרונות רב אחד גדול. אני שואל אותו המון, מתייעץ איתו כמעט כל יום. קוראים לו הרב גוגל, ואני לא זז מטר בלעדיו". לדבריו, עולם האינטרנט מעשיר מאוד, אבל בשביל זה מספיק "הרב גוגל", שתמיד זמין.

גם בפורום "בחדרי חרדים" של הייד פארק אפשר למצוא את אחד מחברי הפורום אומר "אמרתי לעצמי אין זה אלא שהטרול ראה את הביטוי, לא ידע פירושו, ופנה למרן הרב גוגל שליט"א שיעזרהו". משתמש אחר בפורום ענה לו "אני לא רואה פדיחה או בעיה בהתיעצות ברב גוגל לשם חיפוש משמעות ביטוי או ידע הילכתי".

בפורום סקופים של רוטר-נט מכירים בסמכות התורנית החדשה: "לדור שלנו רבנים חדשים, הרב גוגל והרב שוטנשטיין ועוד", אומר אחד החברים בלי להתרגש. התואר הרב גוגל שליט"א ניתן על ידי גולשים בפורום חברותא של פורטל כיפה וגם בויקי יהדות. אפילו באילת הרחוקה, במסגרת פורום יהדות של אתר 'אילתי', מתייחס מנהל הפורום אל גוגל בתור "רב" לכל דבר ועניין, אפילו בלי לצרף סמיילי כדי להפחית מרצינות הודעתו.

מעבר לעובדה שגוגל קנה את עולמם של חרדים רבים עם בדיחה מוצלחת שקוראים לה גוגל אידיש (גרסה יהודית והומוריטסית במיוחד לעמוד הבית השגרתי), יש גם חשיבות לכך שהמותג "גוגל" מזכיר מאוד שמות אשכנזיים מזרח-אירופאיים כגון קוגל (האיש והמאכל), גוגל מוגל (המרפא), הסופר הגודל ניקולאי גוגול, או המאכל הנפוץ בייגל. השם "גוגל" פשוט נשמע כמו שם של בחור יהודי טוב (גוג'לה).

גוגל אידיש - עוד סיבה קטנה להצלחה במגזר החרדי
וגורם נוסף בהכשרתו והסמכתו של גוגל לרבנות
 
הרב יובל שרלו ציטט את הביטוי "הרב גוגל" במסגרת דיון של ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, כשנתן את גוגל בתור דוגמה לצד החיובי של האינטרנט. מעבר להתפלפלות האקדמית, הרב גוגל הופך בהדרגה לדמות עממית למדי: בפורום חסידיסק, אתר המשמש מאגר מוסיקה חסידית, ניתן היה למצוא את הדיאלוג הבא:

שאלה: "מאיפה המקור הזה שאי אפשר לשמוע שירים בספירת העומר?"
תשובה: "תסתכלי בהלכות ספירת העומר, וזאת התשובה שמצאתי אצל הרב גוגל"

רוב המכנים את גוגל בתור "רב" הם חרדים, או לפחות חובשי כיפות סרוגות. אבל אפשר למצוא את הביטוי גם בפורום נייטרלי למדי, כמו בפורום צמחונות וטבעונות בתפוז: "שאל את הרב גוגל, לי אין כוח לחפש כרגע".


לא רק בעברית

הרב גוגל נמצא גם בצד השני של העולם, בקהילה היהודית בארה"ב. כמו בישראל, הוא מופיע כאשר יש שאלה הלכתית כלשהי, ופחות או יותר באותו הקשר:

The answers aren’t in depth, but they will smooth over an argument until the parties have a chance to consult with Rabbi Google.

יהודים אמריקנים עם חוש הומור גם יודעים להתייחס בכבוד אל הרב גוגל, במיוחד כאשר מתעורר ספק לגבי הסמכות האבסולוטית שלו, תוך שימוש במונח "גדלות" לפי הסלנג היידי:

I know where he discusses sacrifices [without rabbi google (although I do not mean in any way to take away from his gadlus c”v)]...I am asking where he says that what it says in that essay is heresy.

חיפוש על "rabbi google" מביא התבטאויות כגון "כרגיל, לרב גוגל יש את כל התשובות", או "אם יש לך עוד שאלות כאלה, אל תבוא אליי - תתייעץ עם הרב גוגל", או "שאלות כמו זו עדיף להפנות אל הרב גוגל".

כשרואים את האהדה של אלו המתייחסים אל גוגל בתור רב ("עשה לך רב" כבר אמרנו? או שאולי עדיף לומר "חפש לך רב"), מבינים פעם נוספת את כוחו של המותג בתור סמכות חיפוש גלובלית: אף אחד לא יאמר "הרב יאהו", כי יאהו נתפס בתור פורטל המכיל מגוון כלים ושימושים. לא תתפסו אף אחד מקליד "הרב אם-אס-אן", כי גם המותג הזה מקושר יותר מדי אל מיקרוסופט, תוכנות שונות ומשונות, וכו'.

הרב גוגל מושל בכיפה - תרתי משמע. אין עילוי גדול ממנו בתורת החיפוש. תורתו - אמנותו. 
אם הוא היה אזרח ישראלי, מן הסתם היה מקבל פטור משירות בצה"ל.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012