7.11.2012

גוגל טרנדס לאתרים נסגר בקול דממה דקה

שירות הרייטינג לאתרים, שהושק על ידי גוגל ב-20 ביוני 2008, חוסל ללא סיבה ברורה בסוף ספטמבר 2012. קווים לדמותו של שירות שנוי במחלוקת, שסיפק נתונים חשובים על האינטרנט, אך בלתי-מדויקים בעליל


גוגל טרנדס לאתרים (Google Trends for Websites) פרץ בסערה לעולם האינטרנט בקיץ 2008. זה היה מוצר-מידע שאפתני במיוחד, עם כוונות טובות. לכן הוא גם הושק בתור פרויקט "מעבדה" (Google Lab Project), מושג עמום שמשמעותו: קצת פחות רציני מ'ביטא'.

מיד עם השקתו, הוא עורר מלחמות-רייטינג בין בעלי אתרים בינוניים וגדולים, גם באינטרנט הישראלי. אתרים מסחריים שגילו שהם נראים טוב ב"גוגל טרנדס לאתרים", התפארו בו בראש חוצות. אתרים אחרים, שחשבו שהשירות מציג אותם באור רע, פסלו אותו. 

רוב האתרים הקטנים בישראל כלל לא נמדדו בו, כי גוגל לא הצליח לאסוף עליהם מספיק מידע סטטיסטי. לכן
הבלוגרים שנאו את "גוגל טרנדס לאתרים" מיד בהתחלה: מרבית הבלוגים נשארו מחוץ לסיפור, ויצרו תמונה מעוותת של הרשת. מ-2008 ועד 2012, גוגל לא הצליח להתמודד עם אתרים זעירים, ותמיד החליט שלא לתת עליהם נתונים, בעיקר מכיוון שהאומדנים שלו לא עמדו במינימום של מובהקות סטטיסטית.

גוגל הקים את "טרנדס לאתרים" כדי לאפשר למפרסמים להעריך כמויות תנועה באתרים שאיתם הם נמצאים במו"מ, ובמקביל - גם להחליט אם הם מתאימים לפרסום במסגרת "אדוורדס". הבעיה היתה שהנתונים של גוגל לגבי מבקרים ייחודיים ("יוניק יוזרס") היו מבוססים בין השאר גם על אומדנים, למשל על פי כמויות החיפושים וההקלקות עליהם מתוך גוגל, הביקורים מתוך הסרגל של גוגל ("גוגל טולבאר"), ומידע של גוגל אנליטיקס.

בתמונה: צילום מסך של השירות, בפוסט ההשקה שלו מ-2008

חמור מכך: משתמשים בשירות שהיה להם מידע פנימי על האתרים הנבדקים, טענו בתוקף כי גוגל נוטה להתבסס לעתים אך ורק על מידע פנימי מתוך גוגל אנליטיקס - וברגע שאתר מסוים מפסיק להשתמש בשירות זה, או מסרב לשתף את המידע הרגיש הזה עם העולם, הוא למעשה נעלם מן המפה ונראה כאילו אין בו תנועה כלל. זהו סוג של "עונש" מצידה של גוגל, על כך שבעל-אתר החליט לשמור על פרטיותו.

ולא רק זאת: בדיקה ישירה של גוגל אנליטיקס (נתונים פנימיים) מול גוגל טרנדס לאתרים (מידע פומבי) מצביע על כך ש'אנליטיקס' הוא מקור המידע היחיד עליו מסתמך גוגל על חלק מן האתרים, ושהוא מעוות אותו במקצת כדי לשדר בידול ואמינות. הנתונים של 2011 היו אמינים יותר, בהשוואה למצבם ב-2008 ו-2009. ועדיין, במקרים מסוימים, הנתונים של טרנדס סטו מן הנתונים של אנליטיקס ב-11% עד 57%, לא פחות. איך אפשר להסתמך על מערכת כזאת?

לא מדויק, או סתם גרוע
מקצוענים מנוסים, כמו פרד וילסון, טענו כי הוא מדויק בערך כמו אלקסה (Alexa), או במילים אחרות - לא מדויק כמו קומסקור, היטווייז, קומפיט או נטרייטינגז. זה נובע מן העובדה הפשוטה, שחלק ניכר מן האתרים ברשת אינם משתמשים בגוגל אנליטיקס, ולכן גוגל נאלץ להתמודד עם מחסור אמיתי במידע עליהם.

מיד בהשקת השירות, כתב דה-מרקר כי "המכשיר החדש של גוגל למדידת התנועה באתרי אינטרנט, גוגל טרנדס, מציג תמונה שונה באופן משמעותי של האתרים הפופולריים בישראל מזו של דירוג סקר TIM הידוע".

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, אמר ביולי 2008 כי התוצאות של גוגל טרנדס לאתרים הינן "תוצאות גרועות".בינואר 2010 דיווחה מעיין כהן באתר "140" כי שינוי שיטת המדידה של "טרנדס לאתרים" גרם להכפלת התנועה המדווחת של האתרים בישראל. כל זאת, כאשר המדד החליט לא לכלול אתרים הנמצאים בבעלות גוגל.

הגענו לסוף ספטמבר 2012. גוגל מדווחת בחדווה על "ניקוי אביב" במוצריה. במסגרת מבצע פסח, איחדה גוגל את "גוגל טרנדס" עם "גוגל אינסייטס", ולמעשה מחקה את "אינסייטס" מהרשת. במשפט אחד קצר, סיפרה גוגל שהיא סגרה את שירות הרייטינג שלה, בלי לתת כל סיבה:

"We will no longer support Trends for Websites, which allowed people to compare traffic to and audiences of different websites"

ובעברית מתורגמת: "אנחנו לא נתמוך יותר במגמות של אתרים, שאיפשרו לאנשים להשוות תנועה וקהלים של אתרים שונים". למה? "כי אנחנו פשוט לא נתמוך [בשירות שמספק שגיאות]". ובכל זאת, מדוע? "כי אנחנו לא רוצים לתת לאנשים את האפשרות להשוות תנועה וקהלים של אתרים שונים, אם האפשרות הזאת מובילה אותם למסקנות שגויות בתכלית". הייתכן? "זה לא אנחנו שטעינו, זה האינטרנט שטעה". 

לא, אתם לא לא תמצאו את גוגל מתנצל, מודה בטעות, מבקר את עצמו או אומר בפשטות "זה היה שירות טועה ומטעה, שהזיק לבעלי אתרים בכל רחבי העולם, ופגע קצת באמינות שלנו".

להתראות, גוגל טרנדס לאתרים, ותודה על הפאשלות.

אין תגובות:

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012