11.12.2018

שלוש דרכים לעקוף את מערכת הגנת סימני המסחר של גוגל


מנוע החיפוש "גוגל" מחויב לשמור על סימני מסחר של עסקים וארגונים. המילה "סלקום" למשל היא מילה מוגנת בישראל. בעזרת יצירתיות, תעוזה וקצת חוצפה אפשר לעקוף את האיסורים. הנה שלוש דוגמאות שעושות צחוק מן החוק וגם ממערכת הפרסום של גוגל



אין אדם בישראל שלא מכיר את חברת הסלולר הוותיקה "סלקום". לחברה יש סימן מסחרי רשום, וכך היא מגנה על עצמה מפני הטעייה, חקיינים וזייפנים. לכאורה, גם במערכת הפרסום של גוגל בישראל יש הגנה חזקה על הסימן המסחרי "סלקום". אלא שבעזרת קצת עורמה, על גבול העבריינות, אפשר לפרסם בגוגל על המילה האסורה:

המילה סלקום עם "סגול" (סימן ניקוד עברי)




אז מה עשה כאן המפרסם השובב "סלזול", שנמצא במיקום הראשון על החיפוש "סלקום" בעזרת מודעת חיפוש טקסטואלית? הוא פשוט הוסיף את סימן הניקוד "סֶגוֹל" (לא הצבע). הסֶגוֹל מדמה את הצליל e באנגלית, כדי ליצור מילה חדשה שאותה גוגל לא מכיר, ועליה הוא לא מחויב להגן. מתוחכם? אפשר לומר שכן. חוקי? לא לגמרי ברור. כשר? אולי, אבל מסריח.


גם המפרסם במקום ה-2 השתמש בעורמה, והפעם בעזרת הביטוי "לסלקוםC". כמובן שזה לא "סלקום"  ולכן מנגנוני ההגנה של גוגל קרסו מול הטריק. לא משנה אם סלקום השקיעו כסף רב ברישום סימן מסחרי מסודר - המפרסם "זול-איל" הצליח לעקוף את שומרי הסף בדרכו אל הקליקים. האם יש חברה כזאת "סלקוםC" בישראל? כמובן שלא, זה ישראבלוף.



המפרסם השלישי והאחרון מדגים שיטה ערמומית נוספת בעקיפת סימני מסחר: חוֹלָם. כן, החולם, סימן ניקוד ידוע במערכת הניקוד הטברני, בתוספת האות ל' ומקף פשוט, כנראה עשו את העבודה. ברגע שיש חולם מעל לאות ו', המילה "סלקום" הופכת למשהו אחר לחלוטין, והמפרסם "סמארט-קאט" מנצח את גוגל.



אם כן, ראינו כיצד שלושה מפרסמים ישראלים ערמומיים למדי הצליחו לנצח את המערכת, שניסתה להגן על סימן המסחר הידוע "סלקום" - שאמור להיות מוגן מפני הפרות שכאלה. פעם אחת הופר הסימן בעזרת סימן ניקוד סֶגוֹל, פעם שנייה באמצעות הדבקת האות C לסוף המילה, ופעם שלישית באמצעות חוֹלָם תמים.

המסקנה: אם עסקים גדולים בישראל רוצים להגן על עצמם מפני הפרות סימני מסחר, טוב יעשו אם יפנו לגוגל ויבקשו ממנו להרחיב את ההגנה גם על סימני ניקוד עברי, תוספות של אותיות לועזיות שעושות צחוק מעבודה, ובכלל - שימוש במבחני האדם הסביר, ולא בפורמליזם פקידותי. ויפה תביעה אחת קודם.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012