26.5.2012

גוגל מייקרת מחירי האחסון עד פי 6

מתחת לאף של רוב לקוחותיה, שינתה גוגל את שיטת התימחור של משתמשי ג'ימייל, דוקס ופיקסה ב-24 אפריל 2012. המשמעות: מי שירצה להרחיב את נפח האחסון ישלם עד פי 6 בהשוואה לתוכנית הקודמת. הטריק של גוגל: מעבר לחיוב חודשי במקום שנתי

בזמן שישנתם, גוגל העלתה לכם את מחיר האחסון עד פי שישה. השינוי קרה מתחת לרדאר של מרבית לקוחות החברה. בסוף אפריל שינתה גוגל את שיטת החיוב למשתמשי ג'ימייל (gmail), פיקסה (picasa) ודוקס (docs). פירוט ההתייקרויות מתפרסם כאן בעברית לראשונה.

עד כה, גוגל דרשה מחיר של 5 דולר בשנה עבור 20 ג'יגה, החבילה הבסיסית. מעתה, שיטת החיוב הופכת חודשית, וגוגל תגבה 2.5 דולר לחודש על 25 ג'יגה. בשנה אחת, התשלום יהיה 30 דולר במקום 5 דולר. ההפסד ללקוח: 25 דולר בכל שנה. 

גוגל הצליחה לטשטש את ההתייקרות הדרמטית בעזרת הפעלת שיטת חיוב חודשית במקום שנתית, כך שבפועל היא ציירה את המהלך כהוזלה (2.5 דולר לעומת 5 דולר). רוב לקוחות התוכנית הם משתמשי ג'ימייל שמילאו את התיבה שלהם בקבצים כבדים, ורצו להרחיבה כדי להימנע מסתימתה. עד לאחרונה, נפח תיבת ג'ימייל היה 7 גי'גה בלבד.

חשוב להבהיר שני דברים בעניין התוכנית החדשה: ראשית, גוגל הרחיבה בסוף אפריל את כל התיבות החינמיות ל-10 ג'יגה, עלייה של 3 ג'יגה לעומת התיבה הקודמת. שנית, ההתייקרות החדשה לא חלה אוטומטית על הלקוחות הקיימים - אך הם עלולים למצוא את עצמם בתוכנית החדשה, אם לא ישימו לב.

הלקוחות הקיימים של גוגל עדיין צריכים להיזהר: כל שינוי בתנאי התוכנית, דהיינו הגדלה או הקטנה של נפח החשבון, יעביר אותם אוטומטית לתוכנית החדשה והיקרה-יותר. כמו כן, כל בעיה עם חיוב כרטיס האשראי תגרום להוצאתם מן התוכנית הזולה הקודמת. מי שפג תוקפו של כרטיס האשראי שלו, ולא עידכן את פרטי האשראי החדשים לפני החיוב החודשי, יגלה שהפסיד עשרות דולרים.

מי שרכש חבילה שנתית של 80 ג'יגה בתשלום שנתי של 20 דולר, אולי צריך להתחיל לדאוג: גוגל ייקרה גם את החבילה הזאת בצורה משמעותית; כי מי שלא היה מוכן להסתפק ב-25 גי'גה, ייאלץ עכשיו לבחור חבילה של 100 ג'יגה במחיר חודשי של 5 דולר. המשמעות: תשלום שנתי של 60 דולר, במקום 20 דולר: המחיר עלה פי שלוש, והלקוח מפסיד 40 דולר בשנה.

גם חבילת 200 ג'יגה התייקרה כמעט פי 2.5, ממחיר שנתי של 50 דולר למחיר שנתי של 120 דולר (10 דולר לחודש). בסופו של חשבון, כל החבילות ללא יוצא מן הכלל התייקרו לפי התוכנית החדשה. בהשוואת התוכנית השנתית הקיימת לעומת התוכנית החדשה בהכפלת החיוב החודשי פי 12, המחירים תמיד יקרים הרבה יותר, עד לנפח המירבי שהוא 16 טרה-בייט.

גוגל לא מוכנה להודות בכך שמדובר בעליית מחירים מכוונת, ולא נותנת אפילו רמז לכך שהפעילה התייקרות של מאות אחוזים. למעשה, היא לא מתייחסת כלל לעובדה שהמחירים השתנו לרעת הצרכנים. בדף המידע העברי על תוכניות האחסון מודגש נושא החיוב החודשי החדש לעומת החיוב השנתי הקודם, אך טבלת השוואת המחירים עושה עוול לצרכנים כאשר היא משווה חיוב שנתי לחיוב חודשי, בטריק מתמטי שמזכיר את התנהלות חברות הסלולר הישראליות לפני פתיחת השוק לתחרות..

אם לקוח תוכנית האחסון של גוגל אינו קורא היטב את המידע בדף, הוא עשוי לחשוב שהמחיר ירד, כאשר בפועל המצב הפוך. 

צילום מסך עדכני מופיע כאן, בעברית (המחיר השנתי הישן - מצד ימין; המחיר החודשי החדש - מצד שמאל)

בתמונה: טבלת המחירים הישנה והזולה מימין, לעומת המחירים החדשים משמאל: שנתי לעומת חודשי

עדכון: במהלך 2013 עידכנה גוגל שוב את מחירי האחסון שלה, והם התייקרו שוב, בתוכנית הקטנה ביותר שלהם. שאר המחירים נותרו ללא שינוי.
מעתה, תוכנית ה-100 ג'יגה היא הקטנה ביותר, ועליה משלמים 4 דולר לחודש.
כך למעשה חוסלה תוכנית ה-25 ג'יגה, ומי ששילם בעבר 5 דולר לשנה, ישלם מעתה 48 דולר לשנה, למרות שיקבל יותר איחסון.
בתוכנית ה-200 ג'יגה, מי ששילם בעבר רק 50 דולר לשנה, ישלם מעתה 120 דולר בשנה.


הנה התוכנית המעודכנת, נכון ל-3 יוני 2013:

בתמונה: מחירי אחסון בגוגל


3 תגובות:

לכל בעיה יש פיתרון אמר/ה...

אתה יודע שמחירי ההארד דיסקים עלו בגלל השטפונות בתאלינד נכון?

חופש החיפוש אמר/ה...

אם גוגל היו אומרים "מצטערים, אבל מחירי ההארד-דיסקים עלו בגלל השטפונות בתאילנד", הייתי מוחה דמעה ומבין.

אבל הם מתנהגים כמו חברת סלולר ב-2004.

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד שמישהו במערכת של בלוגר כותב את הדברים האלו.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012