15.2.2023

צ'אט GPT, גוגל Bard וכלכלת החיפושים

גוגל מפתחת מוצר מתחרה ל-ChatGPT המהפכני, רובוט המידע התבוני שחיכינו לו שנים. אין לה ברירה: מדובר באיום אסטרטגי עד קיומי. אך יש מחיר לפסטיבל השאילתות: תפעול המפלצת עולה מליוני דולרים בכל יום. לכאורה, קיים מנוי בתשלום (20$) ללקוחות מיוחדים. לפיכך, האם גוגל תחסל את OpenAI בעזרת שירות חינמי לחלוטין?

ראשית, המספרים: כל "חיפוש" שאנחנו מבצעים בגרסה החינמית של GPT הוא למעשה שירות שעולה כסף, ולא רק שכר למתכנתים ומפתחים. המשתמש הביתי לא מבין את עוצמת החישוב הנדרשת, אבל ההערכות נעות כרגע בין 5 סנטים ועד 36 סנטים לכל פנייה שמסתיימת בגוש טקסט, קוד או אפילו מאמר של 10 פסקאות. העלות תלויה באופי הפעולה ומידת מורכבותה, ולכן אין ברירה אלא לדבר על עלות ממוצעת. מה שבטוח: בעסקי ה-AI, כל שאילתה עולה הרבה יותר מעלות של חיפוש רגיל בגוגל, העומד על שבריר של סנט - ובניגוד ל-GPT, הכל כבר ממומן להפליא על ידי פרסומות ממוקדות במודל PPC.


העלויות האסטרונומיות של GPT הובילו למצב שבו חברת OpenAI נאלצת "להשבית" את עצמה כאשר היא מגיעה לעומסים חריגים. זה הרבה יותר מסתם מנוע חיפוש כמו גוגל. כאן, כאשר משתמש מבקש מ-GPT לבצע עבורו שירות הדורש בינה מלאכותית (AI) ברמת מורכבות גבוהה - נגיד, כתיבת 200 שורות קוד - הדבר למעשה מפעיל סדרת שרתי GPU בענן, כמו אלו של מיקרוסופט אז'ר (Azure).


מי שלא מאמין לכך ש-GPT הוא מפלצת שריפת מזומנים, רק צריך לעיין במודל התמחור של דאל-אי, מודל התמונות של חברת OpenAI. המחיר הנוכחי לביצוע תמונה ברזולוציה גבוהה (1024x1024) עומד כעת על 2 סנט לכל פעולה. בהנחה שהחברה מעוניינת להרוויח, אפשר לראות עד כמה יקר להיכנס לעסקי ה-AI עבור ההמונים.


גוגל נכנסת לתחרות ישירה מול צ'אט GPT ונאלצת להתמודד עם שירות המוגדר כעת בתור "חינם". בפועל, זה לא באמת קורה: בימים האחרונים נאלצת OpenAI להגביל את השירות שלה, כיוון שהיא פשוט תתרסק כלכלית אם תיתן לכל אדם בעולם להשתמש בשרתיה היקרים. מבחינת גוגל, אלו בשורות טובות: בכל פעם שמשתמש מקבל סירוב מ-GPT, הוא חוזר לגוגל כדי לבצע שאילתה דומה ולקבל תשובה קצת פחות טובה.


בארד נגד GPT: ראש בראש

Google Bard

התחרות בין ענקיות ה-AI החלה מתחת לפני השטח כבר לפני 3-4 שנים, וכיום היא נמצאת באחד השיאים הפומביים שלה. היכולות כבר הוצגו, והמתחרות כבר יודעות מה המשתמשים רוצים. גוגל מתחייבת לתת פייט באמצעות בארד (Bard), מוצר תוכן המוני המסוגל לספק את אותם שירותים, לכל הפחות:

  1. תשובות לשאלות מידע "צרות"
  2. כתיבת קוד (תיכנות, בפועל) לפי בקשה
  3. אינטגרציה של טקסטים לכדי ניתוח מיוחד, או מיני-מחקר
  4. כתיבת מאמרים מסודרים לפי פסקאות 
  5. כתיבת שירים, פזמונים ונאומים
  6. שיחה כמו-אנושית למטרות ייעוץ, הפגת בדידות וכדומה
בשבועות הראשונים מאז תאריך ההשקה הרשמי של צ'אט GPT, ה-30 בנובמבר 2022, נראה היה כאילו היכולת של OpenAI להביס את גוגל היא כמעט בלתי מוגבלת. אבל ככל שעברו הימים, כך התברר שהמודל הכלכלי של החברה לא מאפשר לה להתרחב לשווקים שגוגל מסוגל להחזיק כעת.

במילים הכי פשוטות שיש, ברגע שאתה גובה 20 דולר לחודש - אתה לא בליגה של גוגל.

