21.4.2021

דו"ח מדדי חוויית המשתמש הבסיסיים: LCP, FID ו-CLS

קונסולת החיפוש של גוגל הוסיפה לנו דף של "איכות פעילות הדפים" מתחת ל"חווית משתמש", תוך התבססות על מדדי חוויית המשתמש הבסיסיים (Core Web Vitals). אז פעם אחת ולתמיד: מה זה סי-אל-אס, מה זה אל-סי-פי ומה זה אף-איי-די?

גוגל מבטיחה: החל מאמצע חודש יוני ועד סוף אוגוסט 2021 נתחיל לשלב מרכיבים של 'איכות פעילות דפים' בנוסחאות הדירוג של מנוע החיפוש שלנו. מטרת העדכון החדש: להעלות את המיקום של דפים מהירים ויעילים במיוחד, כאלו המעניקים חוויית משתמש מעולה. 

אז גוגל אוהבת אתרים מהירים מאוד. את זה כבר הבין כל מי שמריץ אתר בשנים האחרונות, במיוחד בתקופה האחרונה שבה גוגל מותח "ביקורת" די קשה על אתרים שאינם נטענים או מגיבים מספיק מהר במובייל - כל המכשירים הניידים.

מבחינת גוגל, יותר מדי דפים ברשת נחשבים כיום "איטיים" (באדום). בנוסף, אתרים רבים מדי מכילים דפים שהם "טעוני שיפור" או "דורשים שיפור" (בכתום). רק אתרים מהירים מאוד, כאלו שעברו אופטימיזציה על ידי מפתחים מיומנים, זוכים לציון "מהירים" (בירוק). זה הכל חלק מ"איכות פעילות הדפים".

קונסולת החיפוש של גוגל, המיועדת לבעלי אתרים מאומתים, משתמשת ב-3 מדדי סטטוס:

  1. אל-סי-פי (LCP) - "משך הזמן שנדרש להצגת רכיב התוכן הגדול ביותר הנראה באזור התצוגה". מיד נסביר מה זה באמת אומר.
  2. אף-איי-די (FID) - "הזמן שעובר מרגע האינטראקציה הראשונית של משתמש עם הדף שלכם (לחיצה על קישור, הקשה על לחצן ועוד) עד לרגע שבו הדפדפן מגיב לאינטראקציה". תיכף נתמקד בזה.
  3. סי-אל-אס (CLS) - "סך כל התוצאות הנפרדות של מידת התזוזות בפריסת הדף עבור כל תזוזה בפריסת הדף שמתרחשת במהלך משך החיים של הדף". מה זה אומר, בעצם?

הגיע הזמן להסביר במילים של בני אדם. 

המדד הראשון (אל-סי-פי) אומר למעשה - מתי כבר רואים משהו בדף המעצבן שלכם. במילים יותר פשוטות - כמה זמן לוקח עד שהמבקר מתחיל לראות משהו בעיניים. קיצור של "לארג'סט קונטנפול פיינט" - מינוח די גרוע, למען האמת - השימוש במילה "פיינט" נוגע לצביעה או ציור, ולא לפריסה או תצוגה.

המדד השני (אף-איי-די) מתייחס לפעולה הראשונה שהמשתמש עושה, והאם היא באמת מתקבלת בברכה. זה קיצור של "פירסט אינפוט דיליי". הדגש כאן הוא על "אינפוט" - פעולה מצידו של המשתמש.

המדד השלישי (סי-אל-אס) מודד תזוזות בדף, אבל מהסוג הרע. אם האתר שלכם מתנועע, בעיקר בציר האנכי, למעלה ולמטה, זה מחרפן את המשתמש ומוביל לחוויה מתסכלת. תזוזות בלתי צפויות עלולות לגרום להקלקות שגויות, ומכאן לנטישה מהירה. באנגלית: "קיומולטיב לייאאוט שיפט", עם דגש על ה"שיפט" (תזוזה).


אתר גרוע, לפי גוגל

1) לוקח זמן עד שהוא טוען את גוש הטקסט העליון - "אני לא רואה כלום"

2) לוקח זמן עד שאפשר להקליק עליו או להשתמש בו - "אוף, זה תקוע"

3) מתנועע בגלל טעינה של עיצובים, טבלאות, תמונות או מרכיבים בלתי צפויים - "תירגע כבר"


אתר טוב, לפי גוגל

1) מציג במהירות אדירה את החלק העליון, כדי שתוכלו להתחיל לקרוא ולהבין

2) מאפשר לכם להתחיל לעבוד תוך זמן קצר מאוד

3) נשאר קבוע ויציב גם כשהוא טוען רכיבים נוספים לכל אורכו


כך זה נראה ב"אותות של חוויית משתמש בדף":

וזה פירוט הבעיות, כפי שחלקנו כבר מכירים מהדו"ח הידוע "קור ווב וייטלס"

אנחנו חיים בעולם חדש של UX קיצוני ומאתגר, שבו המתנה של 0.1 שניות לרגע שבו הדף יפסיק לזוז נחשבת "דורשת שיפור". אלו סטנדרטים גבוהים ביותר, שבעלי אתרים רבים מדי יתקשו להתמודד איתה בלי לשלם אלפי שקלים לאנשי פיתוח. כי מבחינת גוגל, לחכות 2.5 שניות בטלפון נייד עד שרואים התחלה של דף אינטרנט - גם זה לא מספיק טוב. זה אומר שנצטרך לוותר על שרתים מיושנים, מערכות הפעלה מסורבלות, רכיבים כבדים וכל מיני סקריפטים שיכולים לחכות קצת או להיטען מאוחר יותר (או בכלל לא). 

אבל מה זה אומר בפועל, ברמה המעשית? ראישת, המון מפתחי וורדפרס ובכלל מפתחי ווב הולכים לעבוד קשה כדי לבצע פעולות מיטוב קוד, למען "אלוהי המהירות" של גוגל. בכל העולם, מנהלי אתרים ואפליקציות יקדישו זמן רב באלמנטים של טעינת החלק העליון, הפעלת רכיבים אינטראקטיביים והורדה לאפס של מספר התזוזות והתנועות הפנימיות בדפים. 

אה, וכמובן - האצת הדפים בעזרת AMP וכו'. זאת, למרות שגוגל הודיעה עכשיו שהיא מפסיקה לתת עדיפות ל-AMP בתוצאות, או לסמן תוצאות של AMP. רק רגע, אתם לא יודעים מה זה איי-אם-פי? זהו קיצור של "דפי מובייל מואצים". ומה זה אומר? "ספרייה מבוססת קוד פתוח שמטרתה להאיץ טעינה של דפי אינטרנט לדפדפן. הספרייה מאפשרת ליצור דפים עשירים בתוכן שנטענים מהר במנועי החיפוש של גוגל".

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012