18.6.2011

חיפוש תמונות הפוך - עכשיו גם גוגל בתמונה

עד יוני 2011, אז הושק Search by Image של גוגל, פעל ברשת מנוע חיפוש ייחודי, שביצע חיפוש תמונות הפוך; מה זה אומר? שאם יש לכם תמונה ואתם רוצים לדעת עליה יותר, המנוע יוכל לאתר תמונות זהות ודומות ברחבי הרשת; אז בשביל מה זה טוב?
טינאיי (TinEye), שהיה עד לא מזמן מנוע ייחודי ללא מתחרים גדולים כמו גוגל, מאפשר לכל אחד לעשות מחקר על תמונה ברשת. אם הגיעה לידיכם תמונה שאינם יודעים מהי, או שבבעלותכם תמונה בעלת ערך עסקי או אישי, תוכלו להשתמש במנוע החיפוש כך שיוכל לאתר תמונות זהות ודומות לה.


חיפוש תמונות הפוך, שמשמעותו חיפוש תמונות זהות או דומות מאד לתמונה מסוימת, שימושי במיוחד לכל מי שרוצה להבין יותר את האובייקט שצילם. למשל: אתר תיירות מסוים, מוצר או בניין.


גוגל השיק את Search by Image באמצע יוני 2011. ניתן להעלות תמונה ולקבל תמונות דומות. במקרה של העתק מושלם, גוגל יציג את ההעתקים. ניתן גם להעלות כתובת-אינטרנט שבה מצויה התמונה הראשונית, כדי להשיג תמונות דומות.


החיסרון היחיד של העלאת תמונות מן המחשב הוא זמן ההעלאה הארוך, במקרה של תמונה גדולה ברזולוציה גבוהה. אם למשתמש אין סבלנות לחכות להעלאה ממושכת, הוא יכול ליצור גרסה מוקטנת ו'דחוסה' של התמונה המקורית - רק צריך לבצע re-size ואז compress או כפי שזה מכונה לעתים, 'שמירה לרשת' (save to web).


בהשוואה שנערכה בין שני השירותים (tineye נגד גוגל), ניצח ענק החיפוש בהפרש ניכר. זאת, תודות למאגר הרבה יותר גדול, שמאפשר לגוגל ללמוד תוך כדי תנועה. עכשיו נותר להמתין ולראות אם המתחרה הישיר, בינג של מיקרוסופט, יוכל להציע שירות דומה. 


שימושים אפשריים לחיפוש תמונות הפוך:
1) איתור מעתיקנים (יעיל במיוחד עבור צלמים מקצועיים, צלמי עיתונות, מו"לים ובעלי אתרים מסחריים)
2) זיהוי מקור תמונה, מידע נוסף אודותיה וכד' (העשרה, חינוך וכו')
3) מציאת דפים נוספים שבהם פורסמה תמונה מסוימת, בשינויים קלים
4) שידרוג רזולוציה של תמונה ע"י מציאת עותק משופר
5) זיהוי אנשים ע"י משטרה, סוכנויות ביון וריגול


דוגמאות מוחשיות:
1) קיבלתם תמונה מעניינת בדוא"ל - אתם רוצים היכן היא פורסמה באינטרנט
2) מישהו הראה לכם ציור או אובייקט בתמונה - אתם רוצים לחקור עליו לעומק
3) מצאתם תמונה מיוחדת ברשת - חשוב לכם למצוא אתרים שמציגים את אותה תמונה
4) יצרתם תמונה ופרסמתם ברשת - אם מישהו העתיק אותה, אתם רוצים למצוא אותו (או לפחות לדעת)

מנוע החיפוש נוצר על ידי חברת Idée המשרתת סוכנויות צילום, מדיה ועיתונות ברחבי העולם. לקוחות החברה מעוניינים למצוא העתקות כדי לתבוע את המפרים, ולמנוע העתקה של תמונות בעלות ערך מיוחד.


