27.6.2017

גוגל חוטף מכה מהנציבות האירופית: פגע בחופש הבחירה של המחפשים

קנס ענק של 2.4 מיליארד אירו הוטל על גוגל בגלל עבירות על חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי. נקבע כי גוגל קידמה את שירות הקניות שלה בתוצאות החיפוש באופן בלתי הוגן. בתגובה, הודיעה גוגל כי היא שוקלת הגשת ערעור על החלטת הנציבות האירופית


גוגל ספגה ביום שלישי השבוע את הקנס הגבוה ביותר בהיסטוריה של ההגבלים העסקיים באירופה: עונש של כמעט 3 מיליארד דולר בגלל שקידמה את שירות "גוגל שופינג" באמצעות תוצאות מנוע החיפוש שלה, המהווה מונופול חזק בתחום. לפי החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בנציבות של ה-EU, גוגל פגעה בחופש הבחירה של הצרכנים, הזיקה אנושות למתחרים - ובסופו של דבר פגעה גם במוניטין של עצמה.

מכיוון שגוגל היא מונופול בתחום החיפוש ברשת, קידום "גוגל שופינג" בתוצאות החיפוש העניק לחברה "יתרון בלתי חוקי" על פני שירותים דומים, שהיו קיימים קודם לכן, וגם על פני מתחרים עתידיים. יותר מכך: גוגל פעלה כדי להוריד בדירוג את מתחריה הישירים בתחום זה, עד כדי הסתרתן מתוצאות החיפוש בעמודים הראשונים. פעולות גוגל מהוות "ניצול לרעה של הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש", לדברי הנציבות שהסבירה את פשר הקנס הענק.

מדובר בשירות צרכני להשוואת מחירים, שהושק לראשונה באירופה ובשאר העולם ב-2004 תחת השם "פרוגל" (Froogle). ב-2008 שינתה גוגל את שמו ל"גוגל חיפוש מוצרים" (Google Product Search) וב-2013 קיבל השירות את שמו הנוכחי, "גוגל שופינג".

הנציבות קבעה כי גוגל חייבת לשנות את תוצאות החיפוש שלה בתחום הקניות תוך 90 יום. אם תפר את ההחלטה, תיאלץ לספוג קנסות נוספים בהמשך (עד 5% מהמחזור היומי של החברה). דובר מטעם גוגל אמר בתגובה: "איננו מסכימים עם החלטת הנציבות. נעיין בנוסח ההחלטה ונשקול ערעור. נמשיך להציג את הטיעונים שלנו".

הרקע להחלטה: תלונות רבות על מנוע החיפוש החזק בעולם בכלל ובאירופה בפרט, עקב הקמת שירות הקניות "גוגל שופינג" וקידומו בצורה בולטת בתוצאות החיפוש של גוגל. הטענות נגד ענק החיפוש בתחום זה החלו להופיע כבר ב-2010. הנציבות חוקרת גם את הגבלות גוגל במערכת ההפעלה "אנדרואיד", וכן את חוקיות מערכת "אדסנס" לאתרים ומערכות תוכן.

מקור: הודעה לעיתונות של הנציבות האירופית


למעשה, גוגל נכנסה לשוק השוואת המחירים וכך הכניסה את עצמה למצב של ניגוד עניינים אפשרי. ברגע שהחליטה לקדם את עצמה בתוצאות החיפוש של המנוע אותה היא מנהלת, היא לא רק פגעה בחופש הבחירה של הצרכנים והמחפשים, אלא מעבר לכך - פגעה ישירות במתחרים המפעילים שירותי השוואת מחירים עצמאיים. מתחרים אלו פנו לרגולטורים ברחבי העולם כדי לתבוע צדק ופיצוי.

הנציבות ציינה כי לפחות 45% מתנועת הגולשים בתחום השוואות המחירים נגרעה מן המתחרים והלכה לגוגל. אך גרוע מכל: גוגל פגעה בליבת התאגיד - אמון הציבור באיכות תוצאות החיפוש שלה, המתיימרות להיות "אובייקטיביות" - דהיינו, שואפות לרלוונטיות מדעית בכל מחיר. ואכן, עיוות תוצאות החיפוש של גוגל לטובת שירות פנימי היא טעות חמורה בשיקול הדעת של הנהלת החברה. מניית אלפבית (חברת-האם של גוגל) כבר נפגעה במסחר שוק ההון, בטווח הקצר, כתוצאה ישירה של החלטת הנציבות.

בהנחה שההליך המשפטי יימשך עוד זמן רב,  והערעור אולי יוביל לתוצאה שונה - ההחלטה של הנציבות מערערת את הקרדיט הציבורי הרחב שמעניקים מאות מליוני משתמשים בגוגל. אם חברה ציבורית אמינה וחיובית כמו גוגל מטה בלי בושה את תוצאות החיפוש כדי לסייע לעסקיה הצדדיים, מה עוד מסתירה גוגל מן הלקוחות הנאמנים ביותר שלה?



אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012