7.9.2008

גוגל כרום - דפדפן מיותר

מה חשבו לעצמם אנשי גוגל, כאשר הוציאו לאוויר העולם את דפדפן גוגל כרום? שאין מספיק דפדפנים טובים שם בחוץ? האם פיירפוקס, אופרה וספארי אינם מספקים את הסחורה? האם אקספלורר 7 (והגרסה החדשה, 8) הם כל כך גרועים עד שגוגל חייבת להציל אותנו? והאם אקספלורר 9 לא מנטרל את היתרונות של כרום?

עדכון 2012: גוגל כרום עקף את נתח השוק העולמי של "אקספלורר" מבית מיקרוסופט, במחצית 2012. מיקרוסופט הגיבה בעזרת שידרוג הדפדפן שלה, אך "כרום" זכה להתלהבות גדולה בזכות קמפיין מדיה ענקי שביצעה עבורו גוגל בכל העולם. "כרום לאנדרואיד" גם יהפוך לדפדפן ברירת המחדל של מערכת ההפעלה הניידת "אנדרואיד" החל מגרסה 4 ומעלה.

עדכון 2011: אקספלורר 9 יצא לשוק. הדפדפן החדש של מיקרוסופט הוא מהיר יותר, קל יותר ונוח יותר לשימוש מכל האקספלוררים שקדמו לו. הוא מתחרה חזק ב'כרום', אבל החסרון הבולט ביותר שלו הוא שיווקי: מיקרוסופט נותנת אותו רק לבעלי מערכת ההפעלה 7, ומתעלמת מכל שאר המשתמשים. אנשי XP יצטרכו ללמוד לחיות בלעדיו, או שישדרגו את מערכת ההפעלה שלהם.

האמת העצובה היא, שגוגל כרום הוא דפדפן מיותר. מוזילה פיירפוקס (בעברית: שועלאש) מהווה את חוד החנית בתנועת האופוזיציה העקרונית למיקרוסופט, והוא הצליח לכבוש את קהילת המפתחים העולמית בעזרת שורה של יתרונות מוחשיים וברורים על פני הדפדפן של מיקרוסופט, ובראשם - האפשרות להתקנת אינספור תוספים (פלאג-אינס) מגוונים, בטוחים, קלים, נוחים ושימושיים להחריד.

רק ב-2010 החל גוגל כרום לשלב כמות מכובדת של תוספי כרום עבור משתמשיו.

החסרונות של גוגל כרום ברורים מאוד, אך היתרונות כמעט ואינם קיימים:
א) הוא לא מהווה תחליף ראוי לפיירפוקס, במיוחד לאור העובדה שפיירפוקס הוא שחקן ותיק ורציני מאוד בשוק המורכב של הדפדפנים.
ב) מלבד מהירות עיבוד קוד גבוהה יותר, כרום לא מציג אף יתרון משמעותי על פני פיירפוקס, מהסוג שגורם לאנשים להסיר את פיירפוקס מן המחשב, או לזנוח את כל הדפדפנים המתחרים.
ג) קהיליית הקוד הפתוח כבר מזמן ממוקדת בעבודה על הפיירפוקס, וחבל לגרום לפיצול פנימי בתוכה בגלל "סוס טרויאני" כמו גוגל כרום. אם אנשי גוגל רוצים לתרום - שיעבירו את הישגיהם אל ארגון מוזילה, או שישתמשו בכוחם האדיר כדי לדחוף את פיירפוקס לכל הלקוחות שלה.
ד) כרום מביך את גוגל כאשר, למשל, הוא לא מאפשר להוריד את גוגל טולבר (זמין רק עבור אקספלורר ומוזילה), או כאשר הוא מציג אזהרות אבטחה בממשק גוגל אדוורדס.
ה) כרום אינו מאפשר ניטרול היסטוריית גלישה, ובמצבו הנוכחי הוא חושף את המשתמשים לפגיעה חמורה בפרטיותם, כיוון שהוא מאפשר חיטוט מסיבי בכל היסטוריית החיפושים והאתרים שלהם.

