21.6.2016

חיל האוויר במפגן ראווה לבכירי גוגל בבסיס חצרים

סקנדל צבאי מפתיע מבית היוצר של בסיס חיל האוויר בחצרים: הצבא טירטר חיילים כדי לצלם תמונה אווירית של סמל גוגל, עם שני מטוסים כחולים משני הצדדים. הסיפור נחשף על ידי כרמלה מנשה ברשת ב'. תגובת הצבא: "הנושא ייבדק ויופקו לקחים". ח"כ ציפי לבני: "לא צריך מנוע חיפוש בשביל להבין שצריך להפסיק עם המחוות האלה"

מה חשבו לעצמם אנשי בסיס חיל האוויר בחצרים, כאשר לקחו 100 חיילים ודרשו מהם להסתדר בצורות של אותיות השם Google? בכירי גוגל באו לבקר בבסיס (ביניהם יו"ר גוגל, אריק שמידט), וכמה קצינים כנראה חשבו שזה ראוי להכין כיתוב אנושי מיוחד. כך תועד הלוגו של גוגל, אולי לראשונה בתולדות צה"ל, בעזרת רחפן צילום. משני צידי הלוגו צולמו שני מטוסי אימונים מסוג 'לביא'.

החיילים צוטטו כאומרים ש"לא התגייסו לצה"ל כדי להציג סמלים מסחריים וכי לא היו צריכים לכפות עליהם להשתתף בצילומים האלה". דובר צה"ל הגיב: "מדובר ביוזמה בבסיס חיל האוויר במסגרת ביקור שנערך בו. הנושא ייבדק ויופקו הלקחים".

בתחקיר האירוע הרשמי של חיל האוויר נכתב: "ביצוע המיצג והפעלת חיילי הבסיס שלא לצורך ביצוע תפקידם המוגדר היה שגוי...על אף שהאירוע לא נועד להפקת רווח כלכלי או מסחרי...החיילים יופעלו אך ורק לצורך תפקידם ותורנויות מוגדרות בלבד...יש לרענן את תהליכי הבקרה במטה ובבסיסי חיל האוויר על פעילויות החורגות מהשגרה...כלל הלקחים יוטמעו בחיל האוויר ובצה"ל על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

מתוך הסרטון שצולם בחצרים בעזרת רחפן

בעקבות הפרסום ברשת ב' של קול ישראל, הגיבה חברת הכנסת ציפי לבני מיד בטוויטר: "צבא העם לא צבא בע״מ! לא צריך מנוע חיפוש בשביל להבין שצריך להפסיק עם המחוות האלה. לא זה ולא אירועים לעשירים בבסיסים". גם ח"כ אילן גילאון דרש לקיים דיון דחוף בנושא שימוש בלתי-ענייני בכוח האדם בצה"ל.

גם ח"כ שלי יחימוביץ' זעמה על המפגן: "צה"ל הוא צבא העם. נקודה. לא הצבא של אריק שמידט מנכ"ל גוגל ולא של בעלי המניות שלה, עם כל הכבוד (ויש) לביצועים של גוגל ולהישגיה. חברה שאגב משלמת אפס מיסים בישראל...אני מתכוונת להשתמש בכל כלי פרלמנטרי וציבורי שיש ברשותי כדי שלא נראה מחזות כאלה שוב.".

אם גוגל מקבלת "יחס חם" מן החיילים בצבא העם שלנו, אולי ימשיך חיל האוויר את המחווה וייצור כיתובים אנושיים גם לפייסבוק, טוויטר, אינטל, יוטיוב, בנק הפועלים, בנק לאומי, סלקום, אורנג', פלאפון, רמי לוי, אוסם, שטראוס-עלית, ערוץ 2 וישראל היום? למה שלא תוקם יחידת קד"מ צבאית מיוחדת עבור גופים עסקיים שחיל האוויר חפץ ביקרם?

לא רק שמדובר בשיקול-דעת לקוי, אלא גם בטירטור של חיילים פשוטים (בפקודה!), בשיא החום של חודש יוני, בבסיס גדול הממוקם בדרום הארץ. ברור לחלוטין שבכירי גוגל לא דרשו שיופק להם מיצג מופרך שכזה, וממילא הודה הצבא שהיוזמה הגיעה ממנו. עד מתי ישתמש הצבא בחייליו כפיונים מול חברות מסחריות? ביום שבו גוגל תשתתף במימון תקציב הביטחון, היא תוכל לטרטר חיילים כאוות נפשה בחום של חצרים.


אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012