31.12.2017

זו לא אנה סמשנובה, זו מריה שראפובה

גוגל מתגאה במערכת בינה מלאכותית מתקדמת, אלגוריתמים משוכללים לזיהוי פנים, טכנולוגיות פורצות-דרך בתחום למידת מכונה - אך אינה מסוגלת להבדיל בין הטניסאית הישראלית אנה סמשנובה לטניסאית הרוסיה מריה שראפובה. שיעור בצניעות לסיום 2017



אחרי כל המחמאות שגוגל העניקה לעצמה במהלך השנה האחרונה, והמאמצים האדירים שהיא משקיעה בתחום הבינה המלאכותית (AI) ולמידת המכונה (Machine Learning), לפעמים נתקלים ב"הרגע הזה" שבו מבינים עד כמה המחשבים רחוקים מתבונה של ילד בן 4.

חיפשתם "אנה סמשנובה" בגוגל לאחרונה? תוצאות החיפוש כמובן מדויקות, אבל בצידן מופיע "גרף הידע" (באנגלית: Knowledge Bar) שהוא למעשה סרגל צדדי המוסיף מידע משלים. ובכן, גרף הידע מציג תמונה שגויה לחלוטין לצד שמה של הטניסאית הישראלית.

ובפשטות - זו לא אנה סמשנובה, זו מריה שראפובה.


השגיאה לא מוגבלת לחיפוש בעברית - היא מופיעה גם באנגלית:



ואיך נראית אנה סמשנובה, אתם שואלים? הנה:


אז איך גוגל יכול לטעות כך? התשובה לא פשוטה. ראשית, יש דמיון מסוים בין טניסאיות. אמנם סמשנובה ושראפובה שונות מבחינה גופנית, אך שתיהן נולדו בברה"מ (רוסיה ובלארוס), שתיהן הגיעו גבוה לדירוג העולמי (סמשנובה הגיע למקום 15, שראפובה הגיע למקום ה-1), שתיהן מצליחות בתחומן ושתיהן שיחקו בתחרויות דומות. ועדיין - מדובר בשגיאה מובהקת.

גוגל מספק את התמונה תוך שהוא למעשה נשען על מאגר חיצוני, שגם הוא עשוי להעניק תגיות שגויות לחלק מן התמונות שלו. בהיעדר הצלבה, גוגל נאלץ לספק את התמונה "הסבירה" ביותר, מבחינה סטטיסטית. זו יכולה להיות שגיאה נדירה, אך ברגע שהיא צצה - המשתמש יטיל ספק בכל עמוד התוצאות.

הסבר אפשרי לשגיאה הוא "ההשתלטות" של שראפובה הסופר-פופולרית על שם "חלש" יותר, שבמקרה הזה הוא ספורטאית ישראלית שזכתה לפרסום מצומצם. מכיוון שהרשת מוצפת בתמונות של שראפובה, רק טבעי הוא מצב שבו תמונה של שראפובה תזכה לתיוג שגוי.

גוגל מפעיל מנגנון משוב המזמין את המשתמשים להציע תיקונים לכל מרכיבי גרף הידע - כותרות, תמונות ותיאורים. כל רכיב ניתן לעריכה ותגובה. אז אנחנו בני האנוש מתנדבים לסייע לרובוטים:


אז אחרי ששלחנו משוב לגוגל, ומילאנו את חובתנו האזרחית, הגיע הזמן לחשבון נפש קטן. כמובן שגוגל מספק תוצאות מדויקות 99% מהזמן, וכולנו מתבססים עליו בשביל מידע 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. ועדיין, יש מקום לקצת צניעות: טכנולוגיות הבינה המלאכותית בהן משתמש גוגל עדיין מבצעות טעויות בסיסיות למדי, וארוכה הדרך עד שנוכל להסתמך על מנוע החיפוש הפופולרי בעולם בעיניים עצומות.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012