4.11.2010

תוכנית ההסמכה החדשה של גוגל

ב-31 באוקטובר 2010 פג תוקפה של תוכנית המקצוענים הישנה של גוגל אדוורדס. שמה הקודם של התוכנית היתה Qualified Professionals והיא אינה קיימת עוד. כיום היא מכונה "תוכנית ההסמכה של גוגל", ומעניקה תואר "שותף מוסמך" למפרסמים.
מקצועני פרסום הפועלים מטעם סוכנויות או עובדים כפרילנסרים נדרשו לעבור שתי בחינות חדשות כדי לשמור על ההסמכה שלהם (הנה ההסמכה שלי).

מדובר בשתי בחינות אמריקאיות, שאותן יש לעבור באינטרנט בלבד, בשפה האנגלית בלבד. כל בחינה נמשכת 120 דקות וכוללת 120 שאלות. הציון מתקבל מיד עם סיום הבחינה. כל בחינה עולה 50 דולר אמריקני.

הבחינה הראשונה, ששמה המתורגם הוא "בחינת יסודות פרסום בגוגל" (Google Advertising Fundamentals Exam), היא קלה למדי. מי שלמד כראוי והתנסה במערכת יכול לעבור אותה על הפעם הראשונה. ציון המעבר שלה הוא 85.

הבחינה השנייה, שמוגדרת כ'מתקדמת' (Search Advertising Advanced Exam), קצת פחות קלה. מי שלא קרא את חומר הבחינה כמו שצריך ויש לו נסיון עם פרסום סלולרי (mobile ads) ועם 'גוגל פלייסס' (google places) עלול קצת להסתבך. עם זאת, ציון המעבר הוא 80 בלבד.

מכיוון שהבחינות מוצגות בשפה האנגלית בלבד, אפשר לומר בוודאות שרמה גבוהה של אנגלית נדרשת מכל מי שרוצה לעבוד עם מערכת הפרסום של גוגל. עצם העובדה שהמערכת עצמה מוצגת בעברית מלאה - לא עוזרת. שותפים מוסמכים של גוגל נדרשים לשלוט בשפה האנגלית על בוריה.

מעבר לכך, מערכת הפרסום של גוגל עוברת עדכונים מהירים במשך כל חודשי השנה. כמעט מדי שבוע מתבשרים המפרסמים על תכונה חדשה, שינוי מרכזי או שידרוג בתוכנה או יישום חשוב. במהלך 2010 עברה המערכת שינויים מהותיים במערכת הדיווח שלה, ועשרות חידושים (חלקם זמינים רק לחלק מן המפרסמים בארה"ב בלבד) יצאו לאור כדי לענות על צרכים משתנים של המפרסמים בעולם הסלולרי.

קופונים מתנה: גוגל מעניקה לשותפים מוסמכים כ-80 קופונים, בשווי 100 דולר כל אחד. בשקלים, מדובר במתנה שנתית של 28,800 ש"ח. אבל כמובן שזה לא כסף מזומן: השותף יכול להשתמש בקופונים הללו כדי למשוך לקוחות חדשים בלבד, ובחלק מן המקרים 100 דולר זה לא מספיק בשביל להראות תועלת למפרסם חדש.

עקב האכילס של תוכנית ההסמכה היא העובדה שלא ניתן לזהות אישית את הנבחן. כאשר המבחן מבוצע באינטרנט ללא זיהוי פנים אנושי וללא תעודת זהות, גוגל בוודאי מודעת לכך שאנשים מסוגלים לעבור מבחנים עבור אנשים אחרים. זה פותח פתח להסמכות-שווא, בעיקר בחברות גדולות בהן מועסקים מספר רב של אנשים באותו מקום.

מצד שני, תוכנית ההסמכה היא בסופו של דבר כלי יעיל לשמירה על רמה מקצועית סבירה. אדם שעבר בחינה, ברוב המקרים, עבר אותה באופן כשר ואישי. הוא התעדכן בחומר הנלמד, והבין לעומק את עקרונות התוכנית, ההגיון שמאחוריה, והיישומים המרכזיים הזמינים למפרסמים, שהם למעשה לקוחותיו. לכן, אפשר לומר שלמרות חולשותיה של התוכנית, היא עדיין מוצדקת וחיונית.

האם הלקוחות מודעים ליתרונות ההסמכה כאשר הם באים לבחור סוכנות פרסום במנועי חיפוש? מנסיוני, זה נכון אך ורק ללקוחות גדולים ,כאלה המחוזרים על ידי חברות קידום אתרים רציניות. חברות כאלו מתהדרות בהסמכה שלהם מיד, כדי להעניק לעצמם יתרון תחרותי על פני "חאפרים" ואנשי מקצוע שאינם רציניים. לפיכך, ההסמכה יכולה לעזור לכל מי שרוצה לשפר את מצבו מול הלקוח, אך בעיקר למי שרוצה להתחרות על לקוחות גדולים.


זה המכתב שמקבלים שותפים מוסמכים

"כעת החברה שלך היא 'שותף מוסמך של Google'!"

"פירוש הדבר שתוכל להציג את הלוגו 'שותף מוסמך של Google' באתר שלך ולהשתמש בו בחומרים השיווקיים שלך, וכן לספק קישור לדף שלך 'פרופיל' בתוכנית המציג ללקוחות פוטנציאליים את הישיגך."

"הפק את המרב מסטטוס ההסמכה שלך":
•    "מצא את הלוגו החדש שלך ולמד כיצד תוכל להשתמש בו - בקר בדף הסטטוס 'שותף של AdWords כדי להוריד את התנאים וההגבלות ולקרוא אותם"
•    "הגדר את הדף החיצוני שלך 'פרופיל' והפוך אותו לנגיש באופן ציבורי, כדי שתוכל להשתמש בקישור של כתובת האתר עם אחרים"
•    "הצטרף לתכונה 'חיפוש שותפים' - ספריה של 'שותפים' שניתן לערוך בה חיפוש, כדי שמפרסמים פוטנציאליים ימצאו אותך"
"כדי לגשת לשירותים שלמעלה, היכנס לחשבונך ב'תוכנית ההסמכה של Google'. "
"כמו כן, כעת אתה כשיר לקופונים של AdWords לקידום, בסך השווה ל-100 דולר ארה"ב כל אחד. תוכל לנצל את הקופונים על חשבונות חדשים של לקוחות - תוכל להשתמש בהם בתור תמריץ למפרסמים חדשים כדי שינסו את AdWords ויירשמו לתוכנית דרך החברה שלך. אנו מעניקים 20 קופונים לכל חשבון מסוג 'שותף מוסמך', ארבע פעמים בשנה. הקופונים נשלחים באמצעות הדוא"ל - שים לב לתנאים וההגבלות החלים על ניצול הקופונים".


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הי אורי
תודה על המידע, לא היה לי מושג על כך. אני לא מוסמך גוגל, והגיע הזמן לקבל הסמכה בתור מקדם אתרים.
תודה,
אמיר כהן

Unknown אמר/ה...

שני תיקונים קטנים:
1. יש בחינות בעברית. למרות שהתרגום איום ניתן לגשת לבחינות גם בעברית. הבעיה העיקרית היא שבגלל התרגום הלקוי לא ניתן לקבל מעל 90.
2. לבחינות המתקדמים יש ספי מעבר שונים: 70 75 ו 80.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012