15.5.2014

הזכות להישכח בגוגל היא זכות מוגבלת


פסיקת בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי (ECJ), שקבעה כי גוגל תיאלץ להסיר קישורים הפוגעים בפרטיותם של אנשים פרטיים, תזכה לפרשנות מצמצמת. המאבק הוא לא בין חופש הביטוי ובין הזכות לפרטיות, אלא בעיקר על הגינות כלפי אנשים פשוטים

זו לא מהפיכה - הפסיקה החדשה לא תכריח את גוגל ושאר מנועי החיפוש למחוק כמות גדולה של קישורים, בכל מקרה של תלונת איש זה או אחר. זעקות גוגל ל"צנזורה" הן הגזמה, במקרה הטוב.

מה בעצם קבע כאן בית המשפט האירופאי? כדי שגוגל ייאלץ להסיר קישור מסוים הפוגע בפרטיותו של אדם, צריכים להתקיים כמה תנאים מצטברים:

1) קישור מסוים בתוצאות החיפוש אכן פוגע בפרטיותו ומזיק לחייו של אדם
2) האדם הנפגע/הניזוק פנה ישירות לאתר המפרסם את המידע (לא מנוע החיפוש)
3) האתר שפירסם את המידע לא נענה לבקשתו של הנפגע
4) בית המשפט מאמין כי אין דרך לגרום לכך שהאתר ייענה לבקשה
5) בית המשפט סבור כי המקרה מצדיק דרישה ממנוע החיפוש להסיר את הקישור

כל האמור לעיל חל רק במדינות האיחוד האירופי. הפסיקה אינה רלוונטית לישראל, ארה"ב ולמעשה לרוב העולם.


האדם הפשוט נגד המכונה

הפסיקה לכאורה מנסה לאזן בין עקרון היסוד של חופש הביטוי, לבין זכותם של אנשים לפרטיות - בעיקר בכל הנוגע למידע שאכן אין עניין ציבורי בפרסומו, ושקיים צורך למחוק אותו בשם "הזכות להישכח", או באופן יותר מדויק - הזכות לחיים נורמליים ללא רדיפת העבר. אבל למעשה, היא נוגעת להגינות ולצדק - האדם הפשוט נגד מערכות גדולות ממנו.

אנחנו מדברים על מקרים שבהם בני אדם אכן נפגעים מכך שמנועי החיפוש מציגים קישורים למידע שכבר איננו רלוונטי, איננו מדויק, מידע שכבר אבד עליו הכלח - ובמקרים מסוימים, מידע שיקרי או זדוני, שאין דרך אפקטיבית להסירו מלבד פנייה ישירה למנוע החיפוש. הפסיקה מטילה אחריות מוגבלת על מנועי החיפוש, כי היא מצמצמת את גבולותיה למקרים מסוימים מאוד.

גוגל ומנועי החיפוש לא יהפכו ל"תחנה ראשונה" במסעו של האזרח המודאג להסרת תוצאת חיפוש מרגיזה. בכל מקרה, יצטרך כל אדם לעבור מסלול מוגדר מראש, שרק בסופו יעמוד מנוע החיפוש ויקבל דרישה מבית משפט, לאחר שנשקלו כל השיקולים הרלוונטיים. אם מישהו באירופה חושב שמעתה יוצפו משרדי גוגל בבקשות סתמיות, הוא לא הבין את הפסיקה ומגבלותיה.

במשך השנים, קיבלתי עשרות שיחות טלפון של אנשים שסיפרו לי כיצד תוצאת חיפוש מסוימת בגוגל פגעה בהם קשות. המידע השגוי שהוצג בגוגל מנע מהם להשיג עבודה, או אפילו בן זוג. פסקי דין נשכחים, הודעות פורום מכפישות, טוקבקים נכלוליים או פרשות מן העבר הרחוק שמזמן כבר נסגרו או השתנו - ממשיכות להתנוסס בגוגל כאילו הזמן עצר מלכת, העבר קפא, ואין עתיד. האתרים שהם פנו אליהם בייאושם - התעלמו מהם, חלקם במכוון וחלקם מתוך רשלנות. אלו המקרים שבהם גוגל חייב להתערב, כדי לתת לחיים לחזור למסלולם התקין.

בכל מקרה שבו האתר שפירסם את המידע הבעייתי מסוגל לטפל בעניין ולפתור את הבעיה - בית המשפט לא יאפשר פנייה למנוע החיפוש. זה מחסל את טיעון הצנזורה. במילים פשוטות, בית המשפט לא יאפשר "מסלול עוקף אתר", שיפריע למנועי החיפוש לתפקד בצורה סבירה.



אין חשש מצנזורת גוגל

מנועי חיפוש כמו גוגל לא יהפכו לצנזורים. הפסיקה הזו אינה מזיקה להם באופן ממשי. בית המשפט בא לתת מענה לאותם מקרים שבהם גוגל מסרבת להסיר קישור, גם כאשר הצדק וההגינות דורשים שגוגל תיענה לבקשה. גוגל יפעיל בג"צ - בית דין גוגל לצדק.

