25.10.2020

גוגל ישראל מס' 5 ברשימת האתרים הפופולריים בארץ, זום כבר 12

 עקב משבר הקורונה, נכנס אתר "זום" (zoom.us) לרשימת האתרים המובילים בישראל. גוגל העולמית עדיין במקום הראשון, גוגל ישראל במקום החמישי. יוטיוב במקום השני, פייסבוק בשלישי, וויינט ברביעי.

משבר הקורונה חיזק את מעמדה של יוטיוב בתור ספקית הטלוויזיה החשובה בישראל, בוודאי עבור ילדים התקועים בביתם בלי מערכת חינוך פיזית. מיקומה של יוטיוב במקום ה-2, מיד אחרי גוגל דוטקום, מבצר את מעמדה. פייסבוק אמנם חזקה, אך במקום השלישי ולא בשני.


ההפתעה החדשה היא עלייתו המטאורית של אתר "זום" (zoom.us), ענק שיחות הועידה. עלייה דרמטית של 6 מקומות, אל מספר 12, לפי הבדיקה המעודכנת של סימילרווב. גוגל השיקה שירות שיחות מתחרה, תחת השם הקליט "גוגל מיט" (meet.google.com) אך מכיוון שלא מדובר במותג נפרד, קשה לדעת כמה ישראלים משתמשים בו.




בדיקה עדכנית ב"גוגל טרנדס" מגלה כי "זום" פתחה פער אדיר על "גוגל מיט", שהחל מיד בתחילת המשבר - אמצע מארס 2020. הגולשים אמנם ניסו, לפחות בחלקם, להשתמש ב"מיט" אך מהר מאוד החליטו להתמקד ב"זום" בתור פלטפורמת ברירת המחדל שלהם לכל תקופת הקורונה.

 


 

הפופולריות של "זום" הפתיעה גם את גוגל, ככל הנראה. כרגע, "זום" נמצאת צעד אחד לפני טוויטר - ענקית אינטרנט ותיקה. ויקיפדיה במקום השישי, וואלה בשביעי, מאקו בשמיני, אינסטגרם בתשיעי ואתר למבוגרים במקום העשירי. 

 

שוק שיחות הועידה חשוב לגוגל, בין השאר מפני שמדובר בצורת תקשורת קריטית עבור אליטות עסקיות ואקדמיות בארה"ב ומחוצה לה. היתרון של "זום", כמותג ייחודי וממוקד, יאפשר לה להתמודד מול פתרונות ממותגים של גוגל (מיט), פייסבוק (רומס) ומיקרוסופט (טימס). 

 

כוח המיחשוב האדיר של גוגל יאפשר לה לבצע כריית מידע מתקדמת בשיחות ועידה פומביות (ללא סיסמה) אך עלול להתעורר חשש של פגיעה בפרטיות. במקביל, שיחות ועידה מוקלטות עולות ליוטיוב ולמעשה מתעדות שיחות שלמות בניגוד לדעתם של חלק מן המשתתפים.  


עקב החשיבות האסטרטגית של שיחות ועידה מרובות-משתתפים בעידן הקורונה, גוגל צפויה להשקיע מאמצים גדולים יותר בקידום המוצר "גוגל מיט". היתרון של גוגל, כענק פרסום דיגיטלי, יאפשר לה לפגוע ב"זום" בעזרת הצעות חינמיות למגזר העסקי ושוק ההייטק, תמורת שילוב פרסומות בפלטפורמה. עם זאת, גוגל הבהירה כי אין לה כוונה להטמיע פרסומות ב"מיט", בשלב זה.


גוגל פעלה במשך שנים בשוק שיחות הוידאו, בתחילה דרך "הנגאאוטס" שנפגעה מכשלון הרשת החברתית "גוגל פלוס". בהמשך השיקה את "דואו" (Duo) שנועד להתחרות ב"פייסטיים" של אפל. גוגל מודאגת מכך שמשתמשים ברשת מבלים זמן רב באפליקציות של שיחות וידאו, ולכן מנסה להיכנס לתחום. עם זאת, טרם נמצאה פריצת דרך פרסומית בשוק זה, בעיקר עקב חששות לציתותים ופגיעה בפרטיות.


משבר הקורונה הבהיר שוב לגוגל כי אם לא מפעילים קמפיין מסיבי ברגע האמת, מפסידים נתח שוק קריטי לטובת מתחרה זריז וערמומי יותר. הניצחון של "זום" - מקום 12 בישראל - הוא שיעור במותגים דיגיטליים בזמן משבר.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012