11.12.2013

גוגל כרום נכנס לאתרים במקומך

המידע עצמו אמנם לא חדש, אבל שווה להזכיר ולהבהיר: הדפדפן "כרום" של גוגל מחליט על דעת עצמו להיכנס לאתרים בשמנו, מאחורי הקלעים ובלי להגיד לנו. מה אנחנו מרוויחים ומפסידים, איך אפשר לעצור את זה ולמה זה בכלל חשוב?


ביוני 2011 הכריזה גוגל על "אינסטנט פייג'ס" ('דפים מיידיים'), תכונה חדשה של דפדפן 'כרום' (Chrome). המטרה היתה ונשארה טובה: לשפר את מהירות הטעינה של תוצאות חיפוש בגוגל. 
איך זה עובד: גוגל טוען מראש את תוצאת החיפוש הראשונה כאשר הוא משוכנע, סטטיסטית, שהמשתמש יקליק עליה בכל מקרה, לאחר ביצוע החיפוש ועיון בתוצאות הראשונות.

היתרון, לכאורה, מובן מאליו: למה לבזבז זמן בהמתנה לרגע שבו המשתמש יקליק על התוצאה הראשונה? הרי אם הוא מחפש אתר מסוים, והאתר הזה אכן מופיע ראשון, הוא בכל מקרה ייכנס. אפשר לנצל את השניות האבודות הללו ולהתחיל לטעון את הדף הרצוי, ולייצר חוויה מהירה וחלקה לכל משתמש 'כרום'. גוגל מציגה את החידוש הזה בתור "האצת מהירות הטעינה של דפי אינטרנט", אבל זה יותר ממה שנראה במבט ראשון.

הטכניקה הזאת מכונה "פרי-רנדרינג", או בעברית "עיבוד מראש". הרעיון הוא שגוגל למעשה מקליק עבורנו על התוצאה הראשונה "מאחורי הקלעים", בלשונית בלתי-נראית בדפדפן שלנו, וכאשר אנחנו מקליקים בצורה אקטיבית על הקישור הזה, גוגל מיד "חושף" בפנינו את העמוד שהוא כבר עבד עליו קודם. זה נראה כמו קסם, אבל זה רק טריק טכני, שכל דפדפן חכם יכול לעשות.

גוגל התגאתה שהפיצ'ר הזה חסך למשתמשיה אלפי שנים תוך זמן קצר. יש הרבה הגיון במה שגוגל עשתה, ואין ספק שמשתמשים רבים נהנו מעבודה מהירה יותר ברשת. אבל לכל טכנולוגיה חדשה יש בעיות:
1) אבטחה
2) בעלי אתרים
3) פרטיות משתמשים

נתחיל בנושא האבטחה. אם אנחנו מחפשים משהו שכבר מופיע כתוצאה ראשונה, גוגל למעשה מחליט עבורנו שאנחנו רוצים להיכנס לשם, ברוב המקרים. אבל אם האתר הזה הוא מסוכן (יש בו תוכנה זדונית, סוס טרויאני או סתם תוכן שלילי), גוגל למעשה חושף אותנו אליו בלי שנדע. יש עברייני-סייבר שמתמחים בזה, והתחום נקרא לעתים "קידום אתרים מורעל" (SEO Poisioning) - דפים שקופצים בראש התוצאות כדי לפגוע ולנצל את המחשבים שלנו למטרות זדוניות.

דוגמה אמיתית: ידיד שלי סיפר שהאתר שלו נפרץ, והוחדר אליו קובץ סוס טרויאני. רציתי לראות איך הוא נראה בגוגל. חיפשתי את שם האתר, ותוך שנייה קפצה הודעת אזהרה מתוכנת האנטי-וירוס המותקנת במחשב שלי. ההודעה למעשה הזהירה אותי מפני הסוס הטרויאני, וסיפרה על כך שהאתר נחסם. אבל אני בכלל לא בחרתי להיכנס לאתר - "כרום" נכנס לאתר במקומי.

כך, למעשה, "כרום" הכשיל אותי בכך שהוא הכניס אותי לאתר מסוכן, בניגוד לרצוני או לכוונתי.


עינו של הכרום תמיד פקוחה

בעלי אתרים: גם הם צד בסיפור הזה. בעלי אתרים לא רוצים שגוגל ימשוך מהם דפים, כאשר המשתמשים לא בהכרח התכוונו להיכנס אליהם. בעלי אתרים רבים גם מחו מיד כנגד "אינסטנט פייג'ס" כי טענו שגוגל פוגע להם במדידות הכניסות. גוגל טען בתגובה שה"כניסה" נחשבת כזו רק כאשר המשתמש בחר להקליק על תוצאת החיפוש, ולא קודם.

