26.10.2010

כך תרמה את יוטיוב: זיוף מספר צפיות

מנוע חיפוש הוידאו הגדול בעולם חשוף למניפולציות של יצרני תוכנות נכלוליים: זיוף מספר צפיות של כל סרטון אפשרי בעזרת שירותים שונים המוצעים ברחבי העולם, בתשלום כמובן; קידום סרטונים במנוע החיפוש של YouTube מזייף את הרייטינג, מנפח את המספרים ומפיל בפח את המשתמשים והתקשורת

מאמינים למספרי הצפיות ביוטיוב? תפסיקו להאמין.
מגוון תוכנות בתשלום וחברות שחוקיותן מוטלת בספק מציעות קידום סרטונים בצורה בלתי חוקית: ניפוח מספרים.


התוכנות מזרימות תנועה פיקטיבית באמצעות שרתי פרוקסי (proxy), המדמה התנהגות צופים וירטואליים מכל רחבי העולם. לא מדובר רק בביקור בעמוד מסוים, אלא גם בהקלקה על כפתור ה"פליי" (play) של הסרטון. התוצאה הסופית: בעלי עניין מנפחים לעצמם את הצפיות, תוך הונאת משתמשי האתר (fake views), משפרים את מקומם בתוצאות החיפוש של מנוע יוטיוב, וכך סוחפים אחריהם קהלים נוספים, המתפעלים מן הרייטינג.


גם אמצעי התקשורת נופלים קורבן למניפולציות הטכנולוגיות החדשות הללו, כאשר הם מסקרים "כוכבי יוטיוב" שייצרו את תהילתם באמצעות שכירי-חרב אלמוניים. העיתונים ותחנות הטלוויזיה לוקחים כמובן מאליו את נתוני ה-view count ומצטטים אותם באופן חופשי, בלי לבצע בדיקות או לפקפק באמינותם.

לא מאמינים? חפשו בגוגל את הביטוי boost youtube views. מיד תקבלו, למשל, את התוכנה "טוב ת'אמפר" (tube thumper), שמבטיחה להגדיל את כמות הצפיות בסרטונים ספציפיים וגם בערוצים נבחרים. תוך 6 שעות, הם מבטיחים, ותמורת 39 דולר, תוכל לשלוט בעצמך בכמות הצפיות.

ההסבר של 'טוב ת'אמפר' ללקוחותיה חולי הרייטינג פשוט וקל: "ככל שיהיו לך יותר צפיות, הסרטון שלך יופיע גבוה יותר בהשוואה לכל סרטון אחר בקטגוריה שלך או בחיפוש לפי מילות מפתח. וככל שמספר הצפיות שלך ביוטיוב יגדל, כך גם ישתפר המיקום שלך בתוצאות החיפוש של גוגל. התוצאה היא פיצוץ של תנועה מצופים אמיתיים..." (תרגום חופשי לעברית).

באתר אחר (PushTubeViews.com) מבקשים מהלקוחות להמתין 24 שעות לפני שהתוצאות יתחילו לזרום אליהם. באותה נשימה, הם מודים שאינם יכולים להבטיח שהחשבון שלך לא יימחק או ייסגר על ידי יוטיוב בגלל הפרות תנאי השימוש של אתר יוטיוב. זה שירות ללא אחריות.

תוכנת Tube Increaser היא החצופה מכולן: כל מה שאתה צריך לעשות זה להוריד את התוכנה, להפעיל אותה ואז להקליד את מספר הצפיות המבוקש (!). ובאופן בלתי-מפתיע, לא ניתן ליצור קשר בלתי-אמצעי עם מציעי השירות בכל דרך מקובלת: לא טלפון, לא מייל, לא כתובת משרדים. הכל "חוקי", כמובן.

מה אומרים ב"יוטיוב"?
הנהלת יוטיוב בהחלט מודעת לבעיה וכותבת עליה כך: "לצערנו, יש אנשים שמנסים להגדיל את ספירת הצפיות באופן מלאכותי...ל-YouTube יש טכנולוגיה מתוחכמת כדי לספור צפיות באופן עקבי. אם טכנולוגיה זו מזהה כי נעשה ניסיון להגדיל באופן מלאכותי את ספירת הצפיות של סרטון מסוים, תוקפא ספירת הצפיות של סרטון זה".

