9.6.2011

בוראט מצנזר: גוגל נגד קזחסטן


עדכון (20 יוני): גוגל בחרה לשוב ולהפעיל את מנוע החיפוש שלה בקזחסטן, לאחר שקיבלה הבהרות מן הממשל הקזאחי לגבי דומיינים שנקנו בעבר. זאת לאחר צעד היסטורי-לכאורה נוסף בגוגל: לאחר הנסיגה מסין, גוגל הפסיקה להפעיל זמנית את הגרסה הקזאחית שלו (google.kz). הצעד - בתגובה להחלטה מטופשת של הממשל הקזאחי, לדרוש מכל חברות האינטרנט המחזיקות דומיינים עם הסיומת KZ להעביר את שרתיהן אל תוך קזחסטן
ביל קוגרן, סמנכ"ל תשתיות ומחקר
של גוגל
קזחסטן היא מדינה ענקית. אפשר להכניס לשיטחה 130 מדינות בגודל של ישראל, ועדיין תקבלו עודף. אבל היא מונה רק 16 מליון בני-אדם.

היא ממוקת דרומית לרוסיה. ממזרחה - סין, המדינה החזקה ביותר בעולם כיום, המפעילה את הצנזורה הקשוחה ביותר בהיסטוריה.


קזחסטן כנראה החליטה ללמוד משהו מן המפלגה הקומוניסטית של סין. אחרת אי אפשר להסביר את הדרישה האחרונה שלה ,מלפני חודש בערך: שכל בעלי הדומיינים הקזאחיים מקומיים (kz), יפעילו את אתריהם באמצעות שרתים היושבים פיזית בתוך קזחסטן, ויירשמו כחברות מקומיות.

הדרישה הממשלתית האחרונה חלה רק על דומיינים (כתובות אינטרנט) חדשים. הדומיין google.kz איננו חדש, ולכן המדיניות החדשה אינה חלה עליו. לכן, כאשר קיבלה גוגל הבהרה בנושא זה, היא החזירה את מנוע החיפוש שלה לפעילות מלאה.

עם זאת, גוגל קראה לממשלת קזחסטן לבטל את ההוראה החדשה, הנוגעת לכל הדומיינים החדשים שיירכשו במדינה.

הדרישה להפעיל שרתים מקומיים בכל מדינה היא דרישה חריגה ביותר, שלמעשה מנטרלת את המבנה הגלובלי של הרשת, ופועלת כנגדו. לא ייתכן לדרוש מכל אתר להפעיל גרסה קזאחית על שרת נוסף במדינה מרוחקת.

מעבר לכך שמדובר בדרישה בלתי-ישימה ברמה הכלכלית (אחזקת שרת מקומי עולה המון כסף), הדרישה השלטונית חושפת כל אתר להתנכלות ישירה מצד השלטון הקזאחי. אם השלטון לא מרוצה מתוכנו של אתר מסוים, הוא יכול לסגור אותו באופן מיידי.

גוגל החליטה שהיא לא יכולה לעבוד ככה, והודיעה ב-7 ביוני שהיא נסוגה מארץ הקזאחים. גוגל למעשה ביטלה את "גוגל קזחסטן" (google.kz), כך שהוא הפנה עכשיו אל גוגל העולמית (google.com) בשפה הקזאחית. כאמור, לאחר שקיבלה הבהרות מן הממשלה, היא החזירה את מנוע החיפוש המקומי שלה לפעילות מלאה.

הצעד של גוגל, שהוא הגיוני וצודק לגמרי, מזכיר מאוד את מה שקרה לחברה בסין: לאחר שהמשטר הסיני התנכל לגוגל, דרש ממנה לצנזר תכנים, חסם את יוטיוב ופרץ לשרתיה כדי לגנוב קוד יקר-ערך, גוגל ברחה מסין כל עוד נפשה בה. עכשיו קזחסטן נכנסה לרשימה השחורה של גוגל.

כלכלת קזחסטאן נמצאת במקום ה-55 בעולם לפי תל"ג נומינלי, ובמקום ה-63 לפי תל"ג לנפש. מבחינה כלכלית, גוגל תסתדר יפה גם בלי קזחסטן. הרבה יותר קל לצאת ממדינה איזוטרית מאשר לצאת ממדינה מפלצתית כמו סין, שתהפוך בקרוב לכלכלה הגדולה בעולם.

קזחסטן נהנית מצמיחה כלכלית רק בגלל נפט וגז טבעי, המצויים בשטחה בכמויות גדולות. ללא גז ונפט, קזחסטן היתה מדינת עולם שלישי. השילוב בין דיקטטורה, נפט וצנזורה איננו ייחודי לקזחסטן: סעודיה, אירן ועירק הן דוגמאות קלאסיות נוספות. אלו מדינות עצלות ומפונקות, המנצלות את חשיבותן בשוק האנרגיה, כדי לפגוע באזרחיהן ובשאר העולם.

הצעד (הזמני, למזלה) של גוגל, לדברי ביל קוגרן, סמנכ"ל מחקר ותשתיות בגוגל, פגע באיכות החיפוש של תושבי קזחסטאן. למעשה, תושבי המדינה סבלו ויסבלו בגלל מדיניות מפגרת של השלטון הקזאחי. שלטון זה הוא, כצפוי, דיקטטורה נוקשה בראשותו של הנשיא הכל-יכול, נורסולטן נזרבייב.

גוגל, מסתבר, לא מתאימה לכל מדינה; במיוחד לא למדינות דיקטטוריות, המאמינות כי הן מסוגלות לשלוט באינטנרט. קיים מתאם הדוק בין דמוקרטיה ובין גוגל: ככל שמדינה יותר דמוקרטית, יותר פתוחה, יותר סובלנית לדעות חריגות ויותר חופשית - כך גוגל תוכל לפעול בה בצורה מלאה יותר ומועילה יותר.

מי שצחק עם בוראט ב-2006 יכול להפסיק לצחוק עכשיו. אם גוגל נמצאת בעימות עם ממשלה מסוימת, זה לא סימן טוב לאף אחד בעולם. רק התערבות חיצונית, רצוי מצד האו"ם, ופנייה לאפיקים משפטיים אגרסיביים המבוססים על זכויות אדם ואזרח (למשל, איום העמדה לדין של נשיא קזחסטן בגלל פגיעה באזרחיו), תוכל לרסן דיקטטורים כאלו בעתיד.

ישראל צריכה לשים לב לפרשות כמו סין וקזחסטן: הצנזורה היא האויבת הקשה ביותר של גוגל. הנטייה הישראלית לצנזר מידע בשם הביטחון הלאומי, להטיל צוי איסור פרסום בצורה סיטונית, ולאיים על עיתונאים במאסר, היא נטייה מסוכנת שעלולה לפגוע בנו בעתיד הקרוב.

קפטן אינטרנט דיווח על הסיפור, גם ד"ר טל פבל כתב פוסט על גוגל קזחסטן, יפה שלמישהו איכפת.

תגובה 1:

נדב אמר/ה...

לא כל החברות הפועלות משטחה כי אם כל הדומיינים המשוייכים למדינה יפעלו פיזית משטחה

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012