21.2.2013

גילוי בגידה באדיבות שירות המפות של יאנדקס

בניגוד לשירות תצוגת הרחוב ב"גוגל מפות", "יאנדקס" הרוסי לא מטשטש את פני המצולמים ברחובות. כך הצליחה הגברת מארינה וויינובה (Marina Voinova) לגלות איך בן הזוג שלה בוגד בה


נגמרו הימים בהם אדם יכול היה לשוטט ברחובות עירו, בלי ששירות תיעוד כלשהו יהפוך את תמונתו לנגישה בכל העולם. אזרח רוסי הצועד על מדרכה במוסקבה, חשוף תמידית לעיניהם הבוחנות של אזרחים בארה"ב, ישראל, אפריקה ודרום אמריקה.

בתמונה: סשה, הבחור הבוגד, וה"פילגש"
סשה, החבר לחיים של מרינה וויינובה, התהלך לו עם בחורה שאיתה בגד במרינה. הוא לא תיאר לעצמו שנציג מטעם "יאנדקס מפות" (Yandex Maps) יצלם אותו, יפרסם את תמונתו ולא יטשטש את פניו.

מרינה גילתה את התמונה לגמרי במקרה, כאשר השתמשה בשירות המפות כדי לאתר מסלול נסיעה. היא זיהתה מיד את סשה לפי בגדיו ופניו. לצידו, עמדה אהובתו הראשונה, ממנה סירב להיפרד, ככל הנראה.

מרינה התעמתה מול סשה, והוא הודה בבגידה. מערכת היחסים בין השניים, שנמשכה שנים, נותקה בזכות 'יאנדקס', מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברוסיה. הסיפור זכה לחשיפה תקשורתית ברוסיה, בגלל חריגותו ולאו-דווקא בגלל בעיית הפרטיות שהוא מעלה.

ההתיחסות של "יאנדקס" לנושא הפרטיות של האנשים המצולמים בו היא שונה למדי מזו של "גוגל מפות", המקפיד לטשטש פנים, שלטים ולוחיות זיהוי של מכוניות.

בדיקת שירות המפות של יאנדקס מגלה כי המוני רוסים צולמו ללא ידיעתם, כאשר פניהם חשופים ברשת לכל אדם. הפגיעה ההמונית בצנעת הפרט של המצולמים עשויה להוביל למגוון רחב של בעיות: נשים המנסות להתרחק מגברים תוקפניים, קטינים ניצודים על ידי פדופילים, סוכני ביון ושוטרים העוקבים אחרי אזרחים תמימים ולא רק עבריינים, מעסיקים העוקבים אחרי עובדים, ואפילו שוטרי-תחבורה המסוגלים לזהות עבירות תנועה וחנייה.

הרזולוציה הגבוהה של התמונות, והיכולת לזהות פנים של ילדים, נשים וגברים, מעוררת תחושה של חוסר-נוחות. בעבר, אדם שצילם אדם אחר ללא רשותו ופירסם את התמונה בעיתונות הכתובה או בטלוויזיה, היה חשוף לתביעה כספית גדולה. כיום, נדמה שנקבעו כללי-משחק חדשים: כולם מצולמים, כולם מתועדים, כולם חשופים וכולם שקופים. השינוי התרחש בבת-אחת, והוא חל על כולם - כ'נורמה'.

בתמונה: אישה מצולמת ללא ידיעתה ברחובות מוסקבה. מתוך מפות יאנדקס



אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012