20.6.2011

איסתא חוטפת מטוסים מאתר רשות שדות התעופה בישראל

בדצמבר 2006 פורסם כאן לראשונה שאתר איסתא "חטף" את עמוד ההמראות והנחיתות של נתב"ג, מתוך אתר רשות שדות התעופה בישראל. איסתא הפרו את תנאי השימוש של אתר הרשות, ו"מיסגרו" חלק מתוכו, בתוך האתר המסחרי שלהם. הסיפור חולל מהומה, איסתא התנצלה וחזרה בה. עכשיו היא חזרה לסורה.

כל מי שמחפש "המראות" או "נחיתות" בגוגל, מקבל את אתר סוכנות הנסיעות "איסתא" בתוצאות החיפוש הראשונות. זה טוב לאיסתא, אבל לא בהכרח הוגן, או חוקי. במקום לתת קישור פשוט לאתר רשות שדות התעופה, איסתא עשו "מיסגור" (Framing) של האתר הממשלתי.

בתמונה: מיסגור אתר רשות שדות התעופה, באתר איסתא
התמריץ של איסתא ברור: משיכת גולשים לאתר, מיקום גבוה בגוגל, וכמובן - הזמנות (כסף). אלא שיש בעיה קטנה אחת: החוק. וביתר פירוט: זכויות יוצרים.

בדף תנאי השימוש של אתר רשות שדות התעופה נכתב במפורש כי "בכפוף לדיני זכויות יוצרים, אסור למשתמש להעתיק, להפיץ מחדש, לשדר מחדש או לפרסם חומר מוגן, ללא הסכמה מראש ובכתב מאת המשרד".

בתמונה: איסתא במיקום גבוה על החיפוש "נחיתות" בגוגל
מכיוון ש"מיסגור" דף הנחיתות וההמראות של נתב"ג פוגע במראה החזותי של אתר הרשות, הוסיפו שם תנאי נוסף, לפיו "אסור למשתמש לעשות בחומר המוגן כל סילוף, פגימה או שינוי אחר, או כל פעולה שיש בה משום הפחתת ערך ביחס לחומר המוגן". ואכן, המיסגור גורם להפחתת ערך עמוד הרשות.

באתר איסתא לא נכתב כי המיסגור נעשה באישור הרשות. להיפך: איסתא כתבה בו כי "איסתא אינה נושאת באחריות כלשהי לנזקים מכל סוג שהוא העלולים להיגרם מהמידע של נחיתות או המראות נתב"ג". ברור כי הטקסט הנ"ל נכתב על ידי מקדם אתרים, וכל מטרתו היא לכלול את מילות המפתח הנחשקות (נחיתות, המראות וכו') בגוף העמוד.

איסתא לא לבד
אל חגיגת המיסגור הבלתי-מורשה, לכאורה, הצטרפו אתרים נוספים. ככל הנראה, העובדה ש"איסתא" חוגגת בראש חוצות עם העתקת מידע ממשלתי מוגן, עודדה גם אתר ימבטבע לעשות אותו דבר: למסגר את לוח הטיסות של אתר נתב"ג, לקבל תנועה חינם ולפגוע במראה של אתר הרשות, בגלל מיסגור רשלני ומכוער.

אל מסיבת המיסגור הצטרף גם אתר סעבבה, שעשה בדיוק אותו דבר: מיסגר את נתב"ג, ככל הנראה בלי אישור, ובניגוד לתנאי השימוש של אתר רשות שדות התעופה.

תגובותיהן של  איסתא, ימטבע וסעבבה טרם התקבלו.

ועכשיו נשאר רק לשאול: האם רשות שדות התעופה לא יכולה לקום מתרדמתה, לתבוע או לפחות לקנוס את האתרים שהפרו את תנאי השימוש שלה? בפעם הקודמת שזה קרה (דצמבר 2006, כאמור), רשות שדות התעופה טענה שהדבר "נעשה ללא הסכמתה וללא ידיעתה". איסתא טענה אז ש"זהו קישור בלבד ואין שום נגיעה במידע", למרות ש"מיסגור" כמוהו כהעתקה, ואיננו קישור.

בואו נראה מה יגידו כולם הפעם, חמש שנים מאוחר יותר.

2 תגובות:

טלד אמר/ה...

ואולי עדיף שכמו בארה"ב, גם כאן יצירות שנוצרו ע"י המדינה יהיו חופשיות מזכויות יוצרים ויעברו אוטומטית להיות רכוש הציבור.

ואולי, במקום להתעורר ו"להגן" על המידע "שלה" רשות שדות התעופה תפרסם קישור כדי שלכל אחד יהיה נוח לאמבד את דף ההמראות והנחיתות אצלו באתר, ולציבור יהיה יותר קל למצוא אותו.

חופש החיפוש אמר/ה...

תגובה למר טלד:
לציבור קל מאוד למצוא את המידע, אתר הרשות מופיע במקום הראשון בתוצאות החיפוש על המראות ו/או נחיתות.
הבעיה היא שה"מיסגור" של אתר הרשות פוגע בגלישה בו, וגורם לבלבול כאילו איסתא אחראית למידע.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012