24.12.2019

צרפת נגד גוגל: קנס של 166 מיליון דולר על מדיניות פרסום בעייתית

צרפת לא משתגעת על גוגל: רשות התחרות הצרפתית קנסה את ענקית החיפוש והפרסום בקנס ענק של 150 מיליון אירו (166 מליון דולר) על ניצול לרעה של כוחה בשוק, ועל מדיניות פרסום בלתי-שקופה ובלתי-עקבית. גוגל הודיעה כי תערער על ההחלטה.



רשות התחרות הצרפתית (ART) פירסמה הודעה רשמית ב-20 בדצמבר, לפיה אימצה מדיניות פרסום עמומה וקשה להבנה, תוך שהיא מיישמת את המדיניות בצורה בלתי-הוגנת ואף אקראית כלפי לקוחותיה, המפרסמים.

ההודעה מהווה את סיומה של חקירה ארוכה אל תוך פעילות הפרסום הדיגיטלי של גוגל בצרפת. רשות התחרות גילתה מספר מקרים שבהם גוגל פעלה בצורה שרירותית כדי להשעות חשבונות פרסום של עסקים קטנים ומפעילי אתרים שהיו תלויים לחלוטין בפרנסתם על ענקית המדיה, שהפכה למונופול של ממש.

הרציונל מאחורי ההחלטה מתבסס על המעמד המיוחד של גוגל בשוק החיפוש והפרסום באירופה בכלל ובצרפת בפרט. כאשר גוגל נהנית מדומיננטיות כה גדולה, כל השעיית חשבון או פסילתו עלולה להיות מכת-מוות לעסק המסתמך על תוצאות תוכנית הפרסום "גוגל אדס". הדבר נכון גם לחשבונות מסוג "אדסנס" עבור מו"לים הנהנים מהכנסות תמורת התוכן שהם מפרסמים, וגם לחשבונות פרסום רגילים, המספקים לידים וקליקים תמורת תקציב פרסום משתנה.

בצרפת, גוגל מספקת כ-90% מן החיפושים במדינה, ומחזיקה בנתח של כ-80% משוק הפרסום בחיפוש. זהו, הלכה למעשה, מעמד מונופוליסטי. חקירת הרשות העלתה כי גוגל נוהגת לשנות את הכללים שלה בצורה שאיננה עקבית, בלי לספק הסברים משכנעים למפרסמים ולקוחות הנפגעים משינויים אלו. השינוי בפרשנות כללי הפרסום ותנאי התוכנית יצרה חוסר-ודאות בקרב מפרסמים.

תרגום תמצית הודעת הרשות מצרפתית לעברית: "רשות התחרות הצרפתית מעריכה כי כללי ההפעלה של מודעות Google שמטילה Google על מפרסמים - נקבעים ומיושמים בתנאים לא אובייקטיביים, לא שקופים ומפלים. האטימות וחוסר האובייקטיביות של כללים אלו, מקשים מאוד על המפרסמים ליישם אותם, בעוד שלגוגל יש את כל שיקול הדעת לשנות את פרשנותה לכללים באופן שקשה לחזות, ולהחליט בהתאם אם האתרים עומדים בהם או לא. זה מאפשר ל-Google ליישם אותם באופן מפלה או לא עקבי. זה מוביל לנזק הן למפרסמים והן למשתמשים במנועי חיפוש".

מסקנות החקירה הן כי גוגל אינה אוכפת את כלליה בצורה שוויונית ועקבית; אינה מספקת אזהרות מקדימות לפני השעיית חשבונות; ונוקטת בצעדים דרסטיים מדי (כמו סגירת חשבון לצמיתות) במקרים של הפרת תנאי התוכנית או כללי הפרסום המשתנים. הרשות הדגישה כי גוגל צריכה להיות רגישה למעמדה הדומיננטי, לפני שהיא מחליטה לנקוט בצעדים גורפים כמו סגירת חשבונות והשעייתם לצמיתות, ללא אפשרות תיקון.

חקירת הרשות הצרפתית נמשכה למעשה כ-4 שנים, לאחר שחברה בשם "גיבמדיה" הגישה תלונה לאחר שחשבון הפרסום שלה נסגר ע"י גוגל ללא הסבר משכנע. הרשות לא סיפקה סעד לחברת גיבמדיה ב-2015 אך החליטה לחקור את העניין לעומק. מצער לגלות שנדרשו ארבע שנים תמימות כדי לבצע חקירה בתחום כה דינמי ומהיר כמו פרסום במנועי חיפוש.

תגובת גוגל לא איחרה לבוא. מריה גומרי, דירקטורית משפטית בחברת "גוגל צרפת", כתבה בבלוג: "בחינת הרגולטורים יכולה להביא לשיפור במוצרינו ובמדיניות השולטת בהם. עם זאת, ההחלטה של היום תגביל את היכולת שלנו להתמודד במהירות ובנחישות בהתנהגות פוגענית ברשת. למרות שעבדנו זמן רב באופן קונסטרוקטיבי עם הרגולטורים, ונמשיך לעשות זאת, במקרה זה, אנו לא מסכימים עם המסקנה ואנחנו מתכננים לערער עליה".

מי ניצח בקרב הזה? למעשה, אף אחד. רשות התחרות פעלה לאט מדי ומאוחר מדי. גוגל עוד לא שילמה את הקנס, והערעור יגרור את העניין עוד חודשים ארוכים, אולי אף שנים. כמו כן, קנס של 150 מיליון אירו אינו פוגע באופן מורגש ביכולת הפיננסית של גוגל באירופה. עבור כל העסקים הקטנים שנפגעו מגוגל לאורך השנים האחרונות בצרפת, הפרשה כולה כנראה כבר לא תועיל כמעט בדבר. ייתכן שגוגל שיפרה מאז את מערך התמיכה שלה, או אינה ממהרת לסגור חשבונות כל כך מהר - אך נסיון העבר מלמד שרגולציה דיגיטלית של ענקיות אינטרנט רחוקה מלהיות עניין פשוט לביצוע.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012