17.8.2011

עסקת גוגל-מוטורולה מצילה את אנדרואיד

גוגל קנתה את "מוטורולה מוביליטי" תמורת 12.5 מיליארד דולר - לא בגלל החברה (הכושלת) אלא בגלל תיק הפטנטים העשיר שלה. המטרה: להבטיח את המשך קיומה המשפטי של פלטפורמת אנדרואיד, במלחמת הפטנטים המסוכנת שמנהלות אפל ומיקרוסופט כנגד גוגל.


כל מי שבוחן את ביצועי "מוטורלה מוביליטי" בשנים האחרונות, רואה בקלות שהחברה מאבדת את מעמדה כיצרנית סלולרית דומיננטית. חברות זריזות ומתקדמות כגון סמסונג, אפל, נוקיה, HTC, סוני-אריקסון ו-LG עקפו אותה בחדשנות, מהירות-תגובה וחיקוי מתחרים.

שוק מכשירי הסלולר נשען על חדשנות ועל פטנטים. כל מכשיר סלולרי מורכב מכמות עצומה של המצאות נפרדות, חלקן רשומות כפטנט. גוגל החליטה שאם היא רוצה להמשיך לחזק את מעמדה של "אנדרואיד", מערכת ההפעלה הפתוחה שלה, היא חייבת להשקיע כסף בפטנטים.

ל"מוטורולה מוביליטי", מסתבר,יש לפחות 24,500 פטנטים סלולריים. לאחר שגוגל הפסידה את תיק הפטנטים של חברת נובל (Novell) למיקרוסופט (ששילמה עליו 450 מליון דולר), היא הבינה שהיא חייבת לקנות תיק פטנטים גדול, אחרת היא תחוסל בשוק הסלולר. כל מעצור משפטי ב"אנדרואיד" הוא גזר-דין מוות לגוגל בשוק הסלולר.

המחיר ששילמה גוגל תמורת הפטנטים של 'מוטורולה מוביליטי' הוא גבוה, ללא ספק הגבוה ביותר בתולדות רכישות החברה. פתאום רכישת יוטיוב ב-1.65 מיליארד דולר נראית כמו מציאה בשוק הפשפשים. מנכ"ל גוגל, לארי פייג', חרג ממנהגו ופירסם פוסט נלהב תחת שמו בבלוג הרשמי של החברה. פייג' מאמין כי רכישת מוטורולה תסייע לתעשיית הסלולר, בכך שתבטיח את המשך קיומה של אנדרואיד כפלטפורמה פתוחה לכל יצרן סלולרי.

לגוגל היו 39.1 מיליארד דולר בקופתה, לפני הרכישה. עכשיו יש לה 26.6 מיליארד דולר, הסכום שהיה לה בסוף מרץ 2010. החברה תחזיר לעצמה את הכסף האבוד תוך 10 רבעונים, בקצב ההכנסות הנוכחי. אך אם אנדרואיד תמשיך לצמוח בקצב המטאורי שהתרגלנו אליו, גוגל צפויה לראות גידול חד בהכנסות שלה, וכך להחזיר את רוב ההשקעה ב"מוטורולה מוביליטי" תוך פחות משנתיים.

ההנחה של לארי פייג' היא ששוק הסלולר הוא השוק היחיד שבו חברה כמו גוגל יכולה לצמוח בקצב המתאים לה, דהיינו קצב מהיר מאוד. שוק האינטרנט המסורתי, זה המחובר לדסקטופים ולפטופים, כבר אינו מעניין כל כך. המלחמה נמצאת בסלולר כבר שנתיים לפחות. כמו שזה נראה כעת, מכשיר הסלולר הוא המחשב האישי היחיד שמסוגל להגיע לכל אדם, בין אם הוא תלמיד בית ספר יסודי או קשיש בבית-אבות.


מיקרוסופט ואפל, שתי חברות רווחיות וגדולות, החליטו ש"אנדרואיד" עלולה להיות איום קיומי עבורן. המלחמה של גוגל בתחום הסלולר היא אכזרית, יקרה וקשה. חבל רק ש"אפל" החליטה להתייצב, בקרב הזה, בצד של הרעים - אלו המאמינים בפלטפורמות סגורות.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012