8.4.2008

אקספלורר 7 מול פיירפוקס 2: בחירת מנועי חיפוש

אקספלורר נגד פיירפוקס

אקספלורר שבע, הגרסה המעודכנת של הדפדפן המיקרוסופטי, יצאה לשוק זמן רב אחרי ש"מוזילה פיירפוקס" הצליחה לגנוב לה את קהילת המפתחים והמשתמשים המתוחכמים. פיצ'רים עתיקים כגון לשוניות ניווט, ערוצי RSS או סתם דפדפן שלא קורס בלי סיבה -- כבר לא נחשבים אטרקציה.

מה שדווקא כן מעניין באקספלורר החדש היא האפשרות לבצע חיפושים בכל מנוע חיפוש היישר מן הדפדפן, בעזרת הוספה מהירה של מנועים מועדפים מכל העולם. עד עכשיו נאלצנו להתקין את ה"גוגל טולבר", אבל הוא בזבז יותר מדי מקום יקר על הדפדפן ולא נתן מספיק אופציות. עכשיו, כל מה שצריך זה קצת סבלנות.

עבור ההמון הנבער, חסר הסבלנות וקצר-הרוח, מיקרוסופט מתכננת מלכודת נפלאה - רשימה סגורה של מנועי חיפוש, לכאורה ללא כל בחירה, ובלי חופש חיפוש אמיתי:


מיקרוסופט, בהיותה מונופול בתחומים רבים, החליטה ברוב-טובה לאפשר למשתמשים "לבחור" מתוך רשימה קטנה של מנועים מובחרים. אלו שלא הפעילו הרבה מחשבה בשלב ההתקנה -- וזה הרוב, למרבה הצער -- נשארו, לצערם, עם המנוע של מיקרוסופט (לייב.קום) בתור ברירת המחדל.

אלו שצלחו את מסך הבחירה, העדיפו לקחת את גוגל הביתה. אלא שכאן לא נגמר הסיפור.

הטריק החכם של מיקרוסופט, כך נראה, עובד כך: כאשר אקספלורר 7 כבר מותקן על המחשב שלכם, תיבת החיפוש המוטמעת בדפדפן (מצד ימין למעלה) עדיין מכוונת על לייב סרץ' (Live Search) בתור המנוע המועדף - גם אם בחרתם מנוע אחר קודם לכן!

זה "חופש בחירה נוסח מיקרוסופט": החופש לבחור את לייב-קום בתור ברירת המחדל, למרות שהגולש בחר את גוגל בתור המנוע המועדף. כך מיקרוסופט נראית טוב בעיני עורכי הדין והאנשים החזקים של וושינגטון ("אנחנו נותנים לכם לבחור"), ובמקביל חוסמת החברה את גוגל באלגנטיות בעזרת העברתו למקום השני וה"מכובד".

רק מי שממש ייכנס אל תיבת הבחירה וישחק עם האפשרויות במשך מספר שניות, יוכל לעשות אחד מן השלושה:

א) להחליט שגוגל הוא ברירת המחדל, ולא לייב-קום;

ב) למחוק לגמרי את לייב-קום מן הרשימה הקצרה, ולהשאיר רק את גוגל בזירה כברירת המחדל;

ג) להוסיף מנועי חיפוש, לפי העדפה אישית.



איך פותרים את הסיפור הזה
1) התקנתם אקספלור 7 ? יפה.
2) הביטו מצד ימין למעלה, אל תיבת החיפוש
3) לחצו על החץ הקטן (v) שמימין לאייקון זכוכית המגדלת
4) בחרו באופציה "
פיינד מור פרוביידרס" ("מצא עוד ספקי חיפוש...")
5) הדפדפן יוביל אתכם לעמוד עם רשימה של מנועים בינלאומיים (מצד שמאל)
6) אתם מוזמנים לבחור מנוע - ולהחליט מי מהם יהיה ברירת המחדל (הכי חשוב)
7) ההמלצה שלנו לברירת-מחדל: גוגל - מנוע החיפוש הטוב ביותר בעולם כיום
8) מצד ימין יש לכם אפשרות להוסיף כל מנוע חיפוש בעולם, לפי בחירה אישית

איך זה נראה? הנה צילום-מסך:



נתקעתם עם Live Search ולא יודעים איך להפוך את גוגל לברירת מחדל? אין בעיה.

פשוט בחרו באופציה "Change Search Defaults" (שינוי חיפוש ברירת מחדל) וסמנו את החלופה המועדפת עליכם (כן, גוגל) בלי לחשוב פעמיים.

