17.8.2010

עוקץ יום הולדת לגוגל - לא זכית ולא נעליים

ספאמרים בינלאומיים החלו להשתמש ב"גוגל טרנסלייט" כדי לתרגם הודעות "עוקץ" (בשם גוגל) מאנגלית לעברית, וכך לפתות ישראלים ליפול בפח; כך תזהו כל תרמית

"אתה המנצח של גוגל 2010 יום השנה", מתבשר ישראלי תמים באמצעות הדוא"ל. אני? מנצח?
"זכית סכום של 460,000 £ (460,000 £) מ-Google". האמנם? גוגל מחלק 460 אלף לירות שטרלינג לכל דיכפין, ועוד בעברית? 
"צור קשר עם הסוכן שלך לקבלת הפרס שלך." בסדר גמור, איך יוצרים קשר?

"נד פוטר, טל: + 447024069397"
"REF NO: GAW/N454/009"
"מזל טוב"

לפני שתתקשרו למר נד פוטר כדי לקבל את הכסף, חשוב להבהיר: זוהי תרמית. ספאמרים מודרניים כבר הבינו שצריך לפנות אל הקורבן בשפת אימו. לכן הם נעזרים בשירותי תרגום אוטומטיים כמו "גוגל טרנסלייט" כדי להתאים את נסיונות העוקץ שלהם לאנשים הנכונים.

החשד עולה כבר בהתחלה, בצירוף המילים "זכית סכום". ישראלי דובר עברית לא היה כותב "זכית סכום" אלא "זכית בסכום". כאן התרגום האוטומטי נכשל, וטוב שכך.

עוקץ "יום הולדת לגוגל" רץ כבר כמה שנים. מדובר בוריצאיה פשוטה-יחסית על העוקץ הניגרי - תרגיל שבו אדם מתפתה לשלם סכום קטן, מעין "מקדמת הפעלה", כדי לממש סכום גדול יותר - בדרך כלל חשבון בנק נסתר, ירושה, אוצר, זכייה בהגרלת לוטו וכדומה. לאחר שהסכום הקטן משולם, יוזם העוקץ "נעלם".

אנשים רבים מתפתים לשלם 200 ליש"ט, או סכום דומה, כדי "לשחרר" סכום גדול, שלכאורה "זכו" בו. מנהל העוקץ מבקש ממכם להעביר לו את ה"מקדמה" לחשבון הבנק שלו, והשאר היסטוריה (זאת אומרת - הכסף שלכם הוא היסטוריה).

ברשת מסתובבות שאלות של גולשים בפורומים לגבי פרסי יום הולדת 10, 11 ו-12 לגוגל. לחלק מן הספאמרים, שאולי עדיף לכנותם "סקאמרים" (מלשון Scam, דהיינו תרמית, או תרגיל עוקץ, באנגלית), אין בעיה להשתמש בכתובת האמיתית של משרדי גוגל לונדון, השוכנים ברחוב בקינגהאם פאלאס רואד מס' 76, במסגרת גוף המכתב הרשמי-לכאורה שלהם.

אבל כמו כל ספאמר, כתובת הדוא"ל של השולח היא תמיד עקב אכילס.
כתובת אחת לדוגמה היא Google11th@domainserverworld.com.
ברור שהסיומת (מה שבא אחרי השטרודל) צריכה להיות google.com ולא משנה שם החשבון עצמו, כי כל אחד יכול לפתוח תיבת דוא"ל תחת שם משתמש כמו google11 או google-awards.

כתובת שולח אחרת היא alert@google.com שנראית רשמית לחלוטין, אבל כאשר שולחים תשובה (reply) למייל הזה, מקבלים הודעת שגיאה ("הכתובת לא קיימת" שלמעשה מבטיחה את היות ההודעה - ספאם טהור. לעתים יכולה להגיע תשובה רשמית מ"גוגל" בתגובה, אך לא מהאדם ששלח את הספאם.

כתובת נוספת, של ספאמר המתחזה למר "אליוט דיוויס" (googleawardcorp@hosanna.net) היא קלה לזיהוי, לפי אותו עיקרון: שם החשבון לא חשוב, אבל מה שמופיע אחרי השטרודל, דהיינו הדומיין המשוייך לכתובת (hosanna.net) לא שייך לגוגל בשום צורה שהיא. חבל שגולשים רבים אינם מסוגלים להבין את ההבדל ואת ההיררכיה. כל הנ"ל נכון גם לכתובת מפורסמת אחרת, של ספאמר המתיימר להיות יווני: prooflottery@latinmail.com.

השימוש של ספאמרים בשפה העברית הוא ללא ספק עליית מדרגה, ושיפור רציני ברמת המקצועיות שלהם. ספאם בעברית אפקטיבי הרבה יותר מספאם באנגלית כאשר מדובר בהולכת שולל של ישראלים. כאשר ספאמר מתחזה לנציג "גוגל לונדון" ומבטיח פרס כספי מכובד באמצעות סוכן - כל זאת בשפה העברית - אפשר להבין למה ישראלים מתחילים להפעיל את הדמיון ולחשוב על הכסף שייפול בחלקם.

סוף העוקץ ברור: הישראלי מתקשר אל יוזם הספאם, ומקבל ממנו הוראות כיצד לקבל את הכסף. ראשית יש להפקיד סכום "ראשוני" בחשבון בנק מסוים, ואז "הכסף יגיע אלייך". כמובן שלאחר ההפקדה הבנקאית אין עם מי לדבר, והפרס לא יגיע לעולם. תשלום "ראשוני" תמורת מימוש זכייה פיקטיבית - זה העוקץ.



עשרת הדיברות להתמודדות עם ספאם / עוקץ / התחזות בשם גוגל:
1) אם אומרים לך "זכית", רוב הזיכויים שלא זכית בכלום
2)  גוגל לא מחלקת פרסים לאף אחד, בוודאי לא לרגל יום הולדתה ה-10, ה-11 או ה-12
3) רק כתובת מייל תקינה עם סיומת google.com שמגיבה להודעות יכולה להיחשב רשמית
4) אם ההודעה כתובה בעברית, זה לא אומר שהשולח יודע עברית בהכרח (תרגום אוטומטי)
5) הסכום 460,000 פאונד (שטרלינג) הוא חשוד במיוחד
6) לעולם לא להתקשר למספר הטלפון המופיע בהודעה 
7) לפני שמתפתים, כדאי לעשות חיפוש בגוגל על תוכן ההודעה
8) לבדוק בפורומים של גוגל אם יש הודעות דומות (ואכן יש)
9) לבדוק באתרי הואקסים (Hoaxes) אם יש מדור מיוחד לגוגל (בהחלט יש
10) לעולם לא למסור פרטים אישיים לאף אחד שאתם לא סומכים עליו ב-100%, כולל גוגל

זה נוסח ה"עוקץ יום הולדת לגוגל" בשפת המקור:

You are the winner of the Google 2010 Anniversary
You won the sum of £ 460,000 (£ 460,000) from Google.
Contact your agent for your prize.
 
Ned PotterTel: + 447 024 069 397
REF NO: GAW/N454/009
Congratulations




אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012