8.5.2010

גוגל מוכרת ספרים, בניגוד לחזון שלה


גוגל הודיעה שתפתח בסוף יוני השנה חנות ספרים בשם "גוגל אדישנס" (Google Editions); רק חבל שהיא מנוגדת לחזון החברה, המדבר על גישה אוניברסלית למידע; מה יעשה מי שאין לו כסף לשלם?

במסגרת פרויקט גוגל ספרים, סרקה גוגל בשנים האחרונות מאות אלפי ספרים, במטרה לאפשר לכל אחד לקרוא אותם בחינם. החזון היה ונשאר גרנדיוזי, בעיקר בגלל שהוא כלל בתוכו את המילה "חינם", שאותו סופרים וסוחרים לא אוהבים.

הסופרים ונציגיהם לא הסכימו למהלך של גוגל. הטיעון היה פשוט: אף אחד לא הרשה לגוגל להעתיק את כל הספרים בעולם ולאכסן אותם על שרתיה. החוק לא לטובתה של גוגל, והפרויקט נותר תקוע גם בימים אלו. אז איך משחררים את הפקק? מתחילים להתעסק עם כסף, ונכנסים לענף שאותו רצית לשנות מן היסוד.


רק כך אפשר להסביר את ההכרזה האחרונה של גוגל, לפיה היא נכנסת כבר השנה (יוני 2010) לעסקי מכירת הספרים באינטרנט, כאחרונת הקמעונאיות הדיגיטליות.

ע"פ הדיווח של וול סטריט ג'ורנל, כבר בקיץ הקרוב (יוני-יולי) תושק "אדישנס" ותחל למכור גישה לספרים בתשלום, אך בפורמט מקוון. להבדיל מיוזמת "קינדל" של אמזון, שבה צריך לקנות מכשיר מיוחד כדי להוריד תוכן בקוד סגור - גוגל רוצה למכור ספרים אלקטרוניים (eBooks) בפורמט פתוח. הסיפור מזכיר את סיפור חנות iTunes של אפל, ובדרך שבה היא הכריחה את תעשיית המוסיקה לפתוח את הקבצים שלה לכל הנגנים בשוק.

המידע על חנות הספרים העתידית של גוגל הגיע מאדם ושמו כריס פאלמה. לאיש יש תואר עסקי מורכב במיוחד בגוגל: מנהל פיתוח שותפים אסטרטגיים בתחום רכישות תוכן. עד לא מזמן (2009), החזיק באותו תפקיד אדם בשם טובי טורבי. פאלמה השתתף בכנס ספרותי בניו-יורק, בו הבהיר שגוגל רוצה להתבסס על תוכנה פשוטה (דפדפן אינטרנט) כדי להציג תוכן ספרותי, ולא על חומרה מיוחדת (כמו קינדל, סוני רידר וכו') המתבססת על סוגי קבצים החסומים בפני מתחרים בענף.


ניגוד עניינים
הבעיה עם "גוגל אדישנס" היא ניגוד עניינים (Conflict of Interest). גוגל היא, מעל לכל, מנהלת של מנוע חיפוש. גוגל היה פעם מנוע חיפוש ותו לא. כדי לנהל מנוע חיפוש מקצועי ורציני, צריך לעמוד בלחצים של גורמים בעלי עניין צר. כיום, יותר מדי אנשים חזקים רוצים לשנות את תוצאות החיפוש של גוגל לטובתם האישית. עכשיו, כאשר גוגל זקוקה לשיתוף פעולה של גורמים מסחריים כדי למכור ספרים בזול, היא חשופה ללחצים מכל הכיוונים האפשריים.

במילים מאוד פשוטות: גוגל היא מעתה שופט משוחד.

ניהול חנות ספרים באינטרנט היא פעילות בעייתית מאוד, אם יש לך אינטרסים אחרים בתחומים שונים לחלוטין, כמו למשל לסרוק את כל הרשת בלי אפליית דת גזע ומין - ולהפוך אותה נגישה ושימושית עבור כל גולשי העולם, בלי יוצאים מן הכלל.


החזון של גוגל
כך נכתב במפורש בעמוד "אודות גוגל", באנגלית:

Google's mission: to organize the world's information and make it universally accessible and useful.

ובתרגום לעברית: "המשימה של גוגל: לארגן את המידע בעולם, ולהפוך אותו לנגיש ושימושי ברמה אוניברסלית".

