13.6.2019

הודעות שרתים וקודי מצב של HTTP - למה זה חשוב ל-SEO

אנשי SEO עובדים מול אנשים אבל בעיקר מול שרתים (servers) של אתרים. לכן חשוב מאוד להכיר את רוב קודי המצב של הסרוורים ("הודעות שגיאה", כדי להבין האם המצב תקין, שגוי או חמור. רשימה תמציתית לפניכם.

הודעת השגיאה 404 היא אולי קוד המצב המפורסם ביותר של שרתים בעולם. מי לא קיבל עמוד שגיאה במהלך גלישה ברשת? כאן נרחיב קצת על ה"סטטוס קודס" של ה"סרוורים" איתם אנו עובדים - הרשימה מסודרת גם לפי סדר חשיבות, על בסיס נסיון מצטבר.

החלוקה לקבוצות: קבוצת ה-100 (שלא נדון בה כאן) נותנת מידע. קבוצת 200 מדווחת על הצלחות. קבוצת 300 נועדה להפניות. קבוצת 400 עוסקת בשגיאות לקוח, קבוצת 500 בשגיאות שרת.


404

אולי ה"סטטוס קוד" המפורסם מכולם. באנגלית "פייג' נוט פאונד". נקרא גם "דף שגיאה", אבל למעשה זו הודעה של השרת שאומרת - "לא מצאתי את המשאב שחיפשת". זה יכול להיות דף הטמל (html) רגיל, מסמך PDF או CSV, ואפילו תמונה שאתה רוצה לצפות בה עכשיו. הודעת 404 מטבעה היא זמנית, ייתכן שהמשאב (resource) יהיה זמין תוך שנייה, דקה, יום, שבוע או שנה. אבל השרת לא יודע בינתיים מה לעשות.


500

שגיאת שרת פנימית - "אינטרנל סרוור ארור". הודעת שגיאה בביצוע בקשה. השרת לא יודע מה הסיבה ואינו מסוגל לדווח על סיבה מדויקת יותר. זוהי הודעה גנרית (כללית) למדי, סוג של ברירת-מחדל כאשר השרת לא מסוגל לספק הודעה ספציפית.


200

אוקיי - הכל בסדר. המצב הסטנדרטי עבור פעולה תקינה שהסתיימה בהצלחה. אפשר לנשום לרווחה.


201

 נוצר משאב חדש ("קריאייטד"). בקשת היצירה בוצעה במלואה.


202

מאושר ("אקספטד") - הבקשה נשלחה לביצוע, אך טרם הושלמה. השרת אינו מבטיח הצלחה בסיום.


301

הפניה קבועה - הדף עבר למקום אחר לצמיתות, עד להודעה חדשה. הודעה קריטית לאנשי SEO שמתמודדים עם מעבר של אתר ישן לאתר חדש, או דף ישן שנמחק והוחלף על ידי דף חדש באותו אתר. גוגל מסתמך על הודעות 301 (קבועות) כדי לדעת אם לעקוב ולסרוק את הדף החדש. אפשר לכתוב ספר שלם על הפניות 301, אבל בגדול - זה כמו לקבל "הנמען עבר לכתובת אחרת" משירות הדואר.


302

הפניה זמנית - נמצא במקום אחר, אבל רק נכון לעכשיו. בהחלט לא אפקטיבי ויעיל כמו 301 למקדמי אתרים שמעבירים אתרים ודפים ממקום למקום. בפועל, עובד כמו סטטוס קוד 303. לאחרונה הוחלף על ידי הודעת 307 כדי לתאר מצב של הפניה זמנית.


303

התגובה לבקשה נמצאת במקום אחר, תוך שימוש בשיטת "גט" (GET). אם נוצר בעקבות בקשת "פוסט" / "פוט" / "דיליט", הלקוח צריך להבין כי השרת קיבל את הנתונים ויוציא בקשת "גט" חדשה למקום זה. ובאנגלית: "סי אד'ר" (תראה במקום אחר).


304

לא השתנה / לא התעדכן ("נוט מודיפייד") - השרת בדק את המשאב וגילה שלא חל בו שינוי, ולכן אין צורך שהלקוח יטען אותו שוב או יוריד גרסה חדשה שלו. יעיל מאוד עבור מנועי חיפוש הבודקים עדכונים שוטפים.



307

הפניה זמנית - הסטנדרט התקין. זוהי הפניה חדשה-יחסית, שרק מעטים מכירים. באנגלית זה "טמפוררי רידיירקט", המתאר מצב זמני שבו הבקשה הנוכחית מופנית למקום אחר, אך בקשות עתידיות ישתמשו במשאב הנוכחי. במילים אחרות, תחליף זמני בלבד. אנשי SEO (מקדמי אתרים) יודעים שהפניית 307 אינה תקינה בעיני גוגל, ויש להשתמש בהפניית 301 קבועה.