גוגל היו יכולים לתת דחיפה רצינית לפיירפוקס לו היו תומכים בה ישירות. באמצעות הרוח הגבית של גוגל, פיירפוקס היה מהווה את האויב המרכזי של האקספלורר של מיקרוסופט. אם מהנדסי גוגל הצליחו להוביל פריצת-דרך בתחום מהירות טעינה של דפדפנים - שייפגשו עם אנשי מוזילה ושיעזרו להם להטמיע את השיפורים הללו. אין ספק שגוגל היתה יכולה לעזור ל'פיירפוקס' להיות דפדפן מהיר יותר - אבל גוגל מעדיפה לדאוג לעצמה.

במקום לעזור למי שיש לו את הכוח להטות את נקודת שיווי המשקל בזירת הדפדפנים הגלובלית, גוגל מעדיפים להמציא את הגלגל בעצמם. כך מקבלת מיקרוסופט שני אויבים קטנים, במקום אויב אחד גדול. נתח השוק המשותף של פיירפוקס וכרום ביחד היה יכול להיות מאיים יותר, לו היה מאוחד.

הסיפור של כרום קצת מזכיר את הנסיון הנואל של גוגל לבנות אנציקלופדיה מתחרה לויקיפדיה, במקום לשלוף ערימה של מזומנים ופשוט לתרום אותם לקרן ויקיפדיה האומללה (כפי שעשתה, בסופו של דבר, אבל בקטן, ממש בקטן). העולם לא זקוק לשתי ויקיפדיות כרגע, וגוגל היו צריכים להבין את זה לפני שהסתערו על "האויב". לפעמים, הפתרון היעיל ביותר הוא לעזור למי שבאמת מצליח, במקום להתחיל הכל מאפס או להתיימר לברוא את העולם ביום אחד.


למה גוגל באמת צריכה את כרום
מבחינת גוגל, כרום הוא משאבת נתונים יעילה שיכולה לעזור למנהלי גוגל להבין את הרשת טוב יותר. נתוני משתמשים על גלישה באתרים וחיפושים ברשת ייכנסו אל תוך מערכת החישובים של גוגל, ויעזרו לענק החיפוש לתת תוצאות חיפוש אמינות יותר.

לכאורה, כרום הוא כלי פשוט להשגת מידע עשיר על מה שבאמת מתרחש ברשת. כרום, מבחינת גוגל, הוא "מכרה זהב" גדול בהרבה אם משווים אותו לגוגל טולבר (toolbar), למשל. גוגל יכולה להשתמש בנתוני כרום כדי לקבל נתונים אמינים על דפוסי חיפוש, דפוסי גלישה, רייטינג של אתרים - וליישם את המסקנות הסטטיסטיות המדויקות בדירוג תוצאות החיפוש, למשל.

מעבר לכך, במקום להתעסק בדברים החשובים-באמת, גוגל מנסים שוב ושוב לפתח יישומים שבהם אין להם שום יתרון תחרותי. בכל שני וחמישי אנחנו עדים לתוכנה חדשה שאינה ממוקדת בליבה העסקית של גוגל (חיפוש ופרסום), כאשר הסיבה היחידה לפיתוחה היא פשוטה: לגוגל יש מספיק כסף לעשות מה שהיא רוצה, בלי שום קשר לצרכי השוק.

בזמן שהלקוחות האמיתיים של גוגל משוועים לשירות לקוחות טוב יותר עם תמיכה טלפונית נוחה, גוגל משקיעה הון בכל המשימות האיזוטריות וההזויות שניתן להעלות על הדעת - תמיכה באנרגיות ירוקות, פיתוח מכונית ללא נהג, ובעיקר - יצירת מתחרה לפייסבוק (בזבוז אדיר של זמן). היא יורה לכל הכיוונים ולא רואה הכנסות מאף תחום שאינו חיפוש טהור. ומאיפה תקציבי הפיתוח האדירים? הם מגיעים אך ורק מן הכסף שאנחנו, המפרסמים, משלמים לגוגל מדי יום. זה הכסף שלנו שירד לטמיון בתוך ה"כרום" הזה.

אם המשתמשים של גוגל במדינות המתפתחות (אפריקה, סין וכד') עדיין לא רכשו את המחשב האישי הראשון שלהם, גוגל שופכת מליונים על חקר החלל ומפתחת רשת חברתית (שהובסה על ידי פייסבוק תוך שנה), תוכנת מסרים מיידיים (עוד אחת?) ושירות רכישות מקוונות שיתחרה בפייפאל (מי משתמש בזה בכלל, ולמה?). פלא שכל עיתון מוציא עכשיו כתבה בסגנון "גוגל משתלט על העולם" ומכניס את הקוראים להיסטריה?

