30.6.2021

חדש: תובנות קונסולת החיפוש (Search Console Insights)

 בעלי אתרים רבים בעולם קיבלו הודעה מגוגל על פיצ'ר חדש: "תובנות" (אינסייטס) בקונסולת החיפוש. האם מדובר במידע חיוני? למי זה מיועד? ומה באמת אפשר לעשות עם זה? קצת סדר בבלגן.

אם יש לכם אתר מאומת ב-Google, בוודאי קיבלתם בשבועיים האחרונים את המייל הבא:

שלום,
אנחנו שמחים להכריז על חוויה חדשה לבעלי האתרים וליוצרי התוכן –
Search Console Insights.
רוצה עזרה בשיפור התוכן? בדיוק לשם כך פיתחנו את Search Console Insights. בעזרת השירות הזה, קל להתרשם מביצועי התוכן ולקבל תובנות מועילות בנושא, והוא מיועד לבעלי תחומי התמחות שונים – מבלוגרים ועד למומחי SEO. ב-Search Console Insights מופיע מידע המשלב נתונים מ-Search Console ומ-Google Analytics, ובעזרתו ניתן להשיב על שאלות כמו:
• איזה חלק מהתוכן שלך מניב את הביצועים הטובים ביותר?
• מהם הביצועים של התוכן החדש?
• מה אנשים מחפשים ב-Google לפני שהם מגיעים לתוכן שלך?

 

מה מקבלים בפועל?

1) "סקירה כללית של אתר" מ-28 הימים האחרונים

2) "התוכן החדש שלך" - דפים שפורסמו ממש לאחרונה, נסרקו בשעות האחרונות ובימים האחרונים, וקיבלו צפיות אורגניות, כולל פירוט זמן שהייה.

3) "התוכן הפופולרי ביותר שלך" -  הדפים החזקים ביותר באתר, שאותם בעלי האתרים כבר מכירים דרך גוגל אנליטיקס או דו"חות קודמים בקונסולת החיפוש.

4) "איך אנשים מוצאים את האתר שלך" - התפלגות ערוצים מובילים של תנועת גולשים, כאשר בדרך כלל החיפוש האורגני מוביל את הטבלה, ואחריו ערוצים אחרים כמו "ישיר" (מקורות לא ידועים) או "הפניה" מאתרים אחרים ברשת.

5) "השאילתות הנפוצות ביותר בחיפושים" - איך מבקרים מוצאים את האתר שלך ב-Google. דירוג פשוט לפי מיקום ממוצע ומספר קליקים.

6) "קישורים מפנים מאתרים אחרים" - הלינקים המובילים. לא בדיוק מידע מסעיר, ולכן הוא נמצא כמעט אחרון ברשימת התובנות של "אינסייטס".

7) "מדיה חברתית" - בעיקר מספר הקליקים שקיבלתם מפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכדומה.

ובשורה אחת: "חוויית השימוש במוצר מאפשרת להבין את ביצועי התוכן שלך".


למי זה מיועד, דו"ח התובנות החדש? 

ככל הנראה, לבעלי אתרים קטנים בעיקר. מדובר על קהל יעד גדול מאוד, שאין לו כסף לרכוש תוכנות אנליזה מתקדמות או להעסיק מקדמים מקצועיים שישלחו להם דו"חות שבועיים וחודשיים. בסופו של דבר, הפיצ'ר המרתק היחיד כאן הוא הראשון ("התוכן החדש שלך") שמצליח להפריד בין דפים חדשים ל"ותיקים", כך שבעל האתר מקבל כאן מידע מודיעיני בזמן-אמת, על הצלחה של תוכן רענן וטרי. זה באמת חשוב.
 

בגוגל יודעים שרוב בעלי האתרים לא טורחים להתעדכן בנתוני הקונסולה בתדירות גבוהה, כי הם לא מצליחים להבין מה השתנה השבוע לעומת השבוע הקודם. צריך לומר את האמת: הקונסולה טכנית ומשעממת עבור אנשים רגילים. לכן, גוגל מפעיל כאן כלים חכמים כדי להפיץ את תובנות בשיטת שליחה של "דחיפה" (פוש). המוצר עצמו מוגדר כ"בטא", אולי כדי למנוע מחויבות גבוהה מדי של גוגל.

 

דוגמה: הבלוג הזה, "חופש החיפוש", קיבל גם הוא דו"ח אינסייטס. לפיו, התוכן הפופולרי ביותר בבלוג הוא דווקא פוסט ישן (מ-2013) על גדעון סער, שהפך פתאום פופולרי יותר בלמעלה מ-100% צפיות; הגרף המפורט מציג גל חיפושים קצר-טווח בתאריכים 23-24 ביוני על שר המשפטים החדש. הדו"ח אינו מכיל תובנות כלשהן על "התוכן החדש שלך" אך מבהיר כי "ייתכן שתחלוף שעה בערך עד שיוצג תוכן מ-28 הימים האחרונים". כצפוי, הבלוג מקבל 81% מהתנועה שלו דרך חיפוש אורגני.

 

איך זה קשור לגוגל אנליטיקס?

אין ספק שמדובר כאן במיזוג דאטה, בין הקונסולה ובין אנליטיקס. גוגל טורחים להוסיף דיסקליימר שמסביר מאיפה מגיעות כל התובנות המתוחכמות הללו:

שיוך אל Google Analytics
יש נכס Google Analytics שמשויך כרגע לנכס Google Search Console הזה. אנחנו נעזרים בשיוך הזה כדי לספק תובנות מועילות לאתר שלך, המסתמכות גם על נתוני Google Analytics.

למי שעדיין לא ביצע שיוך נכס, גוגל מפרסמים המלצה רשמית בנושא:

"אנחנו ממליצים מאוד לשייך (באמצעות קישור) את נכס Google Search Console של האתר שלך עם נכס Google Analytics של האתר, כדי להפיק הרבה יותר תובנות מועילות לגבי התוכן"

 

האם מדובר במהפיכה?

בשלב זה, עדיין לא. אם גוגל ימשיך לפתח את "אינסייטס", ייתכן שהוא יצליח "למכר" (במובן של התמכרות) בעלי אתרים. נראה שהשירות לא מיועד למי שכבר נכנס פעם בשבוע-שבועיים אל הקונסולה כדי לראות מה חדש, אלא יותר למי שאוהב לקבל דו"חות במייל.

הקישור ל"אינסייטס" מוביל, ברוב המקרים, לנכס המרכזי של החשבון: 

 https://search.google.com/search-console/insights

עורכי תוכן וכותבי מאמרים בוודאי צריכים להתנסות קצת במוצר החדש, אבל אם הם באמת אוהבים את המקצוע שלהם, הם כבר לא באמת זקוקים לו. אם "אינסייטס", שהופך את האנליזה למלאכה רובוטית של בינה מלאכותית, יצליח להעיר בעלי אתרים רדומים כדי להבין כמה חשוב לפרסם תוכן חדש על בסיס קבוע - אז אולי גוגל הצליחו במאמצים שלהם.



אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012