צ'אט GPT נאלץ לגבות תשלום


גוגל כמובן מבינה זאת, ולא מהיום. כדי לחסל את האיום העסקי של צ'אט GPT, היא נדרשת לבנות מפלצת חינמית עם זמינות 24/7, המתבססת על מערך חשבונות גוגל הקיימים - בדיוק כמו ג'ימייל. לשם כך, גוגל חייבת לבצע חישוב מושכל של כלכלת השאילתות שלה, כדי לא לפגוע באיתנות הפיננסית שלה או במשקיעים שלה. אם גוגל מתמחרת כל שאילתא של בארד ב-5 סנט - ייתכן שברבעון הבא היא תציג הפסדים תפעוליים של מיליארדים עקב הצעת בארד בחינם לכל דורש. זה יהיה מעשה חסר אחריות.

כדי לפתור את הדילמה העסקית הזו, שמשמעותה פגיעה ברווחיות של אלפאבית כתאגיד-על, גוגל תיאלץ למצוא דרכים להציג מודעות טקסט לצד השירות המעולה שמציע בארד, כמובן בהתאם לאופי השאילתא וסיכויי ההקלקה שלה. מעבר לכך, פתרון נוסף הוא להציע גרסה צנועה בתשלום של 5-10 דולר בחודש, כדי "לשדוד" את מאגר הלקוחות של צ'אט GPT.

לכל רובוט "מודל שפה" יש מחיר, ולאור עלויות התפעול האסטרונומיות של חוות השרתים, חגיגת החינם של צ'אט GPT עלולה להסתיים בקריסה פיננסית מפוארת. מיקרוסופט יודעת את זה היטב, ולכן היא בונה אסטרטגיה מחושבת בשיתוף OpenAI שמטרתה לפגוע בגוגל תוך כדי מיקסום התועלת הפיננסית שהיא מסוגלת להפיק מן ההצלחה הגלובלית של צ'אט GPT בקרב אליטות פיננסיות וטכנולוגיות ברחבי העולם. 

השילוב של GPT בתוך החיפוש של מנוע בינג (Bing) נראה כרגע כמו נסיון מגושם מצד מיקרוסופט לנגוס בנתח השוק של גוגל כמנוע חיפוש "רגיל". מבחינה שיווקית, מי שהתייאש מזמן מ"בינג" לא ישנה את הרגליו כל כך בקלות. לכן, גוגל תצטרך למצוא דרך לרסק את צ'אט GPT מבחינה כלכלית, אולי לפני שהיא תרגיל את רוב משתמשיה לכך שהיא מסוגלת לספק שירותי AI ברמה הגבוהה ביותר שיש כיום.

לסיום, הרחבת הזמינות והפונקציונליות של גוגל LaMDA דרך המוצר Bard היא בגדר מצב חירום בגוגל (מה שנקרא: קוד אדום). לעת עתה, גוגל נהנית מכך שצ'אט GPT אינו מסוגל לתת שירות אמין ונגיש בחינם לכל משתמשיו, בעת הצורך. דמי המנוי של תוכנית צ'אט GPT פלוס (שירות פרימיום למקצוענים) הם תשובה לשני העשירונים העליונים בלבד, ובתמונה הכוללת - אולי פחות מ-1% ממעריצי GPT יוכלו להרשות לעצמם לשלם עשרים דולר בחודש תמורת התענוג היוקרתי.

תגובת החברה

כל נסיון לדובב את הרובוט כדי להוציא ממנו עלויות תפעול שאילתות, עלה בתוהו. הוא מסרב להסגיר מספרים או לספק נתונים מסחריים. לטענתו, אין לו גישה למידע. ראו בעצמכם את התשובה המפותלת והמצונזרת שנתן לי עכשיו:


להלן תגובת הרובוט, כפי שתורגמה על ידי גוגל טרנסלייט. למרבה האירוניה, שירות התרגום של מיקרוסופט (בינג טרנסלייטור) סירב לעבד כמות כה גדולה של טקסט:

"כמודל שפת AI, אין לי עלות קבועה או סטנדרטית עבור שאילתה. העלות של שאילתת ChatGPT יכולה להשתנות בהתאם לגורמים שונים כגון המשאבים והתשתית המשמשים להפעלת השאילתה, המורכבות ואורך הקלט, ומקרה השימוש הספציפי או היישום של השאילתה."
"באופן כללי, העלות של הפעלת שאילתת ChatGPT עשויה להיות קשורה לעלות של משאבי החישוב הבסיסיים הנדרשים להפעלת השאילתה, שיכולה להשתנות בהתאם לספק, למיקום ולמודל התמחור. ספקי ענן מסוימים גובים לפי כמות המשאבים בהם נעשה שימוש, כגון זמן מעבד או שימוש בזיכרון, בעוד שלאחרים עשויים להיות סכימות תמחור שונות המבוססות על מספר השאילתות, העברת נתונים או גורמים אחרים."
"לכן, ניתן להעריך את העלות של שאילתת ChatGPT רק בהתבסס על ההקשר והתצורה הספציפיים של השאילתה. עם זאת, כמודל שפת בינה מלאכותית, אין לי גישה לכל מידע על תמחור או חיוב, ועדיף להתייעץ עם ספק הענן או ספק השירות שלך להערכות מדויקות יותר של העלות של הפעלת שאילתות ChatGPT."

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012