18.1.2012

גוגל מתאבדת על גוגל פלוס

שילוב "גוגל+" בתוצאות החיפוש של גוגל הוא מעשה חרקירי מצידו של לארי פייג', מנכ"ל החברה; הצעד מזכיר את הנסיונות הנואשים של יאהו לשלב שירותים מסחריים כושלים בתוצאות החיפוש של מנוע החיפוש הדועך; איך פותרים את הפלונטר? סוגרים את המוצר הכושל, וממשיכים הלאה


לארי פייג', מנכ"ל גוגל, החליט ב-2011 ש"גוגל פלוס" הוא מוצר אסטרטגי של גוגל. ההנפקה של פייסבוק מתקרבת, וגוגל תעשה הכל כדי להרוס את המסיבה הפיננסית בניו-יורק. פייג' החליט להפעיל את נשק יום הדין: שילוב "פלוס" בתוצאות החיפוש של גוגל, מהלך שאף משתמש גוגל לא ממש ביקש לראות.

זהו צעד תוקפני במיוחד: ראשית, הוא תוקף את הצרכנים, שאינם בהכרח מרוצים מן המידע החדש שמופיע להם בתוצאות. שנית, הוא תוקף את המתחרים הישירים - פייסבוק, טוויטר ודומיהם - בכך שהוא מנצל את הכוח המונופוליסטי של גוגל בשוק החיפוש, כדי לפגוע בחברות אחרות. חקירה מטעם ה-FTC כבר בדרך.

הבעיה האמיתית של גוגל היא, שהמשתמשים ממש לא מתכוונים להצטרף ל"פלוס" בגלל המהלך האחרון. ראשית, ממש טוב להם בפייסבוק; כדאי אפילו לנסח את זה אחרת: הם ממש מאושרים בפייסבוק, לא פחות. שנית, מאוחר מדי לשנות את האקלים היציב בעולם הרשתות החברתיות. הניצחון הסוציאלי של פייסבוק הוא מוחלט, ואין לגוגל את הכוח העסקי והשיווקי כדי לשנות את המצב.

הגרף לא משקר - בואו תראו את המוות ההדרגתי של "גוגל פלוס", דרך כלי ה-Insights של גוגל:


אפשר לראות את ההתלהבות של הגולשים החל מסוף יוני 2011, כאשר "גוגל+" הושק בתרועה רמה.
אך תוך זמן קצר מאוד, המשתמשים הראשונים התקררו ויצאו מהחדר.
השירות נפתח לקהל הרחב בספטמבר 2011, אך למרות הגיאות הזמנית, המשתמשים חזרו לפייסבוק.

לארי פייג' הגדיר מספר מצומצם של שירותים אסטרטגיים עבור גוגל ל-2012 והלאה:
1) חיפוש
2) אנדרואיד
3) יוטיוב
4) פלוס
5) כרום
6) לוקאלי

אין ספק שמצבה של גוגל בשוק החיפוש הוא מצוין, ואין מתחרה חדש באופק.
גם אנדרואיד ממריא, בעיקר באסיה ובשווקים המתעוררים, בגלל שהוא זול ופתוח.
יוטיוב היה ונשאר להיט ענק, שרק הולך ומתחזק מיום ליום - גם לו אין מתחרים.
הדפדפן "כרום" הצליח לפצוע אנושות את "אקספלורר" האיטי והכבד, ולהחליש את "מוזילה" הסימפטי.
החיפוש הלוקאלי של גוגל מראה סימנים של תבונה, ועונה על חלק מן הצרכים המקומיים של צרכנים בעולם.

אבל ב"גוגל פלוס" המצב שונה לחלוטין. גוגל היתה ממוקדת מדי בחיפוש בשנים 2004-2006 ולכן החמיצה את הזדמנות הכניסה לשוק החברתי החדש. עברו יותר מדי שנים, וכיום השוק הזה נשלט על ידי חברה גאונית אחת, שלמדה מכל הטעויות של כל שאר החברות.

כיום, וזה הכי חשוב - אין דרישה צרכנית לפייסבוק טוב יותר. וגם אם היתה - משתמשי פייסבוק לא יכולים לנטוש את הזירה החברתית האהובה שלהם, מכיוון ש"עלויות המעבר" הן גבוהות מדי. כולם כבר שם: הסבתא, הדודה, העמיתים לעבודה, החברים מהתיכון והאקסים.

