30.12.2015

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, בראיון אישי מרתק

מאיר ברנד הוא אדם היפר-עסוק. הוא אחראי כיום בגוגל על פיתוח גוגל ישראל, המזרח התיכון, אפריקה, טורקיה, יוון ואפילו רוסיה. לכן קשה להאמין שהוא מצא זמן להתראיין למפגש "בוגרים מעוררי השראה" של אוניברסיטת ת"א. שווה להקשיב לדברים שאמר שם.

"אנחנו מאוד מאמינים שבשביל ליצור סביבה של חדשנות, צריך לאפשר המון חופש לעובדים", הסביר מאיר ברנד ב-23 בדצמבר בראיון עם רויטל הנדלר, "לבחור את התחומים שהם רוצים לעסוק בהם, ולתת המון חופש בזמן. אז לדוגמה, יש לנו את הפרויקט הזה שבטח שמעתם עליו, שבו כל עובד בחברה בוחר ב-20% מהזמן שלו פרויקט שהוא מאמין שהוא יכול לעשות הבדל משמעותי בעולם".


"עכשיו, למה אני אומר שזה לאו דווקא תמיד כיף? תחשבו, כמנהל, שאומרים לך - תשמע, הנכס היחיד שיש לך בחברה הזו הם העובדים, אתה צריך להשיג את היעדים הקשים והמאתגרים האלה, ודרך אגב - אם לכל מנהל בעולם יש עובדים שעובדים 5 ימים בשבוע, לך יש ארבעה, ועוד יום - זה לא עניינך; הם יעשו ביום הזה את מה שבאמת בא להם. זאת אומרת, יש טרייד-אוף: אתה מוותר על שליטה בשביל ליצור כאוס, שיוצר חדשנות".

"ארגון שהוא מאוד שטוח, המנהל מנהל המון אנשים. כשהגעתי לגוגל, אמרו לי 'תנהל 30 איש'. אמרתי 'ברור - אני לוקח 6-7 אנשים והם ינהלו את השאר'. אמרו לי 'לא, תנהל את כולם אתה'. אז איך מנהלים את כולם ישירות? הלך חצי שבוע רק על פגישות אחד-על-אחד. איך עושים את זה? אמרו לי - זה היופי. אם ניתן לך לנהל הרבה מאוד אנשים, אתה לעולם לא תוכל להיות מיקרו-מנהל. כשאתה מנהל 30 איש, מיקרו-ניהול כבר לא תעשה".

איפה רואים את גוגל בעוד 10 שנים? על כך השיב מאיר ברנד: "וואו! זה תמיד מעניין ששואלים את השאלות האלו - מה יהיה עוד עשר שנים. יש תחומים שאפשר לענות על השאלה, במיוחד במאקרו, ברמת טרנדים אני בהחלט יכול להמר בביטחון על מה יהיה עוד 10 שנים. אבל מצד שני, לקרוא איך ייראה העולם עוד 10 שנים או מה יהיו החברות שיצליחו ויפרצו את הדרך - זה פשוט לחלוטין בלתי אפשרי".

מאיר ברנד (23/12/15)
במפגש "בוגרים מעוררי השראה"
של אוניברסיטת תל אביב
"אנחנו חיים בעולם שהוא מרתק, מהבחינה שקצב השינויים בו הולך וגדל כל הזמן. בעגה המתמטית, זה קצב אקספוננציאלי, שזה משהו לא אינטואיטיבי. אנשים מבינים קצב מהיר מאוד. אבל קצב שהולך וגובר כל הזמן, מה זה אומר? תחשבו לדוגמה על חדירת התקשורת בארה"ב. לטלפון הקווי לקח מעל 60 שנה לחדור ל-40% מבתי האב בארצות הברית. לטלפון הסלולרי לקח 20 שנה להגיע ל-40% מבתי האב. לסמארטפון לקח 10 שנים. לטאבלט עכשיו כבר פחות מ-5 שנים. דרך אגב, 40% מבתי האב כיום זה הרבה יותר בתי-אב ממה שהיה פעם. זה קצב שהולך וגדל".

"אז מה יהיה פה עוד 10 שנים? בואו נדמיין רגע כולנו, נחזור 10 שנים אחורה, אז אנחנו כאילו ב-2005. הטילו עליי את המשימה להקים את גוגל ישראל. איך העולם נראה אז? מה היה לנו שם ב-2005? עכשיו שואלים אתכם מה יקרה 10 שנים קדימה. אז מה היה? פייסבוק עוד לא היתה. יוטיוב עוד לא קמה, זו שחוללה את מהפיכת הוידאו בעולם. טוויטר ורשתות חברתיות, כל העולם הזה לא קיים. סמארטפון עוד לא קיים. אייפון מגיע רק ב-2007. זאת אומרת, ב-2005 אנחנו צריכים לדמיין שתהיה מהפיכת מיחשוב שהמחשב יהפוך לנייד, וסמארטפון יכבוש את כל העולם, ותקום חברה שקוראים לה טוויטר, יוטיוב ואולג'ובס בישראל וכו'".

"התהליך הזה, השינוי ממיחשוב נייח למיחשוב נייד, הולך להרוג פרות קדושות שלא היינו מאמינים שהולכות להיעלם מהעולם. ב-2005, נוקיה זו החברה הכי גדולה שיש בעולם, אנחנו לא יכולים לדמיין אותה לא ממשיכה להוביל לפחות לעוד 30 שנה. מגיעה מהפיכת הסמארטפון ומשנה את כל הקלפים, ונוקיה כמעט לא רלוונטית. את כל זה היינו צריכים לנחש ב-2005. עכשיו תקחו את זה שכל שנה קצב השינויים הולך וגדל, ושואלים אותי מה יהיה ב-2025? אני לא יודע".

