23.9.2019

התראה חדשה של גוגל: תיקון של תגי עיצוב מסוג נתיבי ניווט באתר

גוגל הוציא בימים האחרונים כמות אדירה של הודעות התראה לבעלי אתרים בנושא "נתיבי ניווט", המונח העברי לאלמנט המכונה כבר שנים "ברדקראמבס" (Breadcrumbs). אז מה חדש, איך מתקנים, איך זה קשור למסכים קטנים במובייל ולמה הכל מוביל בסוף ל"סכימה"?


נתחיל מהסוף: גם במכשירים ניידים, צריך ברד-קראמבס. מה זה בדרקראמבס? פירורי לחם. באגדה "עמי ותמי" (הנזל וגרטל) פיזרו הילדים פירורי-לחם בתוך היער, כדי שיוכלו למצוא את דרכם חזרה במקרה שיילכו לאיבוד או יינטשו. לרוע מזלם, הציפורים אכלו מיד את פירורי הלחם. כך גם באתרים: כדי שהגולש לא יאבד את דרכו באתר, ה"ברדקראמבס" מסייעים לו להבין איפה הוא נמצא ואיך הוא יכול לנווט הלאה.

דוגמה לאלמנט ברדקראמב רגיל: עמוד ראשי > מכשירי חשמל > טלפונים ניידים > אייפון.
דוגמה לאלמנט ברדקראמב במובייל: מכשירי חשמל > טלפונים ניידים.

למה השוני בין הגרסה הרגילה לגרסת המובייל? כאשר אנו גולשים במחשב בעל מסך רחב, יש מקום לתת-קטגוריות, ואף תת-תת-קטגוריות, כולל ציון כותרת הדף - הכל בגופן (פונט) קטן. אך כאשר אנו משתמשים בטלפון נייד בעל מסך צר, אין בהכרח מקום לכל זה. לכן, מומחי עיצוב ממשק משתמש (UI) ואנשי חוויית משתמש (UX) ממליצים על עיצוב מקוצר של ברדקראמבס במובייל.

המציאות בשטח ברורה: מעצבי אתרים נוהגים "לשכוח" להכניס ברדקראמבס לאתרי מובייל. בעידן ה"מובייל פירסט", מגדילים המעצבים לעשות ואף "שוכחים" להכניס ברדקראמבס אפילו לגרסת הדסקטופ של האתר. סופו של עידן? גוגל באו לתקן את התקלה הזו, תוך שהם עוזרים על הדרך גם לעצמם: נתיבי ניווט, כפי שגוגל קוראת להם בעברית, מסייעים לתוכנות הסריקה של גוגל להבין את מבנה האתר, היררכיית המידע והיחס בין דפים, תת-קטגוריות והקטגוריות שמעליהן.

בעלי אתרים רבים קיבלו הודעה מקונסולת החיפוש של גוגל, תחת הכותרת: "תיקון של תגי עיצוב מסוג נתיבי ניווט באתר". בגוף ההודעה נמסר: "מערכות Google זיהו שהאתר שלך נפגע עקב XXX מופעים של בעיות בתגי עיצוב מסוג נתיבי ניווט. המשמעות היא שייתכן שהדפים מסוג נתיבי ניווט לא יופיעו כתוצאת חיפוש מתקדמת בחיפוש Google". אזהרה נוספת שנשלחה: "שגיאות עלולות למנוע הופעה של הדף או הפיצ'ר שלך בתוצאות החיפוש"

כאן מתחילים הדברים להסתבך קצת: גוגל דורשת יישום של תבנית "סכימה" שנקראת "ברדקראמבסליסט". לא מספיק לעצב ברדקראמבס לגרסת המובייל, כדי לספק את סורק הסמארטפונים האימתני של גוגל. מעכשיו, גוגל דורשת כתיבה תקינה לפי תבנית בינלאומית מוכרת.

איך אנחנו יודעים מה גוגל דורשת? הנה מה שמופיע בקונסולת חיפוש של אתר כלשהו, לדוגמה:

קונסולת החיפוש > נתיבי ניווט > פרטים > שגיאות


אז מה יש לנו כאן? גוגל מתריע על שתי שגיאות: א) חסר שדה פוזישן (position). ב) חסר שדה "אייטם" (item). אז מה זה פוזישן ומה זה אייטם? נלך ל"סכימה" ונבדוק.

כך זה אמור להיראות, אם מעצבים ברדקראמבס לפי הספר:

BreadCrumbList
    

בהתראה נוספת שקיבל אתר אחר, מופיעה הערה: "חסר שדה itemListElement". גם הרכיב "אייטם לינסט אלמנט" דורש טיפול דומה, לפי אותה סכימה.

ואחרי כל העבודה הקשה הזאת, כך זה אמור להיראות לפי התקן המחמיר ביותר:

ברדקראמב ליסט (schema.org)

בעלי אתרים נדרשים לשנס מותנים ולצאת לעבודה: "Search Console יצרה דוח חדש לסוג זה של תוצאת חיפוש מתקדמת. הדוח החדש מאפשר לך לזהות, לתקן ולהגיש מחדש ל-Google דפים שנפגעו כדי שניתן יהיה להתחיל בהצגתם בתוצאות החיפוש עם תכונות של תוצאות חיפוש מתקדמות".    

אז מה למדנו היום, בקיצור?
1) מעתה, גוגל מתייחס ברצינות ל-BreadCrumbs במובייל
2) גוגל מבקש שנעבוד עם "סכימה", אחרת הקוד נחשב לא תקין
3) גוגל יורד לפרטים ודורש יישום מלא של אלמנטים ספציפיים כמו "אייטם", "ניים" ו"פוזישן".
4) בתמורה, תיקון שגיאות אלו יאפשר לאתר שלנו להופיע בתוצאות חיפוש "מתקדמות".

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012