הפסיקה הזו נולדה בגלל מציאות שבה אנשים פרטיים ניסו להסיר מידע שיקרי או שגוי עליהם, בעזרת פנייה ישירה לאתרים שפירסמו את המידע מלכתחילה. אך כפי שידוע לנו, במקרים רבים לא ניתן להשיג כל תגובה מאתרים היושבים על שרתים ברחבי העולם, בין השאר מפני שהם אינם עונים לפניות הציבור. במקרים אחרים, אתרים מתעקשים שלא להסיר מידע, בטענה שאין להם כוח אדם לטפל בבקשות כאלו.

כאן נכנס מנוע החיפוש לתמונה: הוא אכן מסוגל, במקרים מסוימים, לפתור את הבעיה בצורה אלגנטית ומהירה. נציגים מטעם מנוע החיפוש בהחלט יכולים לנהל מערכת יעילה וזריזה, שבמסגרתה יוסרו קישורים הפוגעים בפרטיותם ובחייהם של אנשים פרטיים - כאלו שניסו בכל דרך להסיר את המידע השקרי או השגוי, ולא הצליחו בכך.

למה גוגל צריך לשאת בנטל המיון וההסרה? מפני שהוא חפר עמוק מדי ברשת. גוגל הוא מכונת חפירה חסרת גבולות. מנוע החיפוש מחטט ומפשפש בכל דף באינטרנט, כדי להוציא משם מילים סמויות מן העין. יכולת כריית הנתונים של גוגל היא כה גדולה, עד שאין ברירה אלא להציב מחסומים עדינים בפני המכונה הענקית הזו, במקרים שבהם קיים צורך אנושי ברור להיעתר לבקשות מיוחדות.


יש מספיק כסף כדי לטפל בזכות להישכח

 צריך לזכור שמנועי החיפוש הגדולים הם גופים רווחיים. כולם יודעים שגוגל מרוויח מיליארדי דולרים בכל שנה, ומחזיק כמות אדירה של עובדים בכל רחבי העולם. חלק מן העובדים של גוגל עוסקים בפעילות שאין לה שום קשר להכנסות ולרווחים של החברה. מספיק להיות מנועי על הבלוג הרשמי של גוגל כדי להתרשם משלל היוזמות הפילנתרופיות, האקדמיות והחברתיות שגוגל מזרים אליהם תקציבים נכבדים.

מנועי חיפוש גדולים כמו גוגל, יאנדקס (רוסיה) או באידו (סין) מפעילים צוותים עצומים של מהנדסים, שעובדים על פרויקטים שהם בגדר "מותרות", לעתים רבות למטרות פוליטיות, למטרות יחסי ציבור או סתם כדי להרגיש טוב עם עצמם (פילנתרופיה תאגידית). חלק מהפרויקטים עשויים להיחשב 'מדע בדיוני', ואין מאחוריהם אפילו מודל עסקי. לכן הארגונים הללו בהחלט יוכלו להסיט מעט כוח אדם כדי לטפל בבקשות חריגות של אנשים המרגישים כי נפגעו בצורה מוחשית - והצליחו לשכנע בכך בתי משפט באירופה.

הזכות להישכח, לפיכך, איננה זכות מוחלטת. בכל מקרה שבו איש ציבור ינסה למחוק פרשה משמעותית, זכות הציבור לדעת תגבר. אם פניה של אזרח מודאג לבית המשפט תתברר כקטנונית או חסרת חשיבות, היא תידחה על הסף. בכל מקרה ומקרה, יצטרך הפונה להוכיח כי תוצאת חיפוש מסוימת אכן מזיקה בצורה ברורה ופשוטה. כיום, חברות פרטיות משרתות את הזכות להישכח של אנשים עשירים. סלברטיז מסוימים משלמים הון מאחורי הקלעים, כדי להסיר תוצאות חיפוש "שליליות, בדרכים שחלקן אינן אתיות ואינן ראויות.

אם גוגל היתה מטפלת בפניות של אנשים פשוטים בצורה יעילה ואפקטיבית, לא היה כל צורך בפסיקת בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי (ECJ). בית המשפט נאלץ להתערב כאן, מפני שגוגל הוכיחה כי היא אינה מתחשבת מספיק בצרותיהם של אנשים פשוטים. הצורך בהתערבות שיפוטית, במקרה הזה, נולד מתוך צורך אמיתי שהתעורר, במצב שבו מנועי החיפוש הפנו עורף לאנשים שאין להם שום פתרון אחר מלבד הסרת תוצאות חיפוש.

מנועי חיפוש כמו גוגל לא אמורים לשכוח שגם הם חלק מהעולם, חלק מהתרבות וחלק מהחברה. הם אינם מעל לחוק, אינם מנותקים מהעם ואינם רובוטים חסרי רגשות. העובדה שמנועי חיפוש כמו גוגל מרוויחים הון עתק בגלל פעילותם המוצלחת, למעשה מחייבת אותם להקשיב לציבור המחפשים, ולהיענות במקרים מסוימים לבקשות חריגות שבהן הוכחה פגיעה קשה בפרטיות - בשם ההגינות והצדק בלבד.

עדכון (31/5/14): גוגל פירסמה טופס פניות חדש עבור אזרחי האיחוד האירופי, עבור בקשות הקשורות בשמות של אנשים פרטיים. גוגל מדגישה כי מדובר בטופס ראשוני בלבד, והיא יעברו מספר חודשים עד שההליך כולו יוגדר באופן סופי. כמו כן, דורשת גוגל מכל פונה לסרוק תעודת זהות כדי ל

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012