טינאיי (TinEye), כמו היישום החדש של גוגל (Search by Image) יודע לזהות תמונות שעברו שינויים גרפיים מגוונים, כגון "קרופ", הקטנה, הגדלה, שינוי צבעים, עריכה ושינוי זווית. טינאיי עובד עם שלושת הפורמטים הפופולריים: jpg, gif, png. כל קובץ שנסרק במנוע עובר ניתוח ואפיון, ובסוף מקבל "תעודת זהות" חד-חד-ערכית. זיהוי מדויק זה מאפשר למנוע לאנדקס אותו בצורה מדויקת, ואז לשלוף אותו ולהשוות אותו עם קבצים זהים או דומים מאוד.


כדי להשתמש במנוע, יש להעלות קובץ מן המחשב ולהמתין למנוע שימצא קבצים דומים ברחבי הרשת. התהליך לוקח כחצי דקה, לעתים יותר, אבל התוצאות בהחלט מצדיקות את ההמתנה. אפשר להוריד פלאג-אין של טינאיי, המאפשר לחפש כל תמונה ברשת, בעזרת הקלקה ימנית (right-click) קלה ומהירה מתוך הדפדפן.




עד שהושק Google Search by Image (חיפוש באמצעות תמונה של גוגל), ל"טינאיי" לא היו מתחרים. כעת התמונה השתנתה, ונפתח עידן חדש בחיפוש תמונות.


מאגר התמונות של טינאיי מכיל כ-1.2 מיליארד קבצים, נכון לסוף 2009. הוא אמנם אינו מתקרב לזה של גוגל או יאהו, אבל הוא מספיק גדול בשביל להיות שימושי, ומביא תוצאות טובות עבור קבצים רבים.



איום תחרותי על גוגל?

כאשר נכתב פוסט זה לראשונה (10 דצמבר 2009), טינאיי היה אחד מאותם מנועי חיפוש ש"גוגל" צריך להתייחס אליו ברצינות. מנהלי גוגל יכלו לרכוש את החברה, ולהטמיע אותה במסגרת גוגל, או להבין את הרעיון ולפתח מנוע דומה בעצמם. באותה תקופה, הקשר היחיד של טינאיי עם גוגל הוא פרסומת הטקסט של גוגל אדסנס, אותן הוא מציג ברחבי האתר.


עכשיו, כאשר גוגל השיק את Search by Image, מנועי חיפוש קטנים ועצמאיים כמו TinEye צפויים להיפגע. אין טעם להשתמש באתרים חלופיים כאשר גוגל השתלט על התחום בעוצמה.


חיפוש תמונות הפוך הוא למעשה המקבילה החזותית לגוגל בתחילת דרכו - שהיה למעשה חיפוש קישורים הפוך. גוגל, ביסודו, סרק את הרשת כדי להבין מי מקשר למי. מנועי חיפוש כמו טינאיי (TinEye) מנתחים את הרשת החזותית כדי לזהות מי מעתיק תמונה של מי, ואילו שינויים נעשים בכל תמונה.


בעתיד, מנועי חיפוש תמונות הפוכים יוכלו להציע שירות אוטומטי בתשלום נמוך: בעל אתר מכניס כרטיס אשראי, מזין את כתובת האתר שלו, מנוע החיפוש סורק את כל התמונות באתר ושולח דו"ח המפרט היכן נמצאים העתקים של כל תמונה, כולל קישור ומידע על בעלי האתר המעתיק. התוצאה הסופית: המעתיקנים מפסידים, היוצרים מרוויחים.


תרחיש נוסף לעתיד שלנו: תייר חזר מחופשה בחו"ל עם אוסף תמונות שצילם. הוא שולף אותן מן המצלמה, ומנוע חיפוש תמונות מוסיף מידע עשיר על כל תמונה, בעזרת השוואה לתמונות אחרות שהתפרסמו ברשת. כל אדם יוכל לדעת הכל על מה שצילם, בלי שיצטרך לעשות מחקר מיותר בעת הצילום. מנועי החיפוש יהפכו את הרשת ל"צלם-על", שמלמד את ההמונים תוך התבססות על עבודתם של יחידים.

תגובה 1:

Gold Meir אמר/ה...

גם גוגל נמצאים שם:
המשקפיים החדשים של גוגל
http://www.cwm.co.il/posts/1307

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012