צריך להודות על האמת העגומה: המשתמשים של פייסבוק הם כמעט נעולים לחלוטין, מה שיוצר "גן עדן סגור" עם "חרב מתהפכת" ביציאה: יצאת מפייסבוק, יצאת מהחיים. זה לא עניין של סגירת חשבונות, זה עניין של שינוע המון ענק של 600 מליון אנשים מביתם הוירטואלי, אל שממה לא-נודעת.

במילים פשוטות:
  • להחליף דפדפן זה קל, גם טכנית וגם רגשית
  • לייצר ולקנות "אנדרואיד" זה יותר זול, ולכן ההמונים מתנפלים
  • יוטיוב הוא הראשון בתחומו, הגדול בתחומו, ולמעשה - מונופול
  • מנוע החיפוש של גוגל עדיין נותן את השירות הטוב ביותר (מלבד בסין וברוסיה, כנראה)
  • לעזוב את פייסבוק זו לא אופציה ב-2012
כל בכירי גוגל צריכים להפנים את העובדה ששילוב "גוגל פלוס" בתוצאות החיפוש הוא מעשה איוולת, הפוגע במשתמשים בצורה בוטה. מעבר לכך, הצעד הזה לא ישפיע על המשתמשים בשום צורה חיובית. גם מי שמאוד רוצה לעזוב את פיסבוק, לא יעזוב - כי בגוגל פלוס אין אף אחד, למעשה, מלבד גוגל עצמה.

כאשר מחפשים בגוגל music, מקבלים המלצה על דפי גוגל+ החדשים של בריטני ספירס וסנופ דוג. לא צריך להיות מהנדס תוכנה גאון בגוגל, כדי לדעת שזו לא תוצאה איכותית, רלוונטית או צפויה. גוגל אמור לתת לי רשימה של האתרים המובילים בתחום המוסיקה, לא את בריטני ספירס. גוגל אמור "לשמור על גחלת החיפוש", לתת לי את המידע הטוב ביותר, ולא לדחוף לי בפרצוף את השירות הבלתי-פופולרי שלו.

הניסיון של גוגל לפצוע את פייסבוק לפני ההנפקה במאי-אפריל 2012, היה ניסיון נואל. המהלך מזכיר את המזימות של מיקרוסופט, שנועדו לפגוע במתחרים פוטנציאליים, גם בתחומים שלא היו קשורים כלל בעסקי הליבה של מיקרוסופט. גם מנוע החיפוש של יאהו ניסה לדחוף את המשתמשים שלו עמוק יותר אל תוך הפורטל, ובכך פגע באיכות התוצאות, במוניטין שלו - ובסופו של דבר, לעליית המתחרה הגדול שלו, גוגל.
 
גם אם גוגל ימשיך להבליט את "פלוס" בתוצאות החיפוש שלו, על כל המונחים הרלוונטיים, משתמשי פייסבוק לא ינועו ממקומם. אין קשר בין "הפגזת החיפוש" של גוגל ובין המוטיבציה של משתמשי פייסבוק לעבור ל"פלוס". וזה מה שגוגל לא מבינה: פשוט טוב להם מדי מכדי לעזוב.

רק מתקפת האקרים אימתנית, ארוכה ורצופה על פייסבוק, שתכריע את כל חוות השרתים שלה ברחבי העולם, יכולה להשפיע במשהו על רצונם של משתמשי פייסבוק לחשוב על עזיבה, ולו זמנית. זה, אגב, מה שקרה לרשת החברתית הראשונה של גוגל: "אורקוט" (Orkut) סבלה מתשתית גרועה, קרסה כל הזמן או עבדה באיטיות, ולכן ננטשה בהדרגה על ידי רוב משתמשיה.

לאור הכישלון המוחלט של "גוגל פלוס", אין למנהלי גוגל שום ברירה אלא להכריז על נסיגה מיידית - ולנטוש את הספינה החברתית השוקעת, בטרם המוניטין של גוגל ישקע ביחד איתה. שילוב "פלוס" בתוצאות גוגל שקול ל"חרקירי" תדמיתי, מהסוג שמשניא חברות, הורס מותגים ומוביל למהפיכות בלתי צפויות.

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

איזה מזל שכל החוכמה נפלה אצל כותב חכם אחד.
אין ספקות, אין טריידאופים (מצד אחד.. מצד שני..), יש רק ראיית האמת לאמיתה, שהשחקנים בשוק פשוט טפשים מכדי לשים לב אליה.