לא רק יוטיוב על הכוונת של זייפני הרייטינג: תוכנת FamePath מוכנה לקדם אותך גם ב-MySpace. מסתבר שלהקות פופ הן לקוח מצוין עבור תוכנות הזיוף הללו. משהו רקוב בתעשיית המוסיקה, אם כל ילד שיש לו כמה דולרים יכול לייצר לעצמו קהל פיקטיבי של עשרות, מאות ואולי מליוני מאזינים שאינם קיימים.

למי שרוצה מספרים מדויקים, באתר Videovisitors מוכנים לתת לך 10,000 צפיות תמורת 85 דולר. באתר אחר מציעים 300 תגובות, 300 נרשמים, 300 לייקים ו-50,000 צפיות תמורת 190 דולר. חברה אחרת, הטוענת שהיא בריטית מציעה 100 אלף צפיות ב-349 דולר, אבל לא מוכנה לומר איפה בדיוק היא ממוקמת - שהמשטרה ועורכי הדין יעשו את העבודה בעצמם.

מסתבר שאתר הסרטונים הגדול ביקום חשוף למעשי-מרמה של אנשי שיווק, קידום אתרים, קידום אמנים ואפילו האמנים עצמם. מישהו מוכן להרים את הכפפה ולחקור את הסיפור הזה עד הסוף?

הזמר לירן אביב

פוסט זה נכתב בהשראת הזמר לירן אביב, ש"הצליח" לאסוף למעלה מ-1.4 מליון צפיות לשיר שלו, "תגידי". לא ניתן כאן קישור לשיר, כיוון שייתכן שמדובר בשיתוף פעולה עם מעשה הונאה. בזכות המספר ה"מרשים" (שלא לומר, גבוה באופן חריג וחשוד) ביוטיוב, קיבל מר אביב הצעיר יחס תקשורתי ששוויו כסף רב.

עם זאת, מידע שהגיע ל"חופש החיפוש", ממקור שהיה נוכח אישית (במקרה) בשיחה של הזמר עם סוכניו החודש, מצביע על כך שבוצע זיוף מכוון במספר הצפיות של הסרטון ב'יוטיוב'. במילים פשוטות: על פי אדם שהקשיב לשיחה ללא ידיעתם במקום פומבי, לירן אביב ואנשיו הודו במפורש שהם זייפו את הרייטינג, ואף לא חששו לדבר על כך בקול רם, תוך נטילת סיכון שיהיו אנשים שישמעו אותם.

לפי המקור, אביב ואנשיו אף הביעו חשש שהזיוף יתגלה, ותידרכו את הזמר כיצד להתמודד עם שאלות בדבר הזיוף. חשוב להבהיר כי הזיוף נעשה בידיעתו של הזמר, תוך שיתוף פעולה מלא מצידו.

חבל שכלי התקשורת הישראליים, כמו 'ידיעות אחרונות' ו'ערוץ 10' נפלו קורבן למזימה של אביב ואנשיו. חבל עוד יותר שאתר חשוב כמו יוטיוב פרוץ לזיופים פשוטים וברורים כמו זה של לירן אביב. אם סוכניו של לירן אביב מעוניינים לצמצם את הנזק שנגרם להם כתוצאה מגילוי הזיוף, כדאי שיורידו בהקדם את השיר מאתר יוטיוב. מה שהחל כזיוף צריך להסתיים במחיקה.

תגובה: שולי זכאי, המנהל האישי של לירן אביב:  "לדעתי לא היה זיוף. אני ניזון מהתקשורת וממה שקורה. אני יותר איש של אולפנים. אני מוסיקאי בעצם. אני חושב שזה שטויות במיץ עגבניות".

ליאור זיני, מנהל השיווק של לירן אביב: "אני מכחיש. זה מצחיק אותי. זה ממש לא נכון. אמרנו שעשינו את זה בעבודה קשה, אנחנו יוצרים סביב לירן הרבה מאוד עניין באינטרנט. לא השתמשנו בשום תוכנה, והשיר הזה להיט, והוא צבר הרבה צפיות כי אוהבים אותו".

זיני הפנה אותנו לשיר "תגידו לה" של הזמר דודו אהרון, שקיבל (לכאורה) 3.9 מליון צפיות ביוטיוב תוך 7 חודשים בלבד (!). המספר החשוד הזה נמצא בערוץ שבו נרשמו רק 11 אלף צפיות, ושבו כל שאר השירים קיבלו 21 אלף צפיות לכל היותר. במילים פשוטות - אם זיני אכן מנפח את המספרים, הוא לא היחיד שעושה את זה.