לרוע מזלו של גוגל, רוב בעלי האתרים צדקו כאשר טענו שגוגל משבש להם את הספירות. כאשר גוגל מבצע "עיבוד מראש", הוא בעצם מתחיל למשוך קבצים וגרפיקה מהאתר. אם המשתמש לא נכנס בסוף לתוצאת החיפוש הראשונה, בעל האתר צבר נתונים פיקטיביים על מבקרים פיקטיביים שלא נכנסו. במאי 2012 פירסם גוגל פוסט חצי-מתנצל שבו הציע כלים להתמודד עם הבעיה, אך בחר שלא לבטל את הפיצ'ר "אינסטנט פייג'ס".

והבעיה השלישית: פרטיות המשתמשים - בכלל לא בטוח שאתה ואני מעוניינים ש"כרום" יבצע החלטות במקומנו או בשמנו. אם אני מחפש משהו, זה ממש לא אומר שגוגל יוכל לחזות את ההתנהגות שלי בצורה מושלמת. לפעמים, אנחנו פשוט מחפשים תשובה לשאלה, בלי שום כוונה לבקר באתר זה או אחר. זה נכון שההערכות והאומדנים של גוגל מבוססים על נתונים אמיתיים, ואפילו בדרגת מובהקות גבוהה. אבל יש מקרים, והם לא מועטים, שבהם המשתמש יעדיף שלא להיכנס לתוצאה הראשונה, ואז גוגל ביצע 'טעינה מוקדמת' לחינם.

עצם הטעינה של דפים מסוימים על ידי הדפדפן, גם היא מבוצעת מאחורי הקלעים ובלי להיחשב כ"כניסה" לכל דבר ועניין, היא פעולה בלתי-רצונית שעובדת לעתים בניגוד לאינטרס המשתמש. הדוגמה שהבאתי לעיל ממחישה מדוע הדבר עלול להיות מסוכן מאוד, כאשר גוגל "מפיל" את המשתמש לאתר מסוכן. והכל, כאמור, ללא ידיעת המשתמשים התמימים.

מה הרווחנו והפסדנו? טעינת דפים מראש חוסכת כמה שניות פה ושם, וזה עשוי להצטבר לכמה דקות, בשימוש ארוך. לגוגל יש אינטרס כלכלי שהעולם ישתמש בדפדפן המהיר שלו - אבל אם גוגל "הכניס" אתכם בטעות לאתר בעייתי, בלי שהתכוונתם, אתם עלולים להיות בצרות. זה מאוד נדיר, אבל זה קורה. מעבר לכך, אולי תעדיפו להיות בטוחים שגוגל לא טוען לכם דפים מאחורי הגב.


צילום מסך מתוך הגדרות דפדפן גוגל כרום בעברית
אז איך מבטלים טעינת דפים 'מראש'?
בדפדפן גוגל כרום, 
> נכנסים ל"הגדרות"
> "הצג הגדרות מתקדמות..."
> תחת נושא "פרטיות
> בטלו את הסימון של "חזה פעולות רשת לשיפור ביצועים של טעינת דפים"

וזהו - צרה אחת פחות בחיים.



2 תגובות:

לומד אמר/ה...

סליחה. לא הבנתי.
אתה יכול להסביר פעם נוספת מה הבעיהה עקרונית בסטואציה הזאת? ("אתם עלולים להיות בצרות"

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובה ל"לומד":
הבעיה העקרונית בסיטואציה הזאת היא שאתה עלול לחטוף וירוס מאתר מסוכן, גם אם אתה לא נכנס אליו בכלל.
זה קרה לי.
בדקתי אתר ששמעתי שהוא מסוכן, עשיתי עליו חיפוש רק כדי לראות אם הוא מופיע בתוצאות - ואז חטפתי את הוירוס.
למזלי, תוכנת האנטי-וירוס הצליחה לעצור את ההתקפה.
אבל גוגל "הכניס" אותי לאתר הזה בניגוד לרצוני, וזה לדעתי בעייתי.
אמנם רוב המשתמשים יהנו מהחידוש הזה, אבל אני חושב שאנשים צריכים לדעת שהם לא מוכרחים להשתמש בו. עם כל הכבוד למהירות, ויש הרבה כבוד, אבטחת המידע וחופש הבחירה של המשתמשים הם הרבה יותר חשובים.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012