חופש החיפוש אמר/ה...

מר אנונימי יקר:
גוגל הקימה את Orkut בלי ליעד לשירות מספיק שרתים - השירות פשוט לא עבד, ולכן נכשל לחלוטין.
גוגל פיתחה את Wave שהיה כישלון עוד לפני שיצא מ-Beta.
גוגל פיתחה את Buzz תוך שהיא גורמת להרס סביבתי ענק, שנאת-גולשים, פיאסקו תקשורתי - וכישלון שהוסר.
גוגל לא יכולה להילחם בפייסבוק בזירה החברתית - הניסוי לא הצליח.
גוגל יודעת לסגור מאות פרויקטים נסיוניים, היא עושה את זה כבר שנים, לאחרונה סגרה עשרות שירותים שלא הצליחו.
עד כאן העובדות.
נ.ב.
כיף להיות אנונימי, הא?

אנונימי אמר/ה...

גוגל עשתה המון טעויות.
גם מייקרוסופט, יאהו פייסבוק, עשו המון טעויות (אני מניח שיש לנו הסכמה על זה?).
אבל למרות הכל, כנראה שהחברות הגדולות האלה עשו *משהו* נכון אם הן כל כך מצליחות, ואילו אתה ואני מתווכחים כאן בבלוג :)

באופן רגיל ובכל תחום, קל יותר לשבת מהצד ולצחוק "איזה טפשים הם" מאשר לעשות, לפעמים להצליח ולפעמים לטעות.

מה שאני רוצה רק להציע, במקום להתקוטט (אפילו שבתור אנונימי באתר יותר כיף להתקוטט :), זה רק שכשמדברים על חברה גדולה ומצליחה, לתת לה את הקרדיט שהאנשים בה לא מטומטמים לגמרי, וגם החברה לא משקיעה סכומי כסף אדירים רק כדי "להראות" ליריבה.

אבל אני מציע ראיה קצת יותר הסתברותית: גוגל (כמו כל חברה אחרת) מהמרת על כיוונים. היא, כמוך, וכמוני - כולנו לא יודעים אם "בסוף" מוצר יצליח או לא.

השקפת ה"הם טיפשים, איך הם לא רואים שX נכשל וממשיכים" אולי גורמת למשקיף להרגיש טוב יותר לרגע, אבל מחטיאה לגמרי את המציאות - לפחות לדעתי.

אנונימי אמר/ה...

מר ברייטמן,
נראה שיש לך הרבה ידע, ואני מעריך זאת מאד.
אמת=אמת גם אם אנונימי כתב אותה.
אנונימי או לא, מה שהוא כתב מתייחס לאימה והפחד שאתה מבטא אל מול ולו אפשרות של דעה שונה משלך.
אין מה לברוח, זה לא יעזור. עובדות ודעות שונות יהיו קיימות גם אם לא תסתכל/תראה/תתייחס אליהן.
הוא נתן לך מתנה, זה מה שהוא ניסה לומר לך ואתה לא הצלחת לראות ולקבל היות וזה קשה לך.
אך אולי זה לא באמת מפחיד כפי שנראה לך. תנסה להסתכל באמת, אתה עשוי להרוויח.
ישנה גם חלופה של אטימות עם או במקום הפחד. פחד נראה לי פחות בעייתי מאטימות.
ואולי אנונימיות היא מענה לפחד. האם 'אולי' פחד זה שונה מ'אולי' הפחד שלך?
יש לך ידע ויש לך יכולות. אולי אתה יכול להיות גדול ולא לפחד כל-כך?
עד כאן העובדות. ורעיונות.
נ.ב.
אני אופטימי: תגדל-תבין, הא?

לומד אמר/ה...

ראשית, אני חייב לכתוב לך פעם נוספת שאני אוהב את הפוסטים שלך.

לא תמיד אני מסכים עם הכל, אבל אני אוהב את הראיה שלך ובמיוחד את הידע שלך

לגבי גוגל פלוס, גם אני מתפלא על כל המהלכים של גוגל. אני פשוט חושב שגוגל לא מבינה באנשים במובן של רשתות חברתיות. המהלכים השונים שלה שנועדו לדחוף לדחוף ולדחוף (בחוזקה אם זה לא ברור:) את גוגל פלוס לגולשים, הם אלה שמפריעים לה להזמין את הגולשים לגוגל פלוס.

