27.2.2007

השלמה אוטומטית - דפדפנים, מנועי חיפוש ופרסום

[פורסם במקור ב-27/2/07]


כמעט כל משתמש-מחשב מכיר את ה"אוטו-קומפליט" של 'חלונות' (AutoComplete). זוהי הפונקציה שמנסה לנחש מה אנחנו מנסים להקליד. כבר בהקלדת האות הראשונה קופץ לנו חלון מתחת לאיזור ההקלדה. אם הניחוש נכון - אנחנו בוחרים בו בעזרת העכבר או החיצים. כך אנחנו נותנים "אור ירוק" למחשב להשלים עבורנו את הביטוי, כתובת האינטרנט או הסיסמה.

ההשלמה האוטומטית עברה אבולוציה מעניינת מימי 'חלונות' הראשונים, דרך שירות ההשלמה החדשני גוגל סג'סט (Google Suggest) ועד לסטארט-אפ ישראלי חדש בשם פרדיקטד (Predictad), שלוקח את היישום קדימה אל שוק הפרסום לפי מילות מפתח.

הרעיון אמור להיות פשוט: אם התרגלנו להשלמה אוטומטית במעבדי תמלילים, דפדפנים ומנועי חיפוש, למה שלא נתרגל גם לפרסומות שמנסות לנחש מראש את כוונתנו, על פי מילה אחת או שתיים?

אתר פרדיקטד - פרסום קונטקסטואלי שעובד רגע לפני החיפוש עצמו
המודל: השלמה אוטומטית לפי מילות מפתח

ע"פ חברת סימפליג'ן, שפיתחה את פרדיקטד כמנגנון השלמה אוטומטית עבור מנועי חיפוש באתרים, ינוצל השירות בעתיד הקרוב על מנת ליצור הכנסה נוספת לאתרים המשתמשים בו ע"י שילוב מודעות טקסט מקושרות תוכן. הטכנולוגיה המאפשרת שילוב זה הינה פיתוח של חברת סימפליג'ן בע"מ ומוגנת בזכויות פטנט. המנגנון נמצא עדיין בשלב בטא.

על פי סימפליג'ן, היתרונות עבור המפרסמים הם רבים: ראשית, המפרסם תופס את הלקוח עוד לפני שהחיפוש החל להתבצע בפועל-- שבריר-שנייה לפני שהמחפש לוחץ על כפתור החיפוש עצמו. מלבד זאת, אין צורך בשום תיכנות; הפרסום לא בא על חשבון באנרים או מודעות אחרות; אפשר להתאים את מראה השירות לעיצוב האתר; ניתן להתאים את בסיס הנתונים ולשחק איתו לפי הצורך.

הפרסום יכול להופיע כשורת טקסט המהווה למעשה קישור לאתר המפרסם, או כלוגו, גרפיקה או כל אלמנט שאינו טקסטואלי, תוך התחשבות בעובדה שיש קשר הדוק בין המילה שהוקלדה ובין הפרסום.


הסתייגות וביקורת
הבעיות הפוטנציאליות של שירותי פרסום כמו פרדיקטד (Predictad):
  • מבחן התוצאה: שירות ההשלמה האוטומטית של גוגל (Suggest) לא תפס
  • ניבוי: למנועי חיפוש קשה באמת לנחש מראש מה הגולשים יקלידו
  • הפרעה: הגולשים לא אוהבים שמפריעים להם להקליד 2-3 מילות מפתח
  • תזמון: שירות החיפוש לא יכול לדעת מתי הרגע הנכון להתערב ולהקפיץ ניחוש (האם תוך 3 אותיות, שתי מילים או חמש מילים?), כי הוא לא יודע מתי ההקלדה מסתיימת
  • הרגלים: רוב המשתמשים לא רגילים להשלמה אוטומטית באתרים, כיוון שהרוב המוחלט של האתרים אינם משתמשים בפונקציה הזאת (להבדיל מדפדפנים)

גוגל סג'סט עלה לרשת רשמית בדצמבר 2004. הוא אפילו עובד בעברית. מאז עבר כבר דור-אינטרנט שלם, אבל הפיתוח הנחמד הזה לא צבר תאוצה. הוא לא יצא משלב ה"גוגל לבס" (מעבדות גוגל) עד שנים מאוחר יותר, ומעטים הם האנשים שהפכו אותו לעמוד הבית שלהם. ככל הנראה, השירות לא מועיל לרוב המשתמשים. יותר מכך: ייתכן שהשירות הזה אינו מסוגל לנבא מראש מה יקליד כל משתמש, ומספיקות שגיאות ספורות כדי שהמשתמש יתאכזב ממנו, יתעלם מההצעות שלו ואף ינסה להסיר אותו מן המחשב בכל דרך.

אסור לשכוח שההשלמה האוטומטית של 'חלונות' (Auto-Complete) כבר עושה את העבודה החשובה לפני גוגל ודומיו: היא שולפת מן הזיכרון של המחשב חיפושים קודמים לזירוז התהליך. לכן כל שירות מקוון של השלמה אוטומטית עלול להתנגש חזיתית עם הדפדפן עצמו, שמבצע השלמה אוטומטית מתוך מערכת ההפעלה של מיקרוסופט.

הלקח הוא, ששירותי השלמה אוטומטית הם נחוצים רק כאשר המשתמש מעוניין בקיצור-דרך עבור ביטויים מסובכים שכבר הוקלדו בעבר. אך כל יישום השלמה אוטומטית שמתיימר לחזות-מראש מה יקליד המשתמש נתקל בבעיות טכניות, חוסר-אמון ואף רתיעה. ואם מוסיפים למצב הזה את פוטנציאל ההתנגשות עם המנגנון הדיפולטי של "חלונות", מקבלים עתיד לא-ברור למוצרי פרסום כמו זה של סימפליג'ן הישראלית.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012