"מה בכל זאת אפשר לומר? מ-1/3 מהעולם שיש לו אינטרנט, נגיע למצב של 5 מיליארד מהעולם שיהיה להם חיבור. כל אחד מהם יוסיף את הייחוד והכישרון שלו. זו רשת כמו מוח עם נוירונים, שכל אחד מפרה את השני. זה הולך לשנות את העולם. דבר שני, המהירות של האינטרנט וכמות האינפורמציה שתוכל לגשת אליה, תהיה יותר מהירה, טובה, איכותית ומדויקת. דבר שלישי, אנחנו נפסיק לשאול מה זה אינטרנט, כי אנחנו ניקח כמובן מאליו שהאינטרנט נמצא בכל מקום".

מהם הקשיים שאיתם אתה מתמודד בעבודתך כיום? כאן מאיר ברנד נפתח קצת, וענה תשובה כנה: "בתפקיד הנוכחי שלי, שבו אני מנהל את כל השווקים המתעוררים ב-EMEA, זה תפקיד, מעבר לזה שהוא מאוד דרשני, הוא דורש המון נסיעות. אז אני פחות-או-יותר, שליש מהזמן שלי נמצא בטיסות. אם זה לאפריקה, או רוסיה, או טורקיה. אני גם בעל ואב לשני ילדים קטנים ומקסימים - דן בן 4 וליה בת שנתיים. וזה אומר שאני לא רואה אותם הרבה, וזה מאתגר".

"בתהליך הגיוס שלי לגוגל ישראל, שאלתי אותם מהם הציפיות שלהם מישראל. הם ענו שאם מסתכלים על גודל השוק והאוכלוסיה, הם ציפו שתוך 5 שנים נגיע לסניף בגודל של 30 איש. אז אמרתי 'וואו, אני הולך להרים סטארט-אפ של 20-30 איש ואז אני אעבור הלאה לדבר הבא'. עשר שנים אחר כך, אנחנו ב-2015 כבר 550 איש פה בישראל, ואחד הסניפים הגדולים ביותר של גוגל באירופה; אנחנו מיקרו-קוסמוס של גוגל העולמית - כמעט כל התחומים כבר קיימים פה בישראל: עבודה מול סטארט-אפים, מרכז פיתוח מדהים שעומד בראשו פרופ' יוסי מטיאס, וגם מרכז מכירות גלובלי".

פעילות גוגל רוסיה: "ברוסיה, האתגרים שלנו שם הם עצומים", הודה מאיר ברנד. "תאמינו או לא, יש מקום שבו יש מנוע חיפוש יותר פופולרי מגוגל, שנקרא יאנדקס (Yandex). רוסיה זו מדינה מרתקת. יש אתגרים כלכליים מאוד גדולים, כפי שאתם יודעים. הם עברו תקופה של מיתון מאוד גדול, עם פיחות עצום של המטבע (הרובל) וזה משפיע ומאוד מקשה על עסקים שם ועל צרכנים שם. זה אתגר אחד. יש אתגרים רגולטוריים לא פשוטים ברוסיה, ויש אתגרים תחרותיים לא פשוטים".

נתח השוק של גוגל ברוסיה עומד על 35% בלבד, לעומת נתח שוק של 57% אותו מחזיק מנוע החיפוש המוביל, יאנדקס. לאחרונה פורסם כי עובד-לשעבר של יאנדקס, מהנדס בשם דימיטרי קורובוב, גנב את קוד המקור של יאנדקס וניסה למכור אותו בשוק השחור תמורת 25 אלף דולר בלבד. הוא נתפס על ידי רשויות הביטחון ברוסיה, ונידון לשנתיים מאסר. 

"אני תמיד אוהב לספר בתוך הארגון שלנו: תראו, אני מכיר מדינות שיש להן אתגרים כלכליים, אני מכיר מדינות שיש להן אתגרים רגולטוריים. אני מכיר מדינות שיש להן אתגרים תחרותיים. אבל אף פעם לא ראיתי את כל האתגרים האלה מצויים במדינה אחת. זה מה שיש לנו ברוסיה. אני פשוט אוהב את האתגרים הכי גדולים, המקומות שאנשים מפחדים מהם ואומרים 'תקשיב, אין סיכוי להצליח במקום כזה או אחר', אני אוהב ללכת למקומות האלה, שכולם אומרים 'אי אפשר לעשות את זה' ואני מאמין שאפשר לעשות הרבה דברים במקומות האלה".

"כשנתנו לי את יוון - עבדתי עם יוון כמה שנים, בתקופה שכל הכלכלה שם קרסה. שוק הפרסום שם נחתך לחצי. פיתחנו משהו מדהים של עזרה ליצואנים ולתיירות ביוון לפרוח, ולהביא תיירים. מאוד הצלחנו שם. אני אוהב את האתגרים האלה. האם פיצחנו את רוסיה? ממש לא. אבל מאוד כיף ומעניין".

הערה: בסוף מרץ הודיע מאיר ברנד כי ברק רגב יחליף אותו בתפקיד מנכ"ל גוגל ישראל, לאחר למעלה מ-12 שנה בתפקיד זה.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012