17.1.2008

יאהו לא תעזור לוואלה במלחמה נגד גוגל

ההודעות לעיתונות השבוע נראו דרמטיות מתמיד: "וואלה הודיעה היום (ב') כי חתמה עם יאהו על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי בתחום החיפוש באינטרנט, במטרה להוות תחרות לדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש בישראל, ולספק אלטרנטיבה עבור המפרסמים הנעזרים בענף הפרסום ממוקד החיפוש".

גלובס הכריז כי "שוק החיפוש הישראלי מגלה סימנים של התעוררות", והעריך כי "גם יאהו רוצה ליהנות מהחגיגה".


קצת פרספקטיבה, חברים: באוקטובר 2007 פרסמה וואלה כתבה תחת הכותרת "יאהו רוצה לנצח את גוגל". מנוע החיפוש המשודרג של יאהו לא עזר לה להשיג שום יתרון תחרותי מול הענק של מאונטיין ויו. ההיפך הוא הנכון: בסוף השנה הגיעה גוגל לנתח שוק של 57% בעוד יאהו ירדה ל-17.9%. מיקרוסופט, עם נתח של 12%, כבר מזמן התייאשה, כך זה נראה.


יאהו רוצה לנצח את גוגל? אז רוצה. גם וואלה רוצה. אז מה?


גל מור ב-ynet כותב בצדק שמנוע החיפוש החדש של וואלה אפילו לא ידגדג את גוגל. קשה להאמין שמר אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, באמת משוכנע ש""אנחנו נהיה שחקן משמעותי בישראל וניקח עשרות אחוזים מהשוק הזה". כאשר נתח שוק החיפוש של וואלה לא מתרומם מעבר ל-15%, מחירי הקליקים שלו אינם מסוגלים לייצר הכנסות מספקות.



לא צריך להיות פרופסור יאיר טאומן, מומחה לתורת המשחקים ולתיאוריות של מכרזים, כדי להבין שמחיר קליק במנוע חיפוש נקבע, בסופו של דבר, על פי כמות המתחרים על מילת חיפוש מסוימת. אם נתח השוק שלך גדול, וכמות המתחרים גדולה, מחירי הקליקים מזנקים לשחקים. מוכר הקליקים (גוגל) גורף רווחים עצומים, צובר כוח פיננסי, מחזק את התשתיות שלו, גונב כוח אדם איכותי, משחד את כלי התקשורת וחוגג בבורסה עד הסוף. כל השאר אוכלים את השאריות שהוא מותיר על הצלחת.



כאשר וואלה נאלצת להסתפק במעט פירורי הגולשים שגוגל משאיר לה, תורת המשחקים קובעת שמחירי הקליקים שלה לא ימריאו גבוה מספיק. במצב כזה, מכפלת התנועה הדלה במחירי הקליקים הנמוכים משאירה את הפורטל התל-אביבי החביב במצב של נחיתות ממארת מול חברת האינטרנט החזקה ביותר בהיסטוריה.



קואליציית וואלה-יאהו היא שידוך בין אנדרדוגים. המנייה של יאהו עלתה רק כאשר רצו שמועות שמיקרוסופט תשתלט עליה. מרכז הפיתוח שיוקם (אם יוקם) ע"י יאהו בחיפה אינו רלוונטי למצבה התחרותי בישראל ובעולם. כל עוד הדומיין yahoo.co.il מוביל לעמוד שגיאה, גם וואלה לא תשפר את מצב המנייה שלה בעזרת הכרזות ריקות מתוכן.



דווקא שתי חברות האינטרנט שהכניסו סימן קריאה גדול בלוגו שלהן (יאהו!)(וואלה!), נמצאות כרגע במצב של סימן שאלה פיננסי ענק. יאהו בישראל? עוד רחוק היום. מה שבטוח - יש לפחות שתי חברות שכבר נהנות מן השם שלה:




תקלות חמורות במערכת וואלה אדוונטג'

צחוק בצד: הסיבה האמיתית שבגללה וואלה לא תצליח לנצח את גוגל, או אפילו להתקרב למעמד של יאהו בארה"ב (נתח של 17.9%), היא הרבה יותר פשוטה: מערכת הפרסום שלה פשוט לא מתפקדת כמו שצריך. בחודש האחרון (ינואר 2008) נרשמו הרבה בעיות ברלוונטיות ובהזרמת התנועה במסגרת וואלה אדוונטג' (הקישורים הממומנים של וואלה! חיפוש).

כדי להמחיש את גודל המשבר במערכת וואלה אדוונטג', שימו לב לקישורים הממומנים שמציגה המערכת של וואלה עבור החיפוש על אחת המילים הכי חשובות והכי פופולריות בישראל: "כדורגל".

חיפוש על כדורגל בוואלה - מודעות בלתי רלוונטיות במערכת וואלה אדוונטג'

תמונה אחת שווה אלף מילות חיפוש, ובמקרה הזה היא מחדדת את התובנה הברורה-מאליה: זה לא שיווק או פרסום באינטרנט, זה זיהום דיגיטלי.

כאשר הגולש מחפש "כדורגל", הוא אינו מצפה לקבל מודעות לויאגרה, אורתופד, לחץ דם, שואב אבק ידני, דיאטה, יעוץ עסקי, משלוח קורות חיים, חלקי חילוף לרכב או עבודה מהבית.

אם אכן וואלה אדוונטג' המשיכה להתדרדר בראשית ינואר, והספאמרים השתלטו על מילות חיפוש פופולריות בעזרת הצפה של המערכת בזבל פרסומי נטול-הקשר, אז וואלה צריכה להודיע לבורסה שמשהו השתבש אצלה. חברה ציבורית כמו וואלה צריכה לדווח על כל תקלה טכנית חמורה שמשפיעה לרעה על שירותיה כמפרסמת.

כותב בלוג זה, בהיותו מפרסם וותיק של וואלה אדוונטג', תמיד נדהם כל פעם מחדש מן היכולת של וואלה לסבול חוסר רלוונטיות מחפיר שכזה במערכת הקישורים הממומנים שלה. מה שקרה בחודש האחרון, כאשר קמפיינים רבים איבדו תנועה רלוונטית בגלל מערכת בקרת איכות שיצאה מכלל שליטה, הוא בגדר דגל לבן של אנשי וואלה מול גוגל.


אם וואלה אדוונטג' אינה מסוגלת לפסול מודעות בלתי רלוונטיות ולהזרים מודעות טקסט שקשורות בצורה כלשהי למילות החיפוש שמקליד הגולש הישראלי הממוצע, אז לא יאהו ולא אף חברה אחרת יעזרו לה להשתקם. המאבק מול גוגל הסתיים עוד לפני שהחל.


תגובה 1:

נבו אמר/ה...

אורי, דווקא אתה בתור גולש וכאחד שמשתמש בשירותים של גוגל, צריך לעודד תחרות ולהוריד את האוויר מגוגל.

גוגל כיום עושים כל מה שבא להם עם השירותים שלהם וחוגגים על הגולשים (בינינו גוגל ישראל זה לא כמו בחו"ל - כולל מנוע החיפוש העלוב).

אחרי כל זה, לא תרצה בפיתוח וואלה ויאהו בישראל? אני חושב שדווקא אנחנו הבלוגרים צריכים לעזור לוואלה להגיע גבוה.

אני אישית, הבטחתי לעזור לוואלה עד כמה שאפשר בפרסום מנוע החיפוש שלה באתרים שאני מתחזק.

אגב, אני רוצה לראות אותך במדינת ישראל שיש רק חברת טלפון אחת, ספקית אינטרנט אחת וחברה אחת שמספקת אוכל.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012