28.5.2015

גוגל עונה עוד לפני ששאלתם

 השלב הבא בטכנולוגיית התבונה המלאכותית של גוגל כבר הגיע לטלפון שלכם: גוגל מציג תשובות מהירות היישר מתיבת החיפוש, עוד לפני שהשלמתם את השאלה והרבה לפני שביצעתם חיפוש בפועל.

אתם אפילו לא צריכים לשאול - גוגל כבר יודע מה לענות. כחלק מהמגמה להקל על חיפושים בטלפונים ניידים, גוגל החל עכשיו להציג תשובות עוד לפני השלמת כתיבת השאלה. למשל, כאשר מקלידים "מתי הוואי", גוגל ישלים לבד את השאלה ל"מתי הוואי הפכה למדינה" וכבר יענה בקצרה, תוך הצגת תאריך האירוע (1 אוגוסט, 1959).

כך נראות שתי תשובות לדוגמה, כפי שחשפו חדשות TNW:



הפיצ'ר החדש, מטבע הדברים, לא נועד לספק תשובות מורכבות מדי. הוא ממוקד כרגע במתן תאריכים מדויקים או מספרים חד-משמעיים. היכולת לתת תשובה עוד לפני השלמת השאלה היא עוד צעד הגיוני במערכת החיפוש המיידי (Instant Search) של גוגל, שבין השאר נכנסת לאתרים עוד לפני המשתמש, כדי לזרז טעינת דפים בדפדפן.

מבחינת המשתמש בפשוט, זו רק אבולוציה של "אוטו-קומפליט" (AutoComplete), מנגנון ההשלמה האוטומטית בסלולר, שחוסך לנו זמן רב כשאנחנו ממהרים. כפתור ה-"חפש" האפור והטוב הולך ומתיישן עם הזמן, כאשר גוגל מנסה לזרז את השירות שלו יותר ויותר. נדמה שגוגל כבר הפך חסר-סבלנות לחלוטין בבואו לשרת אותנו, ופשוט כבר אין לו כוח להמתין שנקליד את השאילתה המורכבת שלנו עד סופה.

ספקי תוכן באינטרנט שנשענו על "קפיצות מהירות" של גולשים שחיפשו תאריכים ומספרים, הולכים להפסיד נתח חיפוש נוסף בעקבות השיפור החדש. בעלי אתרים רבים, ביניהם ויקיפדיה, נהנו מחיפושים מזדמנים, מסוג "טריויה מהירה", שעודדו את הנכנסים לשקוע בתכנים, מעבר לכוונה המקורית. עכשיו, כאשר גוגל מספק להם את המידע הבסיסי בשיא המהירות, הם ייאלצו להיפרד מהם לשלום.

מעבר לכך שגוגל הופך מיומן יותר ויותר ב"קריאת כליות ולב", ומפתיע את משתמשיו ביכולות החיזוי שלו, התשובות המהירות הללו רק ממשיכות לחזק את החשד שגוגל הוא אבי אבות הסקרייפרים (תוכנות להעתקת תכנים אוטומטית). כאשר גוגל "שואב" את התכנים מן האתרים שהוא אמור לשרת, הוא ממשיך לבלוע את הרשת לתוכו, וכך ליצור ניגוד אינטרסים בין אימפריית החיפוש ובין קהילת בעלי האתרים העולמית.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012