26.12.2010

בעיני גוגל, ראש הממשלה שלנו הוא תמיד כישלון

אם מחפשים כישלון בגוגל, מקבלים את קורות החיים של ראש הממשלה המכהן; זה לא קשור בהכרח לנתניהו, אולמרט או שרון; זו מחאה חסרת-כיוון שלא מובילה לשום מקום

הכתבה שהתחילה את הדיון הופיעה בכלכליסט, וטענה "חיפשתם כישלון? מצאתם את נתניהו". זמן קצר אחר כך, עלתה כתבת-תגובה ב-ynet שאמרה "בניגוד לשמועות: ביבי אינו כישלון בגוגל".


אם הביטוי "כישלון" היה מוביל לאתר הבית של בנימין נתניהו, היה אפשר לומר שביבי הוא כישלון בעיני גוגל. השאלה היא איזה סוג של כישלון: כישלון אישי, כישלון בהנהגת הליכוד או כישלון בכהונתו כראש ממשלה? כאשר הקישור מפנה למשרד ראש הממשלה, בדיוק כפי שהוביל בפרשת "הכישלון החרוץ" של אולמרט, המסר מיטשטש.

"הפצצת גוגל" היא משהו שהחל בארה"ב, דרך הביטוי Miserable Failure. בעזרת אוסף קישורים בביטוי זה, שניתן לעמוד קורות החיים של הנשיא בוש בבית הלבן, הוביל גם גוגל לשם. מהנדסי גוגל תיקנו את הבעיה באמצעות נוסחה מיוחדת, אך הפרשה סירבה לגווע.

בדרך כלל, גוגל נותן את המקום הראשון בתוצאות החיפוש לדף באינטרנט המכיל בתוכו את מילת המפתח הרלוונטית. במקרה רגיל, צריך היה הביטוי "כישלון" להופיע בעמוד קורות החיים של ראש הממשלה המכהן. כיוון שהמילה "כישלון" כלל לא מופיעה שם, אפילו לא פעם אחת - גוגל כותב בפירוש בעותק השמור: "מילים אלו מופיעות רק בקישורים המובילים לדף זה: כישלון".  

העובדה שגוגל מתייחס ברצינות רבה לתוכן הקישורים, ופחות לתוכן העמוד המקושר - ידועה היטב לכל מי שבקיא בסדרת האלגוריתמים הרחבה של גוגל מאז הקמתו. ניתוח טקסטואלי של קישורים ברחבי האינטרנט היא המשימה החשובה ביותר של גוגל, כיוון שהוא אחד הגופים היחידים בעולם המסוגלים להתמודד עם האתגר. כדי לסרוק ולכמת את כל הקישורים ברשת, נדרש מערך יקר-להחריד של מחשבים, ומישהו שמוכן לממן את כל זה.

גוגל לא "חושב" שראש הממשלה המכהן של ישראל הוא כישלון. גוגל אפילו לא "חושב" שהגולשים חושבים שביבי הוא כישלון. גוגל רק יודע לגלות קישורים במילה "כישלון" שהפנו לעמוד הקו"ח של העומד בראשו של משרד ראש הממשלה. גוגל אינו מסוגל להעריך את איכות מנהיגי ישראל.

אם השאילתה "כישלון" היתה חשובה באמת, גוגל היה מביא תוצאות טובות יותר. דוגמה: הערך "כישלון" באנציקלופדיה החופשית של ויקיפדיה. אלא שלא מספיק אנשים עדיין קישרו לערך הזה, או בכלל יודעים על קיומו.

נתוני גוגל מגלים ש"הצלחה" היא מילה פופולרית פי 5 מ"כישלון" (כמות חיפושים חודשית ממוצעת ע"פ כלי מילות המפתח הרשמי של גוגל). אנשים מחפשים "סיפורי הצלחה" אבל לא מחפשים "סיפורי כשלונות" או "סיפורי כשלון". ישראלים מחפשים ברכות הצלחה, הצלחה בלימודים, הצלחה בחיים ופתגמי הצלחה.

באופן מפתיע, יש בערך 320 חיפושים בחודש על הביטוי המורכב "עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה". הביטוי מופיע בשיר של דודו טסה, "בסוף מתרגלים להכל". יש עוד 480 מחפשים בחודש שמתעצלים להקליד את הביטוי המלא, ומסתפקים ב"עדיף כישלון מפואר"; הם מחפשים את מילות השיר, או הורדה חינמית.

וכך קרה גם לראשי הממשלה שלנו: בסוף, הם התרגלו להיות כשלונות בגוגל.



אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012