מכירת ספרים אונליין, חתימת חוזים עם מוציאים לאור (מו"לים) וניהול קשרים מסחריים שוטפים עם הוצאות ספרים בינלאומיות חזקות -- זה פשוט לא מסתדר עם ארגון מידע בצורה אובייקטיבית, נטולת-פניות, עניינית, שוויונית, חופשית ובינלאומית. מה יעשה מי שלא יכול לשלם? האדם הפשוט, חסר-האמצעים, לא נחשב בעיני גוגל?

לא רק שגוגל לא תוכל לבצע הפרדה סטרילית בין עסקי החיפוש שלה ובין עסקי מכירת הספרים, אלא שהיא תעמוד במצבים בלתי-אפשריים שבהם היא לא תדע מה לעשות. למשל:
  • לגוגל יהיה עניין לחסום תכנים ספרותיים ממנוע החיפוש, לטובת מכירתם בחנות
  • גוגל תצטרך לפגוע באתרים דומים שמוכרים ספרים (אמזון, בארנס אנד נובל)
  • גוגל תהיה חייבת להזיק לאתרי יד שנייה (איביי, למשל)
  • הוצאות הספרים הגדולות יוכלו ללחוץ על גוגל לשפר את מצבן בתוצאות החיפוש
  • הסופרים הפופולריים ביותר בחנות יבקשו מגוגל קידום נוסף, על ידי מיקומים משופרים
  • גוגל תגלה עניין מיוחד במחיקת אתרי שיתוף קבצים ממנוע החיפוש (מה שלא עשתה עד כה)
  • גוגל תתמקד במכירות לצרכנים בעלי-אמצעים תמורת רווח, ופחות בשירות משתמשים תמורת פרסום בצד

אל תשלח ידך אל הספר
האמת הפשוטה היא, שמכירת ספרים היא לא משהו שחברת חיפוש בינ"ל כמו גוגל צריכה או יכולה לעסוק בו. גוגל בכלל לא אמורה לעסוק במכירה של תוכן, בשום אופן. בתחום הטלוויזיה ידועה הגישה של "אנבנדלינג" (Unbundling), המנסה ליצור אבחנה משפטית בין ספקי תשתית ובין ספקי שירות ותוכן. גוגל מייצרת טכנולוגיות ופלטפורמות לאיסוף ומיון של תוכן, אבל היא חייבת להתאפק מלייצר את התוכן בעצמה - טובת הצרכן דורשת זאת.

גוגל החלה את דרכה בתור חברת חיפוש. לא עבר זמן רב, והיא החלה לשלוח את ידיה הרעבות אל תחום הטלוויזיה (יוטיוב), הרשתות החברתיות (באזז), סלולר (אנדרויד) ועכשיו קמעונאות ספרים (אדישנס). כל הפעילויות הללו מתנגשות עם הדבר שגוגל אמורה לעשות הכי טוב: לסרוק באופן אובייקטיבי את הרשת.

מה שהיה פעם מנוע חיפוש ממותג-היטב, הולך והופך לאימפריה קמעונאית סטנדרטית. גוגל מנצל את הונה ועוצמתה כדי לחדור לעסקים המתעמתים עם החזון הארגוני שלה. באימפריה של גוגל אסור להסתבך עם הברון, כיוון שהוא אוחז בידיו התמנוניות כל כך הרבה ענפי מדיה שונים. במרבית הארגונים בעולם, ובמיוחד בחברות ציבוריות גדולות, מצבים רגישים כאלה הם כר פורה לריקבון, שחיתות וקריסה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני חושב שאתה מפספס בנקודה האחרונה שלך.

מחיקת אתרי קבצים פיראטיים ממנוע החיפוש היא לא מצב בלתי-אפשרי, אלא מצב רצוי.

אני חושב שעדיף להדגיש אספקט מסוים של הנקודה הראשונה - האינטרס של גוגל להעלים מעיני הציבור אתרים כמו פרוייקט גוטנברג, המציגים לציבור בחינם תוכן ספרותי שזכויות היוצרים עליו כבר פגו.

בניסוח יותר ישיר - האינטרס של גוגל להרוויח כסף ממכירת תוכן שמסווג כ public domain (ובעצם רכוש הציבור) יתחרה באינטרס של הציבור לגשת אליו בחינם.

אנונימי אמר/ה...

אני מסכים עם כמעט כל מה שכתבת, אבל לא עם משהו מאד עקרוני שהוא "החזון של גוגל". נראה לי שאתה מדבר בעיקר על החזון שלך או על החזון שהיית רוצה שיהיה לגוגל.
בפועל, גוגל היא חברה מסחרית שעושה ככל יכולתה על מנת להרוויח.

אותי מעניין איך הדבר ישפיע על שוק הספרים האלקטרוניים בכלל ועל השוק הזה שרק בחיתוליו פה בארצנו הקטנטונת.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012