17.9.2007

איראן חסמה את גוגל באופן זמני

כאשר בלוג זה זכה לשם "חופש החיפוש", הוא התבסס בדיוק על פרשיות מקוממות כמו זו של איראן ו"גוגל". הרפובליקה האיסלאמית של איראן, הידועה לשמצה בטוטאליטריות שלה, השנאה שלה לחופש הביטוי, שוויון, פמיניזם וזכויות אדם, עשתה צעד קטן נוסף בדרך אל מדינת 1984 שיעית. הפעם היא חסמה את הגישה ל"גוגל", עוד סמל של חופש המידע, חופש הביטוי והמערב הטכנולוגי. החסימה היתה זמנית, ונבעה ככל הנראה משגיאה.


דווקא באותו חודש שבו ישראל עצמה צינזרה את חופש החיפוש של אזרחי ישראל בפרשת ההתקפה המסתורית על סוריה (שלפי מקורות זרים, נועדה להשמיד מתקני גרעין שסופקו ע"י צפון קוריאה), איראן הוכיחה כי בכל מה שנוגע לחסימת חופש החיפוש וחופש המידע, ממש אין לה מתחרים.

חסימת גוגל, כולל שירות ג'ימייל, אירעה בטעות ביום ראשון בערב, (16/09/07), אך הוסרה, לדברי שלטונות איראן. הממשלה האיראנית נעזרת במגוון רחב של תוכנות סינון וחסימה מול אתרים רבים, בעיקר כאלה הכוללים תכנים אופוזיציוניים, ביקורת על השלטון הדיקטטורי, פורנוגרפיה, הימורים וכדומה. במקרים רבים, שימוש שגוי באחד הפילטרים יכול לגרום לחסימה של אתרים "כשרים", חשובים או חיוניים לרוב הגולשים.

לממשל האיראני עדיין קשה להסביר כיצד מוסלמים בכל העולם, ובמיוחד בארה"ב, מסוגלים לנהל חיים רגילים בלי צנזורה שוטפת על מנועי חיפוש, אתרי פורנו ומידע ביקורתי באינטרנט. דווקא איראנים מוסלמים המתגוררים בארה"ב יוכלו להעיד כי אין סתירה ממשית בין תכנים פורנוגרפיים, חתרניים או אופוזיציוניים, ובין שמירה על ערכי המוסר והמשפחה של האיסלאם השיעי. קהילות איסלאמיות המנהלות מאבק נחרץ נגד האינטרנט, מבזבזות משאבים אדירים על מטרה חסרת משמעות, וסובלות מ"אפקט בומרנג" שדווקא מעודד את הצעירים לעבור על החוק.

מלחמת איראן במנועי החיפוש מזכירה את זו של סין, ללא ספק המדינה בעלת הרקורד המרשים ביותר של מאבק בחופש החיפוש של אזרחיה. אם צרכני העולם היו מסוגלים להתאחד בצורה אפקטיבית כדי ללחוץ על הממשל הסיני, במאבק להשיב לאזרחי סין את חופש המידע שלהם, העולם היה נראה אחרת. חרם גלובלי מאורגן על מוצרים סיניים, ובמיוחד אלו המיוצרים עבור תאגידים אמריקניים, היה מביא לרפורמה בצנזורה הסינית.

חסימת תכנים ע"י הממשל מעידה, יותר מכל, על חולשתו של המשטר. הקהילה החרדית בישראל, המוצאת את עצמה מאוימת שוב ושוב על ידי כוחות חיצוניים כגון סלולר ואינטרנט, סובלת מבעיה דומה. כאשר תרבות מסוימת נאלצת להגן על עצמה באמצעים כה דרסטיים כמו חסימה טוטאלית של אתרי אינטרנט, מאבק בסקרנות אנושית טבעית והיעדרם של כלים חינוכיים יעילים, היא נמצאת במשבר אמיתי.

במילים פשוטות: "אמור לי איך אתה פוגע בחופש החיפוש, ואומר לך מי אתה".

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012