אני חושב שהטעות היא בגישה שלה.

philoshit אמר/ה...

סוף-סוף דברי טעם בכל הטירוף.
מסכים עם כל מילה שלך. גוגל מאלצת בכוח את קיומה של הרשת החברתית שלה, שבעצם (אם הייתה כ"כ מוצלחת) הייתה אמורה להתפשט ויראלית מעצמה.

מכיוון שזה לא קורה, ומכיוון שגוגל חייבת להיות מונופול בשוק (לא יקום ולא יהיה פייסבוק) - אז היא מנסה לכופף בכוח את זרועה של הרשת. עוד מעשה מאוס.

דרור אמר/ה...

קודם כל אני חיב לצין שזה פוסט מעולה כל הכבוד על הישירות שלך נגד גוגל פלוס לא כל יום יוצא לי לקרוא פוסט כזה .בנוסף רציתי להגיד שאני מסכים איתך שגם אני כמשתמש בפייסבוק לא הייתי מחליף אותו בגוגל פלוס.ואני בטוח שכמוני עוד הרבה גולשים.

חופש החיפוש אמר/ה...

אם פייסבוק היתה נכנסת לתחום החיפוש ברשת, הייתי אומר שגם היא עשתה חרקירי.

מיקרוסופט ניסתה להתחרות בגוגל דרך "בינג" - היא רק הפסידה כסף מן המהלך הזה.

גוגל ניסתה להיכנס לסין, למרות שהזהירו אותה מראש שזה מסוכן מאוד - ויצאה פצועה משם.

אנדרואיד, למשל, הוא מוצר חשוב שמתחרה יפה מאוד ב'אפל'. אין ספק שיש לו זכות קיום. אנדרואיד ניצל נקודת תורפה אצל סטיב ג'ובס: הגן שלו סגור, נעול וחתום.

גם 'כרום', שזכות הקיום שלו לא היתה ברורה, תפס מקום מכובד בשוק. 'כרום' ניצל את נקודת תורפה של מיקרוסופט: היא הזניחה את המוצר שלה והגולשים שלה התחילו לשנוא אותו.

הבעיה של 'פלוס' לא טמונה במוצר, שהוא דווקא מוצר טוב. הבעיה של 'פלוס' היא שהמשתמשים לא צריכים אותו בכלל, כי הם מבסוטים מפייסבוק עד הגג.

דרור שתיוי אמר/ה...

אני זוכר שבהתחלה הייתה כוונה לשיתוף פעולה בין גוגל לבין פייסבוק מעניין לדעת מה גרם לגוגל לשנות את דעתה בנושא הזה ולהחליט להקים רשת חברתית משלה.

אריה מנס אמר/ה...

היי אורי,

לדעתי רשתות חברתיות לא באמת מעניינות את גוגל אלא בזכות היכולת שלהן להעשיר את כלי הפרסום שלה ולהפוך אותם לפרסונליים. גוגל מבינה שפרסום פרסונלי עשוי להיות אפקטיבי בהרבה מהפרסום שלה שהוא מבוסס הקשר ולכן היא בעצם חוששת מנדידה מסיבית של תקציבי פרסום ממנה אל המתחרים.
השבוע גוגל הכריזו על מוצר חדש שלהם שמאפשר לארגונים לייבא לחשבון האנליטיקס שלהם את נתוני ה CRM שלהם.
המהלך מוצג כשרות ללקוחות אבל האינטרס של גוגל כאן הוא ברור. בצורה כזו הרבה ארגונים יחברו את נתוני הלקוחות שלהם למערכות של גוגל ואז אותה גוגל תוכל להציע להם מערכת פרסום ממוקדת לקוח שמתבססת גם על הפרופיל של אותו לקוח.
בצורה כזו כשאני אבקר ביו טיוב ותוצג לי לדוגמה מודעה של פלאפון, המודעה תהיה מיועדת לי אישית כלקוח פלאפון.

אפשר להגיד שאחרי שהם ראו שהם לא מצליחים להגיע לפרסונליזציה על בסיס החדרה של גוגל פלוס (מודל שבו אנשים מזינים את הפרטים על עצמם ועל החברים שלהם) הם פשוט הולכים על כיוון אחר של שימוש באנליטיקס (מודל שבו ארגונים מזינים את הפרטים על הלקוחות שלהם)

חכמים הגוגל האלה :)

כל הזכויות שמורות לבלוג חופש החיפוש 2007-2012