22.5.2013

'ישראל היום' לא מבין את גוגל כרום

טעות בסיסית ביותר אירעה ב"ישראל היום" ב-22/5/13, כאשר העיתון ניסה איכשהו לדווח על עניין טכנולוגי בעל היבט פוליטי הקשור לגוגל בישראל ובשטחים הכבושים. הכשל מונח לפניכם.

הכתבת אפרת פורשר עשתה ניסיון אמיץ להתמודד עם הודעה אוטומטית של דפדפן "גוגל כרום", המציעה לגולש להחליף את דף החיפוש הדיפולטי (ברירת מחדל) ל"גוגל פלסטין" (google.ps) במקום "גוגל ישראל" (google.co.il).

כך נראית הכתבה בגרסה המודפסת (החיצים של 'חופש החיפוש' מדגישים את הטעות):


הטעות הקריטית של "ישראל היום" היא השימוש במילה "דפדפן".

דפדפן "כרום" של גוגל לא הציע להשתמש ב"דפדפן אחר" - רק באתר חיפוש אחר, שמתבסס על המיקום הגיאוגרפי של המשתמש. למיקום זה יש השלכות לאומיות: ראשית, גוגל משתמש בדומיין 'לאומי' (ps במקום il), ובנוסף גם בשם המדינה ולא בשם השפה ("גוגל פלסטין" ולא "גוגל ערבית"). אבל הדפדפן נותר אותו דפדפן בדיוק: "כרום" (Chrome).

מבחינת תוצאות החיפוש, חוויית המשתמש למתנחל יהודי ב"גוגל פלסטין" תהיה, מן הסתם, פחות טובה - שכן הממשק ה"פלסטיני" מציע תוצאות רק בערבית ובאנגלית. החיפוש באנגלית מיישר את הטקסט שמאלה, ולכן הוא לא נוח לקורא עברית. החיפוש בערבית מיושר לימין, אבל חלק מן המונחים בממשק מוצגים בערבית, ולא בעברית.

גוגל מזהה כל משתמש לפי כתובת IP ולפי נתונים טכניים אחרים שבהם הוא משתמש כדי 'למפות' את המיקום המדויק של כל מחשב. לפי שעה, לגוגל אין את היכולת לבצע מיקום מדויק מספיק כדי לדעת אם המשתמש נמצא בהתנחלות יהודית (בלתי חוקית), כפר פלסטיני קטן במקום נידח או עיר פלסטינית השייכת באופן רשמי לרשות הפלסטינית. גוגל גם לא מבחין בהבדל בין שטחי A, B ו-C כמובן.

בכל אופן, גוגל לא מציע לאף מתנחל או "מתיישב" להשתמש ב"דפדפן של מדינת פלשתין", כי אין דבר כזה בשום אופן. הטעות בנוגע למילה "דפדפן" חוזרת שלוש פעמים בכתבה, וניכר שגם הכתבת אפרת פורשר וגם העורך שהיה אחראי על הכתבה, שניהם לא הבינו דבר וחצי דבר בנושא עליו כתבו.

ב-29 בנובמבר 2012 אישרה העצרת הכללית של האו"ם את ההצעה להעניק לפלסטין מעמד של מדינה משקיפה. ההחלטה התקבלה ברוב של 138 נגד 9. הבקשה הפלסטינית לחברות מלאה באו"ם טרם התקבלה.

הטעויות של גוגל ומשתמשיו בנושא הפלסטיני הן רבות ומגוונות, בעיקר בגלל המורכבות הרבה של הנושא. כתבנו לא מזמן כאן על הבעיות של גוגל סביב נושא "גוגל פלסטין", ונראה שהמצב רק הולך להחמיר, עד אשר תוקם מדינת פלסטין באופן רשמי, אם בכלל.

3 תגובות:

שחר טל אמר/ה...

אני לא מבין איך אפשר לעשות טעות כזו. אפילו משתמש פשוט יודע את ההבדל בין עמוד לדפדפן ונדמה לי שיש שאלה בפסיכומטרי על זה :)
מה גם שמדובר בעיתונאים, שהם ודאי לא משתמשים פשוטים.
לא ברור...

מתנחל אמר/ה...

ממש לעניין כל הערות הביניים שלך לגבי מתנחלים יהודים לא חוקיים בשטחים כבושים.

הרי ברור שהשטחים כבושים: כבשנו אותם חזרה לידינו ב67 אחרי אלפיים שנות גלות.

וברור שהתושבים שם הם מתנחלים: הם לוקחים נחלה בארץ ישראל ובה חיים את חייהם. אגב, גם התושבים היהודים המתגוררים בתל אביב עונים להגדרה זו.

הדבר היחידי שלא היה ברור הוא למה ההתנחלויות ביהודה ושומרון לא חוקיות?
לפי החוק הבינלאומי? אתה חי במדינת ישראל ופה החוק הישראלי תקף, באותה מידה גם רמת הגולן היא התנחלות לא חוקית.

חופש החיפוש אמר/ה...

תשובות למר מתנחל:

"כבשנו אותם חזרה לידינו ב67 אחרי אלפיים שנות גלות"
לא לפי המשפט הבינלאומי, לא לפי האו"ם ולא לפי בית הדין בהאג.

"גם התושבים היהודים המתגוררים בתל אביב עונים להגדרה זו"
אלו אזרחים במדינת ישראל המוכרת והחוקית.

"למה ההתנחלויות ביהודה ושומרון לא חוקיות? לפי החוק הבינלאומי?"
התשובה היא כן.

"אתה חי במדינת ישראל ופה החוק הישראלי תקף"
המשפט הבינלאומי גובר על המשפט הישראלי.

"באותה מידה גם רמת הגולן היא התנחלות לא חוקית"
הישובים ברמת הגולן גם הם לא חוקיים, אתה צודק לגמרי רק בנקודה הזאת.

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012