308

סוג מתקדם של 301 אבל כזה שאינו מאפשר לשיטת ה-http להשתנות במהלך הדרך. נועד לאפשר, בין השאר, השלמה תקינה של מילוי טפסים או ביצוע פעולות רגישות ומורכבות.


400

בקשה "רעה" - לא תקינה (באנגלית: באד ריקווסט). השרת לא יכול לבצע את הפעולה בגלל תקלה בצד הלקוח (קליינט). למשל - משלוח טופס עם פרטים שגוים, קובץ גדול מדי, או הפניה זדונית.


401

בלתי מורשה, או לא מזוהה. השרת מחזיר הודעה זו כאשר נדרשת התחברות מאומתת אך היא נכשלה מסיבה כלשהי, אולי עקב פרטים בלתי נכונים (שם משתמש או סיסמה) או עקב כתובת IP שלא קיבלה הרשאה להיכנס או להתחבר. ראו בהמשך את קוד 403, הדומה לו במקצת.


403

אסור (פורבידן). השרת אינו מוכן לקבל את ההרשאה או את נסיון ההתחברות. דומה ל-401 אבל מתייחס באופן נקודתי לרמת הרשאה או סוג הרשאה. במבחן התוצאה, בקשת ההתחברות או האימות - נכשלה כי לא עברה את הבדיקה הנדרשת ברמת השרת.


408

ריקווסט טיימאאוט - ובעברית: עבר הזמן המוקצב לבקשתך. השרת המתין לתגובה, ובסופו של דבר "התייאש" והחזיר "נכשלתי". הלקוח מתבקש לנסות שוב, עכשיו או בעוד זמן מוגדר. יכול לנבוע מעומס, הפסקת חשמל, תקלה בשרת מרוחק או כל בעיה טכנית שאינה מאפשרת תגובה בזמן סביר.


410

איננו (gone). המשאב אינו זמין ולא יהיה זמין גם בעתיד. בהקשר של מנועי חיפוש, נועד להבהיר לעכביש הסורק - אל תבוא לכאן יותר. אבל תמיד אפשר להשתמש בהודעת 404 "רכה" יותר, שתעביר את אותו המסר.


429

יותר מדי בקשות (ריקווסטים) - השרת מגביל את כמות השימוש של הלקוח, בתנאים מסוימים.

451

לא זמין מסיבות משפטיות. נאסרה גישה למשאב עקב תביעה משפטית של צד שלישי. טריוויה: המספר 451 נבחר בעקבות ספר המדע הבדיוני המפורסם "פרנהייט 451", העוסק במשטר עתידני אכזר.


501

לא מוטמע / לא מיושם - השרת לא מזהה את שיטת הבקשה, או שאין לו את היכולת כדי למלא אחריה.


502

"באד גייטוויי" (שער שגוי) - השרת ניסה לעבוד בתור שער-כניסה או פרוקסי וקיבל תגובה שלילית מן השרת בצד השני.


503

השירות אינו זמין - "סרוויס אנאביילבל". השרת אינו יכול לטפל בבקשה עקב עומס, נפילה או הפסקת תחזוקה. נחשב למצב זמני, שאמור להיפתר תוך מספר דקות או שעות.


504

"גייטוויי טיימאאוט" - בדומה להודעת 502, השרת ניסה לעבוד בתור שער-כניסה או פרוקסי, אך לא קיבל כל תגובה השרת בצד השני תוך זמן סביר, ולכן "התייאש". מקביל ל-408 אבל בתהליך אחר.


505

גרסת ה-HTTP לא נתמכת - השרת אינו תומך בסוג הפרוטוקול בו השתמש הלקוח כרגע.


506

הפניה מעגלית - מו"מ שקוף לתוכן הסתיים ב"לופ" אינסופי שאין לו פתרון.


507

אין מספיק שטח איחסון ("אינסאפישנט סטורג'") - השרת לא מסוגל לאחסן את הנתונים כדי לבצע את הבקשה. במקרים כאלו, מומלץ להרחיב את נפח או שטח האכסון, מול חברת ההוסטינג.


508

  • האתר הגיע למגבלת המשאבים שלו ("ריסורס לימיט איז ריצ'ד") - האתר אינו יכול באופן זמני לשרת את בקשתך מכיוון שהיא חרגה ממגבלת המשאבים. בבקשה נסה שוב מאוחר יותר.
  • במקרים אחרים: לולאה אינסופית ("אינפיניט לופ") - השרת זיהה את המצב תוך נסיון לטפל בבקשה.


511

נדרש אימות רשת - הלקוח מתבקש לאמת את עצמו כדי לקבל גישה לרשת. דוגמה: מכשיר נייד מבקש להתחבר לרשת אלחוטית מקומית, ונדרש להסכים לתנאי השימוש כדי לקבל גישה.



חסר לכם סטטוס קוד כלשהו? הרשימה לא מספיק ממצה? אתם מוזמנים להוסיף תגובה כאן, או ליצור קשר במייל.






אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012