מה עם גוגל ישראל
יש אפשרות להוסיף מנוע חיפוש לפי בחירתכם (Create Your Own), מצד ימין בעמוד בחירת המנועים הנוספים (בצבע צהוב-כתום). כל מה שצריך זה להוסיף את הקישור לעמוד תוצאות החיפוש עבור המילה "TEST" באנגלית. רק אם מכניסים את השאילתא המדויקת בנוסח הנכון, אפשר להפעיל כך את גוגל ישראל (הנה
הקישור המתאים באדיבות אחד הטוקבקיסטים של הבלוג הזה).

בעזרת הפיצ'ר הנחמד הזה (הדבקת ה-URL של החיפוש כולל מחרוזת "TEST") אפשר להוסיף שלל מנועי חיפוש אישיים, כדוגמת חיפוש הבלוגים של גוגל, גוגל ניוז, וואלה, תפוז ונענע. כאן טמונה התועלת העיקרית של החיפוש בדפדפן: חיסכון בזמן ובמאמץ מוחי.


מחמאה אחת
מיקרוסופט שיחקו אותה עם הפיצ'ר המכונה "
קלירטייפ", שאמנם הגיע עם מערכת אקספי, אבל רק עכשיו נכנס בגדול גם אל הדפדפן. הקריאה באינטרנט עם קלירטייפ קלה יותר, כי הגופנים זוכים לעיגול, ריכוך ועידון שמצליח ליצור את הרושם כאילו מדובר ברזולוציה גבוהה, קרובה יותר לאיכות דפוס. קלירטייפ הוא הברקה של ממש, ועל פי מחקרי שימושיות הוא אף מזרז את מהירות הקריאה באינטרנט בשיעור של 10-15% לערך. זה הישג של ממש.


ביקורת אחת
מוזילה פיירפוקס
עדיין מנצחת את אקספלורר 7 בכל מה שנוגע לגמישות, קלילות, התקנת תוספים מגוונים (במיוחד
סרץ' סטטוס למי שעוסק בקידום במנועי חיפוש, אבל גם התוסף CustomizeGoogle עובד יותר טוב עם פיירפוקס, ועוד לא דיברנו על OpenSearchFox), תמיכה ב-RSS ועוד תופינים דיגיטליים.



אקספלורר 7 הוא דפדפן מכובד מאוד, שהצליח לסגור חלק מן הפער העצום בינו ובין שאר הדפדפנים הפתוחים שבשוק - אבל פיירפוקס הוא עדיין אופציה מצויינת למי שרוצה גלישה חכמה יותר - ו"שועל האש" אפילו מאפשר לחפש בגוגל ישראל מתוך הדפדפן, בעברית מיושרת ימינה, מימין לשמאל, בלי שום בעיה.

חובבי פיירפוקס בעברית מוזמנים לעיין בעמוד
תוספי חיפוש עבריים של אתר מוזילה הישראלי, ובמהירות להוסיף לעצמם מנועים מקומיים כמו נענע, תפוז, וואלה, נטקס ונענע אקספרס.



אופן סרץ' פוקס (OpenSearchFox)

התוסף המומלץ ביותר למי שרוצה להוסיף מנועי חיפוש ללא הגבלה אל הפיירפוקס שלו, הוא ללא ספק אופן סרץ' פוקס (OpenSearchFox). התוסף הזה הוא פשוט וגאוני גם יחד: פשוט ניגשים לכל תיבת חיפוש שאנחנו רוצים להשתמש בה על בסיס שוטף, עושים "קליק ימני" ומוסיפים את המנוע, כולל לוגו ותיאור.


בעזרת תוסף יעיל ומהיר כמו אופן סרץ' פוקס, כבר לא צריך לגשת לויקיפדיה כדי לחפש בה; אפשר לחפש ישירות דרך גוגל חדשות, גוגל בלוגים ואפילו גוגל תמונות. לא צריך לגלוש לאינספור מקומות רחוקים ברשת או לחטט במועדפים כדי לעשות חיפוש מהיר באתרים קטנים שרק אנחנו מכירים; התוסף מקצר את הדרך להוספת כל מנוע חיפוש אפשרי, גם אם מדובר באתר הכי איזוטרי והכי קטן שבסביבה.


בהשוואה למנגנון הוספת מנוע החיפוש המסורבל והאיטי של אקספלורר שבע, התוסף "אופן סרץ' פוקס" הוא באמת שועל זריז ובוער. קשה להאמין שיש כל כך הרבה אנשים שעדיין לא החלו להשתמש בו.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה בזכותך הצלחתי סוף סוף לסדר שיחפש לי בגוגל ישראל ולא uk הרבה תודה ישר כח.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012