9.11.2014

חיפוש כלבים במאגר משרד החקלאות: ציד סלבז

חשיפת הכתובת ושם הטלפון הנייד של בעלי כלבים מפורסמים בישראל, דרך המרכז הארצי לרישום כלבים ("מאגר כלבים") באתר משרד החקלאות, פוגעת בפרטיותם של בעלי הכלבים ודורשת תיקון מהיר ויעיל


מעריציה הרבים של אגם רודרברג היו מוכנים לשלם הרבה כסף בשביל כתובתה ומספר הטלפון הנייד האישי שלה. בשביל זה הקימו את משרד החקלאות, שבאתר "מאגר כלבים" הוקם מנוע חיפוש ייחודי, המאפשר חיפוש טקסט חופשי אחר שמם המלא של בעלי כלבים בישראל.

המאגר חושף את פרטי הכלבים, כמובן, אך גם מסכן את פרטיותם של אנשים מן השורה ובעיקר סלבז, VIP's ושאר ידועני-צמרת בכך שהיא מאפשרת לכל אדם להציק להם באמצעות טלפונים לנייד, סמסים, ווטסאפ, הגעה לכתובתם ומה לא.

לאחרונה עלה הנושא לכותרות סביב האפליקציה של משרד החקלאות, אך בפועל - הפירצה קיימת כבר זמן רב, ללא התקנת יישום לנייד. כל מה שצריך לעשות זה לחפש בגוגל "חיפוש כלבים" ולהגיע לאתר המרכז הארצי לרישום כלבים במשרד החקלאות המאפשר לכל אחד לבצע מספר בלתי-מוגבל של חיפושים.

בתמונה: חיפוש "רודברג אגם" במאגר הכלבים של משרד החקלאות

באופן מוזר, חיפוש שם הבעלים במאגר חייב לפעמים להיות הפוך (למשל, "רודברג אגם" ולא "אגם רודברג"), כך שמשתמשים רבים עשויים לקבל אפס תוצאות על חלק מן השמות. כמו כן, האתר לא עובד בדפדפן פופולרי כמו "גוגל כרום". גם משתמשי "אקספלורר" של מיקרוסופט צריכים לבצע שינויים בהגדרות דפדפן חדש, למשל אקספלורר 11, כדי לפתור בעיות תאימות.

בתגובתו של משרד החקלאות לנושא נאמר בין השאר כי "החוק להסדרת הפיקוח על כלבים מונה בבירור את הפרטים שחייבים להופיע במאגר (שם, כתובת וכו'). נושא זה אף נדון בכנסת, בוועדת הכלכלה, בעת אישור החוק, ושם הוחלט כי האינטרס הציבורי ליצור מאגר מידע אמין ונגיש לציבור גובר על אינטרס צנעת הפרט".

מתעוררת השאלות הבאות: האם כל בעל כלב אכן יודע כי ברגע שהוא מוסר את פרטיו למשרד החקלאות, הוא מאבד את פרטיותו בצורה בלתי-הפיכה? האם משרד החקלאות טורח ליידע בצורה ברורה וחד-משמעית כי מסירת פרטים אישיים מהווה סכנה ברורה ומוחשית לצנעת הפרט של בעל הכלב? והאם המשרד מאפשר לאנשים מפורסמים, או לכאלו החוששים מפגיעה של 'סטוקרים', מעריצים או קרובי משפחה לשעבר, למנוע מראש את החשיפה המזיקה?

ברור שאין שום בעיה עם העובדה שמעתה אני יודע שכלבה של פנינה רוזנבלום מכונה "רינגו", שהוא רועה גרמני זכר שנולד ב-2004. אך מדוע צריכה הגברת רוזנבלום לגלות כי מספרה האישי הפך הפקר לכל משווק, ספאמר, מעריץ טורדני או אף גרוע מכך? גם הגברת אורנה בנאי, הידועה בחיבתה לכלבים, בוודאי אינה זקוקה להתנפלות נוספת של מטרידנים על רקע פוליטי.

במציאות שבה אנו חיים כיום, חשיפת מספר טלפון נייד של אדם מפורסם ("סלב") יכולה להיות אסון אמיתי לעסקיו ולחייו של אותו אדם. היא עלולה להוביל למבול בלתי-פוסק של שיחות הטרדה, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה. הטרדה מסיבית זו מחייבת את ה'סלב' לזנוח את מספר הטלפון האמור, ולרכוש קו חדש. נוצרת בעיה נוספת, שבה כל מי שירצה להשתמש במספר זה בעתיד, יסבול מאינסוף הטרדות של אנשים שהשיגו את המספר הישן וממשיכים להטריד ללא הרף את כל מי שירצה להשתמש בו שוב.


פתרון אפשרי לנושא הוא הקמת מוקד מקשר, שיפעל במשרד החקלאות, למסירת הודעה דחופה. המוקד ישמש מעין "מתווך" עבור בעלי הכלבים. כל אדם שמוצא כלב אבוד, ייצור קשר דרך האתר והאפליקציה עם נציג משרד החקלאות - שייצור קשר ישיר עם בעל הכלב, ויאפשר לבעל הכלב להמשיך את התקשורת עם מוצא הכלב בצורה השומרת על פרטיותו.

עד שיוקם מוקד שכזה, אין ברירה אלא לאפשר לכל מי שחושב כי הוא עלול להיפגע, להסיר את שמו זמנית מן המאגר, עד לתיקון החוק והתקנות.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012