8.8.2012

מדוע נפסל הקמפיין של מרצ בעניין חוק הרווחים הכלואים?

מרצ העלתה קמפיין כנגד "השוק הגדול של יובל שטייניץ", ואחר כך התפלאה שהוא נחסם; מדוע החליטה גוגל לחסום את קמפיין הרווחים הכלואים של זהבה גלאון, ומהי המדיניות של גוגל בנושא פרסום פוליטי?


בכתבה של צבי זרחיה ונתי טוקר ב-TheMarker פורסם כי "גוגל חסמה קמפיין של מרצ נגד חוק הרווחים הכלואים". לפי הכתבה, סיבת הפסילה היתה שהקמפיין עבר סיווג כ"נושא רגיש".

"נושאים רגישים", לפי תכנית הפרסום של גוגל (AdWords) הם אסון טבע או התקוממות עממית, בהקשר של הפקת תועלת כספית מאירועים כאלו. זו בוודאי לא היתה הסיבה האמיתית לפסילת הקמפיין.

"פרסום פוליטי" בגוגל אסור בזמן בחירות, עם תוספות מיוחדות במדינות כגון סין, ברזיל, אינדונזיה ועוד. אנחנו עוד לא בתקופת בחירות, למרות שהמועד אכן מתקרב. ולכן גם זו לא היתה סיבת פסילת הקמפיין.

"הסתה ואלימות" - כאן למפלגת מרצ יש בעיה. הם נכנסים אישית בשר האוצר, יובל שטייניץ. כותרת האתר היא "השוד הגדול של יובל שטייניץ" (זוהי 'כותרת המטא' של אתר hashod.com, נכון לזמן הפרסום הזה). 
כך זה נראה בקוד:

בתמונה: "השוד הגדול של יובל שטייניץ", הסתה אישית נגד שר האוצר המכהן


כמו כן, בדף הקמפיין מופיעה תמונה בעייתית של שר האוצר, כשהוא חובש כובע שודד-ים (פיראט):

בתמונה: אתר הקמפיין של מרצ. שימו לב לשטייניץ הפיראט

אז מצאנו את הסיבה האמיתית לפסילת הקמפיין. כך נכתב במפורש, תחת "הסתה ואלימות" במדור המדיניות של גוגל אדוורדס: "מהי המדיניות? Google AdWords אינה מתירה לקדם תפיסות של הסתה ואלימות, כגון: טקסט של מודעה המסית נגד ארגון, אדם או קבוצת אנשים".

אם דף הקמפיין לא היה ממקד את חיציו ישירות בשר האוצר, במובן של "השוד הגדול" ותמונת הפיראט, ייתכן שהקמפיין היה עובר. נימת הקמפיין היא שלילית ואישית, ובהחלט ניתן לטעון שמדובר בהסתה כנגד אדם ספציפי.

גוגל גם מספקים מידע שימושי למפרסם בנושא זה - מה לעשות אם הקמפיין שלך נפסל: "הסר את כל אזכורי התוכן של שנאה/הסתה מהמודעה ומהאתר שלך. לאחר שתבצע את השינויים הנדרשים, תוכל לשלוח מחדש את המודעה לביקורת".

חברת הכנסת זהבה גלאון טענה כי "גוגל שאמורה להפוך אינפורמציה לנגישה וזמינה חוסמת אותה, מגבילה את חופש הביטוי הפוליטי - שהוא נשמת אפה של חברה חופשית - וממנה את עצמה לצנזורית בשירות הטייקונים ותאגידי הענק". להיפך: גוגל אינה מוכנה להפוך שותפה למעשי הסתה כנגד בני אדם. כל מה ש"מרצ" צריכה לעשות, זה לשכתב את מסרי ההסתה של הקמפיין שלהם, וכך יקבלו אור ירוק לפרסום.

תגובתה הרשמית של גוגל, כפי שהתווספה לכתבה ב"דה-מרקר", אכן נימקה את הפסילה על בסיס ההסתה. עם זאת, נציגי מפלגת "מרצ" בפייסבוק טענו בתגובה לפוסט זה: "ההסבר שלך שגוי כי הצענו זאת לנציגי גוגל. שאלנו מפורשות - אם נשנה את הקופי או את התמונות, האם הדבר יאפשר לקמפיין לעלות. תשובתם הייתה: הסוגיה רגישה בכללותה, ללא קשר לתמונות או קופי כזה או אחר."

אם אכן נכונים דבריהם של צוות מרצ, בתגובה לפוסט זה, ונציגי גוגל התעקשו שמדובר ב"נושא רגיש" גם אם ישונה הניסוח של הקמפיין ותוסר תמונתו של שטייניץ עם כובע הפיראט -- הרי שמתעורר חשש שגוגל אינה מתירה כל סוג של פרסום פוליטי. בכלל לא בטוח שמונופול כמו גוגל יכול להתנהג בצורה כזאת, בוודאי לא כאשר הוא מפעיל רשת מדיה ענקית שאמורה לפרנס אתרים שותפים.

דבר אחד בטוח: קיים פער בלתי-מוסבר בין המדיניות המוצהרת של גוגל בדפי העזרה שלו, ובין המקרה של "מרצ" כפי שהוא מתואר על ידי נציגיה. גוגל עצמה היא אכן חברת-ענק בינלאומית שמקפידה לשלם מינימום מס הכנסה בכל מקום שבו היא מקימה משרדים. אבל אי אפשר להוכיח עדיין שזו היתה סיבת הפסילה.

3 תגובות:

מרצ אונליין אמר/ה...

היי אורי,
האמת שנושא שינוי התמונות והמסר הוצף בפני גוגל - והם מסרו שהדבר לא משנה, שהקמפיין יפסל בכל מקרה כי הסוגייה בכללותה רגישה, וכי גם אם נשנה את התמונה או המסר וכו' הנושא יפסל.

חופש החיפוש אמר/ה...

תגובה ל"מרצ אונליין":
אם זה מה שגוגל כתבו לכם, אז יש כאן בעיה מבחינת גוגל, ובבית המשפט לא בטוח שזה יחזיק.
אשמח לראות עותק של ההתכתבות הנ"ל, מבחינתי זו כמו תגובה של גוגל. יש לכם עותק של המייל מהם? תודה מראש.

אנונימי אמר/ה...

באיזה מובן מדובר בהסתה? האם ישנה קריאה לאלימות כנגד שטייניץ בקמפיין? האם ישנה דיבה כנגד שטייניץ בקמפיין? האם ברורה לך לחלוטין המשמעות של המושג "הסתה" או שמא כל ביקורת כלפי אדם כלשהו היא בגדר הסתה?


פוסט שלי כנגד נאומו של נתניהו גרר תגובה דומה מצד גוגל, ויש כאן חשד עמוק למעורבות של מאן דהוא בצוות המדיניות הישראלי של גוגל. אין לי כל ספק כי הקריטריונים הנ"ל אינם עונים על תנאי המדיניות של גוגל העולמית וכי מדובר ביוזמה מקומית.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012