זמן קצר לאחר פרסום פוסט זה, דווח בכלי התקשורת על תביעת-ענק כנגד דודו אהרון בגין העתקת שירים של מלחינים מזרח-אירופאים, ביניהם הלהיט הכי גדול שלו, "תגידו לה". אנשיו של אהרון לא הכחישו כי קיים דמיון רב בין השירים, אך טוענים שמדובר ב"השפעה". לפיכך, אם המנהל של לירן אביב נתלה בהתנהלות של דודו אהרון, הוא צריך למצוא לעצמו דוגמאות מוצלחות יותר.


השורה התחתונה
במדינת ישראל לא קיימים מספיק אנשים כדי לייצר 4 מליון צפיות בסרטון יחיד של זמר ים-תיכוני, פופולרי ככל שיהיה. זוהי עובדה. סרטוני המוסיקה הפופולריים ביותר ביוטיוב הצליחו להגיע ל-7 מליון צופים ומעלה, רק בעזרת קהל עולמי וזמן מצטבר של למעלה משנה. פשוט לא ייתכן שלהקות 'אלמוניות' כמו הביטלס, פרודיג'י, מיוז או מרילין מנסון הגיעו ל-8 מליון צפיות כעבור 3-4 שנים - בעוד זמרים אלמוניים בישראל מגיעים למספר דומה תוך מספר חודשים.

שלושה חודשים לאחר פרסום כתבה זו, פירסמה התוכנית "צינור לילה" בערוץ לילה כתבה ובה הדגימו ישראלים כיצד הם מזייפים את נתוני הצפיות ב'יוטיוב' בעזרת גורמים במזרח אירופה ובמדינה נוספת. אין ספק שהנהלת יוטיוב צריכה להתמודד בצורה הרבה יותר רצינית עם תעשיית הזיופים המשגשגת והבלתי-ידועה הזו.

2 תגובות:

רן בר-זיק אמר/ה...

פוסט מעניין מאד.

רמאויות כאלו עוד ילכו ויגברו כמובן ככל שהחיפוש החברתי ילך ויתבסס. כבר כיום יש גם תעשיה ערה של 'לייקים' ושל חברים בפייסבוק ובטוויטר במחירים מאד זולים. מאחורי המוכרים עומדים רשתות שלמות של בוטים ופרופילים מזוייפים. הרציונל שלהם ברור כמו הרציונל של ה-Black SEO.

אכן צריך להזהיר את בעלי העסקים התמימים מפני קיצורי דרך כאלו שיכולים להפיל אותם בפח - לגרום להסרת התוכן למשל. הבעיה היא שהרבה מעדיפים קיצורי דרך במקום ליצור תוכן מעניין או לשלם לאנשי מקצוע White hats שיוכלו לקדם אותך ביוטיוב ובמדיה חברתית.

אנונימי אמר/ה...

כמות הצפיות ביוטיוב שאתה מציין ממש לא מדויקות. יש לא מעט ערוצים פופולריים ביוטיוב שתוך 2-3 ימים התכנים שלהם חוצים את ה-3 מיליון צפיות. דוגמא אחת:
http://www.youtube.com/user/raywilliamjohnson?blend=1&ob=4
זה נכון שמספר הצפיות של הזמר הישראלי נראה קצת חשוד כי הוא לא מוכר בתקשורת אך אם תחפשו עליו קצת בגוגל תראו איזו עבודת שטח הוא עושה עם הקהל שלו וכמה אנשים מכירים אותו.
אני אישית לא חובב מוזיקה מזרחית אבל נתקלתי בשיר מספר פעמים וגם שנפשתי עם אשתי באילת כל בעלי החנויות לאורך הטיילת ניגנו את השיר בקולי קולות.
דבר נוסף וחשוב שאף אחד לא רואה לנכון לציין: אין מדובר במיליון וחצי צופים בקליפ! מספיק שכל מעריץ יצפה בקליפ 20 פעמים ביום (ועם הנוער של היום זה אכן קורה), אפשר להגיע לכמות הצפיות הזאת ואף ליותר.

בברכה,

אלירן

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012