קחו לדוגמה את אפל (Apple), החברה שפותחת חנויות-מותג בכל העולם. אפל מפיצה את הבשורה בעזרת גישה ישירה לצרכן, במקביל לאינטרנט. אפל כבר הבינה שאי אפשר להסתפק במדורי עזרה מקוונים (אתר, דוא"ל וכו'). אפל קלטה שאנשים רוצים חנות פיזית מול העיניים, שבה אפשר לבקר, לשאול שאלות, ליצור קשר עם בני-אדם ואפילו להציע רעיונות חדשים בלי לשבת מול מוניטור אילם. אז למה אין לנו "גוגל-סנטרס" כאלה שבהן נותנים עזרה בחיפוש, ובמקביל נותנים עזרה פיזית למפרסמים?

בגוגל של 2008-2009 יש יותר מדי אנשי מקצוע שעובדים על דברים שאותם צריך לפתח במקומות אחרים. גוגל מתפזרת ללא הרף, אינה משקיעה מספיק משאבים במוצר המרכזי שלה (מנוע חיפוש + פרסומות), ומעצבנת את המשקיעים שלה עם אינספור גיחות כושלות אל נישות שאינן אמורות להיות בהישג ידה. לכן כולם משווים את גוגל למיקרוסופט: חברה עשירה מדי, שמנצלת את המונופול שלה כדי להשתלט על תחומים לא-לה.

ההבדל היחיד בין מיקרוסופט לגוגל, כיום, הוא שגוגל לא פיתחה מערכת הפעלה למחשבים נייחים (אנדרואיד מתחרה יפה בזירה הסלולרית). בכל שאר התחומים, גוגל מפעילה את כוחה הכלכלי, השיווקי והטכנולוגי כדי להשתלט על תחומים שאינם שלה.

אנשי גוגל היקרים: יש לכם מנוע חיפוש מעולה ושירות פרסומות מצליח. אלה שני הדברים שמזרימים לכם כסף לחברה. אם תעזרו לכל אוכלוסיית העולם להשתמש במנוע הזה ביעילות גבוהה יותר, ובמקביל תעזרו לכל מפרסמי העולם להשתמש בשירות הפרסום שלכם בעזרת שירות לקוחות מעולה, עשיתם את שלכם ולא צריך יותר מזה. העולם אינו זקוק עכשיו למלחמת דפדפנים חדשה, וגוגל לא חייבת לגייס את כל המתכנתים המוכשרים ביקום כדי לתת להם פרויקטים קיקיוניים, במסווה של חדשנות. רוצים לעזור באמת? תעזרו למי שעושה את העבודה האמיתית מול מיקרוסופט: ארגון מוזילה.


עוד באותו עניין:
גוגל כרום יודע מה חיפשתם לפני חודש - פגיעה בפרטיות המשתמשים
גוגל כרום דפדפן צולע - כלכליסט (עידו קינן, ליעד ליבנה)

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני מתקשה למצוא מילה אחת שאני מסכים עמה בפוסט הזה. גוגל כחברה מונפקת חייבת לצמוח וכמה שיותר - יותר טוב. לשוק האורגני שלה יש חסמים והיא בכל מקרה כבר שולטת בו כמעט לחלוטין, כך שהיא חייבת לחפש צמיחה בתחומים נוספים. ענין פשוט של גיוון בתיק ההשקעות, אם תרצה. לכן ה'גיחות' המרובות שלה. מטבע הדברים רובן לא תהיינה רווחיות, חלקן המועט יחזיר את ההשקעה, ומיעוטן יצליחו. הכניסה לשוק הדפדפנים דווקא מאוד מאוד הגיונית וצפויה וכרום, שהוא בסך הכל גירסת בוסר ולא מומלץ להשוות אותו למוצרים בשלים בשוק, הוא בהחלט התחלה שמשאירה טעם לעוד.

אנונימי אמר/ה...

הטיעון לגבי התמקדות קהילת הקוד הפתוח בפיירפוקס הוא מגוחך בעיני. הרי הם הראשונים שנושאים את בשורת הסטנדרטיות, וטוענים שלא צריך להיות מצב בו הדפדפן ישפיע על התנהגות האתר/אפליקציה.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012