2.2.2008

מיקרוסופט רצתה לקנות את יאהו - בכל מקרה גוגל ינצח

הנסיון של סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, לבצע השתלטות עוינת על יאהו, הפורטל המדשדש שמנייתו נראית כמו מפלס הכינרת, הוא ניצחון ענק לגוגל. בזמן שמיקרוסופט תתעסק בענייני יאהו, גוגל תנצל את הבלאגן כדי להמשיך ולצבור רווחים עצומים.


לא משנה באיזה מחיר תיסגר העיסקה, אם בכלל (44 מיליארד דולר או פחות): מיקרוסופט רוצה לחסל יריב ותיק, לבלוע אותו לקירבה, לחסוך כסף לטווח הארוך באמצעות ביטול כפילויות (למיקרוסופט אין חשק לנהל מנוע חיפוש משלה), ולצבור עוצמה בתחום הפרסום המקוון, בו היא תמיד היתה חלשה. בכך הודתה בכישלון מנוע החיפוש שלה "לייב.קום" (live.com) ובמיתוג-מחדש של מנוע החיפוש msn search.

חשוב להבהיר שמיקרוסופט לא מעוניינת בהכרח לשפר את מצב השוק, את איכות השירות לצרכן או את מצבו של הגולש הממוצע. מבחינת מיקרוסופט, חשוב להשתלט על יאהו דווקא כאשר היא נמצאת במשבר עמוק, במיוחד בתקופה של רווחי-שיא מצידה של מיקרוסופט. באלמר מתנהג, כהרגלו, כמו צ'יטה שמזהה פיל חולה: הוא מתנפל עליו מיד ומכריע אותו.

מבחינתם של מייסדי ומנהלי יאהו, ההצעה של מיקרוסופט היא קרוב לגזר-דין מוות. לעומתם, בעלי המניות של יאהו ישמחו להעביר את המושכות לידי ממלכת רדמונד, כל עוד הם יוכלו לצאת מן הסיפור ברווח פיננסי יפה, ולהשקיע בחברות אינטרנט מבטיחות יותר.




כדי להבין את סיפור רכישת יאהו ע"י מיקרוסופט, צריך להביט טוב-טוב בהתנהגות מניית יאהו מאז הנפקתה באפריל 1996: היא הגיעה לשיאה (108 דולר) בסוף דצמבר 1999, התמוטטה במשבר הדוטקום ומאז לא התאוששה: המקסימום שהגיעה אליו היה 40 דולר בסביבות 2006.

מבחינתו של הגולש הישראלי הממוצע, לנסיון השתלטות של מיקרוסופט על יאהו לא היתה אמורה להיות שום השפעה. גוגל ימשיך למלוך, וינצל את המאבקים הפנימיים בין מיקרוסופט ויאהו (הבולעת והנבלעת) כדי לחזק את מעמדו המצוין-ממילא בשוק מנועי החיפוש. אף אחד לא מסוגל לעצור אותו כעת, דווקא בגלל הרצון של מיקרוסופט להרוס את יאהו.

כאשר היוזמה החלה לצבור תאוצה, היה אפשר רק לנחש איזה שירות ימות ואיזה ישרוד: מיקרוסופט אולי תרצה להפוך את מנוע החיפוש המצויין של יאהו לברירת המחדל שלה, תעביר את כל מפרסמי מיקרוסופט אדסנטר (אין הרבה כאלה) אל המערכת הטובה-יותר של יאהו (לשעבר אוברצ'ור), ובכך תחסוך לעצמה כאב-ראש גדול בשירות מקוון שלא הביא לה רווחים או מוניטין של חברה טכנולוגית מבריקה במיוחד.

אם יגיע יום שבו מיקרוסופט תבלע סופית את יאהו, ידעך המותג בצורה הדרגתית עד שיאבד תוך שנים ספורות את מעמדו המיוחד באינטרנט. בכך יבוא סופו של עידן באינטרנט: חלוצי האינטרנט גוועים, ומפנים את מקומם למתחרים חדשים, זריזים ורעבים יותר.

מבחינת מיקרוסופט היה שווה לשלם את המחיר: במשך שנים נשפה יאהו בעורפה, פגעה במעמדה והתחרתה בה. אם מישהו שכח, הרי שפעם התחרתה הוטמייל עם יאהו-מייל ראש בראש. מיקרוסופט שנאה את זה. גם יאהו וגם מיקרוסופט הבינו בדרך הקשה שהפור כבר נפל: התחרות עם גוגל אבודה מראש. אין למיקרוסופט כל טעם להמשיך להיאבק בבוץ עם גוף שמנצח אותה בשוק הפרסום הטקסטואלי.

בטווח הקצר, למיקרוסופט יש מספיק מזומן בקופה כדי לבצע את הרכישה (בערך 20 מיליארד דולר במזומן, והשאר במניות), ולפי מצבה הפיננסי המבטיח, הבנקים וגופי ההשקעות ישמחו לעזור לה להשלים את העסקה. למי ששכח, עיקר הרווחים של מיקרוסופט כיום מגיעים משוק התוכנה הקנייני (אופיס) והחומרה הבידורית (xbox). בשני המקרים מדובר במוצרי "נעילה" קלאסיים, שלאחר קנייתם אינם מאפשרים כל דרך מילוט אל מוצר מתחרה.

הנהלת יאהו למדה לשנוא את מיקרוסופט עם השנים. ג'רי יאנג וחבורתו ניסו (וימשיכו לנסות) לדחות את הקץ, לדבר עם שותפים אחרים, ולעשות הכל כדי שמיקרוסופט לא תשתלט להם על העסק. הם יעשו הכל כדי להרחיק מהם את באלמר. אבל המספרים מדברים בעד עצמם: ההצעה של מיקרוסופט היא פשוט אלימה מדי מכדי שיהיה אפשר להתחמק ממנה. ואכן, מועצת המנהלים של יאהו נכנסה למשבר ארוך בעקבות ההצעה של מיקרוסופט.

בעולם העסקי המודרני, כאשר מציעים לבעלי מניות כל כך הרבה כסף מזומן תמורת חברה כושלת שהם מתים להיפטר ממנה, הם לא יוכלו לעמוד בפיתוי. לכן שעון החול הולך ואוזל עבור יאהו, בעוד מיקרוסופט יושבת על הענף ומזילה ריר לקראת חיסול הגוויה.

אם ראשי יאהו ידחו את ההצעה, מיקרוסופט תוכל לגשת ישירות אל בעלי המניות ולפתות אותם לבצע את המכירה. מיקרוסופט יכולה גם ליצור מהפך בדירקטוריון של יאהו, ולהכפיף אותו לרצונה. אם באלמר יחליט שהוא הולך עד הסוף, יאהו תמצא את עצמה במצב של קניבליזם עסקי, שבו היא הקורבן ולא הטורף.

בינתיים, כל מי שמחדש את רשיון השימוש שלו במערכת Office או רוכש מערכת משחק של Xbox, למעשה תורם לחיסול הממוקד של יאהו ע"י מיקרוסופט. גם אם יאהו תדחה את הצעת מיקרוסופט, גוגל רק תרוויח מן הבלגן. רק חבל שגוגל עשתה מהלך מיקרוסופטי משלה, כאשר הציעה ליאהו הסכם שיתוף פעולה שהיה הורג את מעט התחרות שנותרה בתחום.


תגובה 1:

Eliko אמר/ה...

כדאי שתקרא את הכתבה הזו של טק-קאנץ'.
http://www.techcrunch.com/2008/02/02/microsoft-yahoo-what-will-stay-and-what-will-go/

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012