9.1.2019

גוגל תתחיל לשלם מס בישראל

לפי דיווח של דה-מרקר, רשות המסים שלחה דרישת תשלום מס אל גוגל, ובתקופה האחרונה מתנהלים דיונים בעניין גובה השומה. המהלך הוא חלק מטיפול רחב-היקף בחברות רב-לאומיות בישראל

אחרי שנים של גרירת-רגליים מצידן של הרשויות בישראל - נראה כי בקרוב תתקבל הודעה רשמית על תשלום מסים של גוגל בישראל.

בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת בינואר 2018 אמר מנהל רשות המסים, משה אשר, כי כבר בשנת 2016 הוציאה הרשות חוזר שמפרש את הכלכלה הדיגיטלית בפרשנות רחבה: "באמצעות החוזר הזה אנחנו בהליכי הוצאת שומה ללא מעט גופים שפועלים באמצעות האינטרנט". ח"כ יעקב פרי שאל האם ענקיות האינטרנט משלמות מס או לא. אשר השיב: "הן נמצאות בהליכי שומה ובסופו של יום נגבה מהם את המיסים שמגיעים לישראל".

נתחי השוק של גוגל בישראל הם חריגים, ומציבים אותה בעמדה של מונופול פוטנציאלי: שליטה של 97% בשוק מנועי החיפוש, שליטה של 73% בשוק הדפדפנים ושליטה של 78% בשוק מערכות ההפעלה לסלולר. לפי הנתונים המעודכנים, ישראל היא מדינת "גוגל-כרום-אנדרואיד" קלאסית. הנתונים אף החמירו לאחרונה, עקב ירידת נתח השוק של "אפל" בשוק הסלולר הישראלי.

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, מתקשה להכריז על גוגל כעל מונופול בישראל, מכיוון שהפרמטר המקובל לבחינת השוק הוא מחיר המוצר או השירות. בכלכלת אינטרנט שבה מוצרים ושירותים מופצים בחינם, קשה יותר לבצע ניתוח שיוביל לקביעה כי גוגל היא אכן מונופול בתחומה. לכן, נדרשת הרשות להגבלים עסקיים לחקור האם גוגל מנצלת את כוחה לרעה בשווקים החשובים לה: "אם יסתבר שהן פועלות על מנת לדחוק מתחרים או להקשות על כניסה לשוק שלהן - זה מה שמעניין אותנו ונחתור לבדוק את הזווית הישראלית של זה", הסבירה הלפרין בוועדת הכלכלה.

הידיעות על תשלומי המס של גוגל בישראל פורסמה בדיוק באותו שבוע בו נודע כי גוגל העולמית השלימה העברה של 23 מיליארד דולר אל מקלט מס באי ברמודה, גם בשנת המס של 2017. חברות אינן משלמות מס הכנסה בברמודה. המידע נחשף לאחר שגוגל העבירה מסמכים פיננסיים אל לשכת המסחר של הולנד. הסכום שעבר לברמודה ב-2017 גבוה ב-4 מיליארד יורו מן הסכום שהועבר לברמודה ב-2016.

תכנוני המס המקוממים של גוגל העולמית עברו דרך הולנד בשנים האחרונות, לאחר שאירלנד נאלצה להפסיק ב-2014 את הנוהל שהפך אותה, הלכה למעשה, למקלט מס. האיחוד האירופי הכריח את גוגל אירלנד להעביר חלק מהכנסותיה אל ברמודה הרחוקה. בשפת רואי החשבון, הטריק מכונה "אירי כפול וכריך הולנדי".

הקשר בין מיתון בשוק התקשורת ובין הטבות המס להן זוכה גוגל לא נעלם מעיני הנוכחים בדיוני ועדת הכלכלה לפני שנה. יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', אמרה כי שוק התקשורת בקריסה והפגיעה תגיע מהר מאוד מהטלוויזיה גם לרדיו ולעיתונות. היא אף הוסיפה כי הענקיות גוגל ופייסבוק "ממלאות, פעם בחודש או פעם בשבועיים, מטוס מלא באנשי שיווק ללונדון ולמקומות אחרים, עושות להם 'גוד טיים' ומכניסות להן לראש איך צריך לפרסם אצלן. מיליארד שקל עברו לפרסום בגוגל ופייסבוק, וערוצי הטלוויזיה נחנקים".

לפי הערכת דה-מרקר, הכנסות גוגל מפרסום בישראל הן כ-560 מליון ש"ח בשנה.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012