2.5.2011

מי באמת חיפש את אוסמה בן-לאדן? לא האמריקנים

אוסמה בן-לאדן נהרג ב-2 במאי 2011 בפקיסטן, אבל האמריקנים כבר לא הובילו את החיפושים אחריו. על פי נתוני גוגל אינסייטס (Google Insights), מנהיג אל-קעידה לא עניין את תושבי ארה"ב - לפחות לא כמו תושבי טנזניה, קניה וניגריה, למשל.

כל המדינות הללו, באופן יחסי, מאופיינות בנפח חיפושים גדול יותר על הביטוי osama bin laden.

זו הטבלה על פי גוגל אינסייטס - המדינות עם הרבה חיפושים על "אוסמה בן לאדן":
  1. טנזניה (100)
  2. קניה (56)
  3. ניגריה (37)
  4. פקיסטן (28)
  5. אינדונזיה (22)
  6. הודו (21)
  7. דרום אפריקה (19)
  8. פוארטו ריקו (19)
  9. בוליביה (19)
  10. ארה"ב (18)
מה פתאום טנזניה וקניה? ב-1998 פוצצה אל-קעידה את השגרירויות האמריקניות במדינות אלו. ארה"ב, לעומתן, נמצאת במקום העשירי בלבד.

עיון במפה מגלה, כי המדינות שהתעניינו בעיקר בבן-לאדן הן אלו שהיו קרובות גיאוגרפית למקום הימצאו.
בחיפושים דומים, כמו למשל הביטוי המקוצר "בן לאדן" באנגלית (bin laden), נמצאת פקיסטן במקום הראשון, כאשר במקום השני נמצאת הודו (גובלת עם פקיסטן) ואיחוד האמירויות (קרובה לפקיסטן).


החיפושים הוירטואליים על בן-לאדן יכולים ללמד שהטרוריסט הבינלאומי הפך, עם הזמן, למטרד פוליטי ובטחוני עבור המדינות בהן חיפש מקלט, באיזור הגיאוגרפי המצומצם של פקיסטן ואפגניסטן.

הציבור האמריקני אמנם שנא אותו, אבל חיפש אותו פחות ופחות. בטבלה נוספת ניתן לראות כיצד גרף ההתעניינות בבן-לאדן הולך וקטן עם השנים. בנובמבר 2004 נרשם שיא חיפושים מסוים, אך הוא הלך והתפוגג עד שהפך מישורי. יאהו פרסמו פוסט בבלוג שלהם, לפיו בני-נוער בארה"ב פשוט לא יודעים מי זה אוסמה.

אותו דבר בישראל: גרף ההתעניינות בחיפושים על בן-לאדן, שהיה גבוה יחסית ב-2004 (התאריך המוקדם ביותר בו אפשר לאתר נתונים דרך שירות 'אינסייטס' של גוגל), הלך ודעך בשנים האחרונות. השיא האחרון נרשם בספטמבר 2007.סביר להניח שגם אצלנו בישראל, יש דור חדש (בני 12-18) שלא ידע את אוסמה.

בארה"ב, שתי הערים שבהן כמות החיפושים על בן-לאדן היתה הגדולה ביותר היו וושינגטון וניו-יורק. שיקגו נמצאת במקום השלישי. שוב, אפשר לראות שיש קשר בין מקום הפיגוע, מבחינה גיאוגרפית, לבין ההתעניינות באיש.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012