7.3.2021

רובוט חשוד בשם בוטטראפיק.לייב - כניסות פיקטיביות בגוגל אנליטיקס

אתם מנתחים את התנועה שלכם לאתר דרך גוגל אנליטיקס, ולפתע מגלים משהו מוזר: עלייה חשודה בכניסות, ב-31 בינואר 2021 עד ה-1 בפברואר. מה קרה שם בדיוק? ומהו הדף החשוד Bottraffic.live שאין לנו אותו באתר? כל התשובות כאן.

רובוטים מסוגלים להתקיף כמעט כל אתר, ואף לייצר תנועה פיקטיבית שתתגלה מאוחר מדי. כמות אדירה של בעלי אתרים חוו מתקפה קצרה כזאת ממש לאחרונה, שהשפיעה על דו"חות התנועה שלהם במהלך ינואר-פברואר 2021. עבור לא מעט מהם, מדובר ב"מכה קלה בכנף" - אך היא מספיק משמעותית בשביל לעוות נתונים וליצור בלבול במערכת, בעיקר עבור אנליסטים ומקדמי אתרים.

אם מבודדים את התנועה של הרובוט הזה, רואים בגוגל אנליטיקס את הקפיצה הבאה:

Bottraffic.live
תנועת "בוטטראפיק.לייב"

 

מנהלי המוצר של גוגל אנליטיקס בוודאי הבחינו בתופעה, כי היא נעלמה ולא חזרה מאז. ייתכן שגוגל אנליטיקס כבר חסמה את הרובוט הספציפי הזה, והוא לא ישוב יותר לעולם. לצערנו, הנתונים עצמם לא יימחקו מן החשבון הפרטי שלנו. ועדיין, רק לשם הזהירות, הדבר הראשון שתרצו לעשות הוא למנוע מן הרובוט הזה לתקוף שוב, באמצעות הוספת מסנן:

1) היכנסו ל"מנהל מערכת" (אייקון של גלגל שיניים)

2) תצוגה מפורטת (עמודה שמאלית) - בחרו "מסננים"

3) כפתור אדום - "+הוסף מסנן"

4) תנו שם למסנן שלכם (למשל, "סינון בוטטראפיק לייב")

5) סוג מסנן - בחרו "מותאם אישית"

6) בחרו "אל תכלול" (זה סוג המסנן. באנגלית: אקסלוד - Exclude)

7) בשדה המסנן, בחרו "כתובת אתר מבוקשת" (Request URI)

8) בתיבת "דפוס סינון", הקלידו את הפרמטר הבא: bottraffic\.live

9) סיימנו, אז אפשר ללחוץ על הכפתור הכחול - "שמור"

הערה: אין טעם לנסות "אימות מסנן", כי הוא בודק רק את 7 הימים האחרונים. אימות המסנן לא יעזור, והתוצאה רק תבלבל אתכם ותגרום לכם לחשוב שהמסנן שלכם לא תקין. חבל על הזמן.

זהו, אתם מסודרים. רק רגע, למה ה-Bottraffic הזה ממשיך להופיע בדו"חות? זה בגלל שסינון בדיעבד לא יכול "לנקות" את הנתונים. בשביל זה אתם צריכים ליצור לעצמכם פלח חדש, או לעדכן את הפלח הקיים בו אתם משתמשים ברמה השוטפת.

בפלח הזה אתם מסננים החוצה (דרך "תנאים") את ה-"דף" הוירטואלי (מזויף, למעשה) שמכיל את הביטוי bottraffic.live או כל רובוט אחר שמציק לכם לאחרונה. תיאלצו להשתמש בפלח הזה כדי לקבל נתונים מדויקים על הביצועים שלכם לחודשים ינואר-פברואר 2021.

האם התנועה המזויפת של בוטטראפיק משפיעה רק על התנועה האורגנית שלכם, על כל התנועה (תנועה כללית) או על תנועת ההפניות? ובכן, כל התשובות נכונות:

מצילום המסך שלעיל אתם רואים שהמקור bottraffic.live מוגדר בתור מקור של "רפרל" (referral) וגם בתור מקור של גוגל אורגני (google / organic). מה זה אומר? שהוא "זיהם" לכם את הנתונים של התנועה האורגנית ממנוע החיפוש הכי חשוב שיש, ובמקביל גם ליכלך את תנועת ההפניות מאתרים אחרים.

לכן, אם רוצים להבין את התנועה הרובוטית הזאת, צריך להבין שמדובר במקור מתוחכם - הוא לא רק מזהה את עצמו כאתר מפנה אלא גם כחלק מן התנועה הטבעית שלכם מגוגל. וזה כבר ממש זדוני. לא סתם קוראים לתופעה הזאת "גוסט ספאם" (Ghost Spam) או סוג של "רפרל ספאם" למתקדמים.

ושאלת השאלות: למה הרובוטים עושים את זה? מדובר בסוג של "פרסומת" שעושות חברות נכלוליות לזיוף תנועה. יזמים ורמאים שונים מעוניינים להציג מצגי-שווא של אתרים ואפליקציות פופולריות מאוד. חברות כאלו מסוגלות להזרים תנועה מזויפת כדי לנפח את הנתונים עבור היזם. לצערנו הרב, החברות האלו מתפרנסות יפה מאוד, למרות שמדובר במפגן של נוכלות טהורה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012